شمانیوز
شما نیوز

روانشناسی | کنترل خشم نوجوانان

روش های کنترل خشم نوجوانان | آموزش روش مناسب برای کنترل خشم فرزند نوجوانتان

در مقاله زیر ما به شما آموزش می دهیم چگونه خشم فرزند نوجوانتان را کنترل کنید.

روش های کنترل خشم نوجوانان | آموزش روش مناسب برای کنترل خشم فرزند نوجوانتان

نوجوانان معمولاً خشم خود را با واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند. برای نوجوانان کنترل خشم ممکن است سخت باشد. 

واکنش‌های خشم آلود نوجوانان می‌تواند فیزیکی به همراه پرخاشگری کلامی باشد.

تکنیک‌های مدیریت خشم می‌توانند به ایجاد آگاهی نوجوانان از عصبانیت و چگونگی بهبود توانایی آن‌ها در اجرای مهارت‌های کنترل خود کمک کنند. برای اینکه کنترل خشم در نوجوانان اثربخشی زیادی داشته باشد، باید بدانید در هنگام خشم آن‌ها را سرزنش نکنید تا آن‌ها یاد بگیرند خشمشان را به صورت صحیح و هدایت شده، بروز دهند.

دادن زدن، دعوا کردن، جیغ کشیدن و گاز گرفتن رفتارهای معمولی یک نوجوان خشمگین است اما فراموش نکنید که عصبانیت همیشه با این موارد همراه نیست و برخی از نوجوانان می توانند احساسات خشم را درون خود نگه دارند. عصبانیت آزاد نشده و ناامیدی های فروتنیده می تواند منجر به اضطراب و حتی افسردگی شود.

کنترل خشم

چطور کنترل خشم را به فرزند نوجوانم بیاموزم؟

اگر نسبت به این رفتارها آگاه باشید می توانید به راحتی خشم او را مهار کنید. هر نوجوانی متفاوت است بنابراین می توانید از روش آزمون و خطا برای امتحان یک استراتژی استفاده کنید تا ببینید نوجوان شما چگونه رفتاری دارد .این کار ممکن مدتی طول بکشد تا نوجوان عادتش را تغییر دهد بنابراین به زور و اجبار متوسل نشوید. در ادامه این بخش از خانواده پلاس نمناک راه حل هایی آورده شده است که به نوجوان کمک می کند تا احساسات خشم خود را از راه سالم تری کنترل کند.

1.لغات مربوط به بیان احساسات را به او یاد بدهید

بسیاری از نوجوانان خشم و اضطراب را از طریق کارهایی مثل ضربه زدن، فریاد زدن، فشار دادن یا جویدن نشان می دهند زیرا نمی دانند که چگونه باید ناراحتی های خود را ابراز کنند . در واقع آن ها به کلماتی برای بیان احساس خود نیاز دارند. در این قسمت کلماتی را برای شروع به شما آموزش می دهیم که نوجوان می تواند از آن ها استفاده کند. اضطراب، استرس، دیوانگی، ناامیدی، خشم، ترس، وحشت، عصبانیت، کلافگی و انزجار. زمانی که نوجوان کلمات مربوط به بیان احساسات را یاد گرفت، او را تشویق کنید که در مورد عصبانیتش صحبت کند.

نکته : فراموش نکنید که ممکن است نوجوان شما فریاد بزند و بگوید "واقعاً عصبانیم"، " تو منو دیوونه کردی". 

در چنین حالتی اصلاً او را سرزنش نکنید. این دقیقاً همان چیزی است که می خواهید انجام دهد. یعنی یاد بگیرد به جای فرو خوردن خشم ، آن را بیان کند.

علت خشم فرزند نوجوان تان را بیابید

اولین قدم برای کنترل خشم این است که به فرزند نوجوان خود کمک کنید بفهمد چه زمانی شروع به احساس خشم می کند، چه زمانی احساس می کند باید خشم خود را به حرکتی تبدیل کند و اینکه آیا این حرکت نسبت به دیگران است یا خودش. به او بیاموزید که سوالاتی مانند «چه چیزی من را تا این حد عصبانی می کند؟»، «آیا می توانم این خشم را مختص زمانی خاص بدانم و اگر این طور است آن چه زمانی است؟» را از خود بپرسد.  

چند راه حل برای هر مشکل بیابید

مدیریت خشم برای برخی از نوجوانان سخت است. به فرزندتان بگویید علاوه بر واکنشی که نشان می دهد، راه دیگری هم دارد و او می تواند در مورد هیجانات خود با شما حرف بزند یا راه حلی بیابد که هیجانات خود را به شیوه ای سالم تر تخلیه کند. او باید یاد بگیرد برای هر مشکلی راه حل هایی وجود دارد و برخی از این راه حل ها بهتر از بقیه اند.

از خود گفتاری استفاده کنید

پیام ساده و مثبتی را به نوجوان تان بیاموزید تا در شرایط استرس زا به خودش بگوید. به عنوان مثال:" صبرکن و آرام باش" ، " کنترل خودت را حفظ کن"،" من می توانم از پسش برآیم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی