شمانیوز
شما نیوز

عاطفی | خلاء عاطفی

خلاء عاطفی خود را این گونه پر کنید!

خلاء عاطفی یکی از مشکلاتی است که خیلی از افراد جامعه با آن دست به گریبان هستند، این مشکل با ایجاد حس بی ارزشی و بی اهمیتی نسبت به چیزهایی که قبلا به آن علاقه داشتیم نمود پیدا می‌کند و در صورتی که آن را جدی نگیرید ممکن است در مراحل پیشرفته به افسردگی حاد تبدیل شود.

خلاء عاطفی خود را این گونه پر کنید!

به گزارش شمانیوز : حتما برای شما هم پیش آمده که احساس خلا عاطفی داشته‌اید، یا با اینکه در جمع حضور دارید احساس تنهایی کنید. گاهی بی اختیار اشکتان جاری می‌شود و گاهی هم به در بی خیالی می‌زنید.

 
عاطفی
 
 

خب باید بگوییم شما دچار خلا احساسی شده‌اید. این موضوع تاثیر منفی بر زندگی ما می‌گذارد و باعث مختل شدن روند عادی زندگی‌مان می‌شود.

تعریف خلاءاحساسی
گرچه هنوز علت درست و دقیقی برای به وجود آمدن این احساس وجود ندارد، اما افراد آن را به حالت داشتن یک حفره یا جای خالی در زندگی و ذهن خود توصیف می‌کنند. این وضعیت با از دست دادن احساس خوب نسبت به اشیا و یا حتی افرادی که قبلا به آن عشق می‌ورزیدیم، بروز می‌کند و ناخودآگاه نسبت به همه چیز دلسرد و بی‌تفاوت می‌شویم.

از آنجایی که انسان اجتماعی آفریده شده باید بگوییم خلاء احساسی ما با احساس تنهایی رابطه مستقیم دارد. ما نیازمند ارتباط با دیگر انسان‌ها هستیم و از بودن در کنار آنها تجربه‌های عمیقی کسب می‌کنیم. از دیگر دلایل مهمی که برای داشتن احساس خلا در زندگی یاد می‌شود، نداشتن انطباق است. گاهی افراد از آنچه تا به امروز به دست آورده‌اند احساس رضایت نمی‌کنند. این عدم رضایت علاقه آنها را به زندگی کم و خلا عاطفی را زیاد می‌کند

نشانه‌های خلا احساسی
افراد مبتلا به خلاءعاطفی معمولا کار زیادی برای ترمیم این حس انجام نمی‌دهند. در افرادی که با این احساس رو به رو هستند، ناامیدی نسبت به آینده موج می‌زند و میل به انجام کار مفید برای آنها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. خلا عاطفی معمولا با احساس سرخوردگی و دیده‌ نشدن همراه می‌شود. از بین رفتن عزت نفس در دراز مدت نیز یکی از نتایج خطرناک عدم توجه به این حالت روحی است که حتی موجب بروز افسردگی می‌شود.

نشانه‌‌های خلاء احساسی حتی در روابط دوستانه و عاطفی نیز خود را نشان می‌دهد. در این حالت افراد از دوست و پارتنر خود تصوری شبیه شخصیت‌های جادویی دنیای والت‌دیزنی دارند. آنها معمولا یک قهرمان می‌خواهند که بر تمامی مشکلات غلبه کند.

در حالی که گاهی وضعیت به این صورت پیش نمی‌رود. به علاوه همه ما باید این موضوع را در خاطر داشته باشیم که ممکن است تا پایان عمر چنین فردی وارد زندگی ما نشود. نگرش واقع‌بینانه به این موضوع کمک می‌کند تا روی پای خود بیاستید و به فکر چاره باشید. برای از بین بردن این حس می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

1- دوست داشتن خودتان را تمرین کنید.
به خاطر داشته باشید که قبل از وارد رابطه شدن و دوست داشتن طرف مقابل باید خودتان را دوست داشته باشید. اگر فکر کنید حتما به فرد دیگری برای کامل شدن نیاز دارید، به تدریج خودتان را نادیده می‌گیرید. عزت نفس خود را تقویت کنید و خود را همانگونه که هستید در آغوش بکشید. مطمئن باشید اگر خودتان را دوست نداشته باشید، در رابطه عاطفی هم موفق نخواهید بود.

2- برای یادگیری زمان بگذارید.
با یادگیری موضوعات دقیق می‌توانید خود را به چالش بکشید. این کار به مرور زمان عزت نفس شما را تقویت می‌کند و احساس کمبود عاطفی شما را کاهش می‌دهد. لازم نیست همه ما به یک شیوه زندگی کنیم. برای دیدن، تجربه کردن و خلق احساس جدید، فعال و جستجوگر باشید.

سخن آخر
تجربه اکثر افرادی که با خلاء احساسی دست و پنجه نرم می‌کنند، این را نشان می‌دهد که صحبت با یک دوست نزدیک و حتی رفتن پیش مشاور بسیار کمک کننده است. در این میان کتاب‌های مهمی نیز به بازار آمده که با راهنمایی افراد متخصص می‌توان از آنها بهره گرفت. شما می‌توانید با دانلود پادکست‌های مختلف در این باره نیز بر این احساس آزاردهنده غلبه کنید

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied