شمانیوز
شما نیوز

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه مطرح کرد:

شرکت فولاد مبارکه پیشگام در استقرار نظام ایمنی فرایند

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه گفت: واحد بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط زیست فولاد مبارکه با الگوبرداری از برترین فولادسازان دنیا با شرکت در سمینارهای آموزشی انجمن جهانی فولاد، از سال ۱۳۹۸ نسبت به استقرار نظام مدیریت ایمنی فرآیند در شرکت اقدام کرده است.

شرکت فولاد مبارکه پیشگام در استقرار نظام ایمنی فرایند

حسین مدرسی فر مدیر بهداشت حرفه ای، ایمنی و محیط زیست فولاد مبارکه با بیان مطلب فوق معتقد است اگر بپذیریم که کارکنان مهم ترین سرمایه سازمان هستند، لذا هرآنچه که در زمینه ارتقای ایمنی و سلامت آن ها سرمایه گذاری و تحقیق و پژوهش شود در واقع حرکت در مسیر حفظ این سرمایه بی بدیل است. خبرنگار ما در مصاحبه با وی دلایل اجرای این نظام را جویا شده است که در ادامه مطلب ماحصل این گفت و گو را می خوانید:

به عنوان نخستین سئوال بفرمائید مدیریت ایمنی فرآیند چیست؟

مدیریت ایمنی فرآیند ترکیبی از مهارت‌های مهندسی، عملیاتی و مدیریتی است که بر جلوگیری از بروز حوادث فاجعه بار، به ویژه فروپاشی ساختاری، آتش سوزی، انفجار، نشت مذاب در اثر رهایش ناخواسته انرژی و یا مواد (خطرناک و غیرخطرناک) از تجهیزات نگهدارنده اولیه آنها، متمرکز است.

تفاوت ایمنی فرآیند و ایمنی شغلی چیست؟

در گذشته، توجه بسیاری از سازمان‌ها از جمله تولیدکنندگان فولاد در درجه اول به موضوعات ایمنی شغلی و کاهش حوادث شغلی بود. اما تجربیات حوادث گذشته در آنها نشان داد که رویکردهای متعارف ایمنی شغلی حتی در بالاترین سطح به تنهایی قادر به ایجاد ایمنی مورد نیاز در چنین صنایعی نمی‌‌باشد؛ لذا علاوه بر وجود انواع سازوکارهای ایمنی شغلی، بهره‌گیری از رویکردهای ویژه در مدیریت ریسک از جمله مدیریت ایمنی

آیا در این راستا مدل استاندارد و جهانی نیز موجود است؟

بله در این حوزه مدل مدیریت ایمنی فرآیند انجمن جهانی فولاد موجود است.انجمن جهانی فولاد به عنوان یکی از بزرگترین و پویاترین انجمنهای صنعتی دنیا است که تمامی کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن با شعار "هیچ چیز مهم تر از ایمنی و سلامت کارکنانی که درصنعت فولاد کار می کنند، نیست"، ۴ حوزه تمرکز خود را در مدیریت ایمنی و سلامت با عناوین مدریت ایمنی شغلی، مدیریت سلامت شغلی، مدریت ایمنی فرآیند و رهبری و فرهنگ ایمنی، مطرح می نماید. این انجمن در سال ۲۰۱۷، اقدام به ارائه اولین ویرایش استاندارد مدیریت ایمنی فرآیند در صنایع فولادی نمود و پس از آن در سال ۲۰۱۹ دومین و آخرین ویرایش این استاندارد را به فولاد سازان ارائه نموده است.

مدیریت ایمنی فرآیند در مجتمع فولاد مبارکه در چه مرحله ای است؟

واحد بهداشت حرفه ای، ایمنی و محیط زیست فولاد مبارکه ضمن پیروی از حوزه های تمرکز فولاد سازان جهان و همچنین الگوگیری از فولاد سازان برتر دنیا و شرکت در سمینارها و کنگره های آموزشی انجمن جهانی فولاد، اقدام به استقرار نظام مدیریت ایمنی فرآیند در سال ۱۳۹۸ نمود. در اولین مراحل استقرار این نظام مدیریتی، پروژه تحقیقاتی " اجرای فاز مطالعاتی-آموزشی استقرار مدیریت ایمنی فرآیند در شرکت فولاد مبارکه اصفهان " با همکاری دانشگاه اجرا شد.

چه اقداماتی در این حوزه انجام شد؟

در این پروژه کلیه استاندارد های موجود در حوزه مدیریت ایمنی فرآیند، بررسی و چک لیستی جهت تعیین وضعیت موجود و شناسایی نقاط قابل بهبود تدوین گردید. جلسات متعدد با کارگروه های ستادی و عملیاتی منجر به تکمیل این چک لیست و در نهایت خروجی پروژه مبنی بر وضعیت مجتمع فولاد مبارکه در استقرار مدیریت ایمنی فرآیند گردید. در مرحله بعدی با توجه به نقاط قابل بهبود شناسایی شده، مطالعات متعددی در زمینه شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک های ایمنی فرآیند در نواحی مختلف تولیدی صورت گرفت که از آن میان می توان به مطالعات HAZOP و HAZID در ایستگاه های تقلیل فشار گاز و کوره های قوس الکتریکی، مطالعات مدل سازی پیامد واحد متالوژی ثانویه، باکس آنیلینگ، گالوانیزه و ورق رنگی و مطالعات Bow-tie در کوره های قوس الکتریکی اشاره نمود.

در سال ۱۴۰۲ چه برنامه ها و اقداماتی انجام شده است؟

در سال جاری واحد HSE با استفاده از مشاوران داخلی و خارجی در زمینه استقرار نظام مدیریت ایمنی فرآیند، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی عمومی و تخصصی در این زمینه نموده است.

سخن پایانی ؟

امید است مجتمع فولاد مبارکه ضمن پیشتاز بودن در استقرار این نظام مدیریتی در کشور، تا افق ۱۴۰۴، این نظام مدیریتی را همراه و هم راستا با فولادسازان برتر دنیا استقرار داده و از ایمنی کارکنان خود در برابر مخاطرات فرآیندی اطمینان حاصل نماید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied