شمانیوز
شما نیوز

حلوا | حلوا سیاه دانه

طرز تهیه حلوا سیاه دانه با ارده مقوی و خوش طعم به روش شیرازی

طرز درست کردن حلواه سیاه دانه در ادامه خواهید دید.

طرز تهیه حلوا سیاه دانه با ارده مقوی و خوش طعم به روش شیرازی

حلوا ها انواع و اقسام مختلفی و شما می توانید در طعم ها و مزه های مختلف این حلوا را تهیه کنید. این بار قرار است از ترکیب سیاه دانه و ارده برای تهیه این حلوا استفاده کنید که آن را فوق العاده مقوی می کند و تبدیل به یک معجون خوشمزه می شود که برای بدن بسیار مفید است و شما می توانید در فصل زمستان و سرما برای تقویت سیتسم ایمنی بدن تهیه کنید. اما سیاه دانه در طب سنتی ایرانی به عنوان یک دارو مورد استفاده قرار می گیرد، اما خواص این حلوای خوشمزه که می توان به ضد التهاب بودن آن اشاره کرد و برای کاهش التهابات داخلی و خارجی بدن موثر می باشد، مقاومت بدن را در برابر بیماری ها را افزای می دهد و می تواند یک نوع آرام بخش برای بدن است که به کاهش اضطراب و استرس کمک می کند. اما این حلوا بیشتر در شهر لامرد که یکی از شهرهای جنوبی استان فارس می باشد که سابقه دیرینه ای دارد و به اسم معجون نیز معروغ است و در کنار مسقطی یگی از سوغات شیراز است و در گذشته در موقع زایمان به دلیل رفع سردی دارو های محلی برای زایمان کاربرد دارد. 

مواد لازم

 

ارده ۵۰۰ گرم
شکر ۵۰۰ گرم
آب ۴.۵ پیمانه
سیاه دانه پودر شده ۱۲۵ گرم
آرد سفید ۲ ق غذا خوری

مرحله اول: پخت سیاه دانه

 

ابتدا باید سیاه دانه که از قبل پودر کردید (برای پودر کردن سیاه دانه باید آن را داخل غذاساز یا ۱۲۳ بریزید و بزنید تا پودری شود) سپس به همراه ۴ پیمانه آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه بجوشد و در این زمان وقتی سیاه دانه در حال جوش است روی آن کف می کند و بعد با کمک قاشق کف روی سیاه دانه را بگیرید.

حلوا سیاه دانه

 

مرحله دوم: تفت دادن آرد

 

وقتی سیاه دانه در حال جوش می باشد باید همزمان داخل یک تابه دیگر آرد سفید را بریزید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود و بعد ۱/۲ پیمانه آب که باقی مانده است را اضافه کنید و هم بزنید تا آب و آرد باهم کاملا ترکیب شوند و زمانی که خوب ترکیب شدن باید به سیاه دانه در حال جوش اضافه کنید.

مرحله سوم: تهیه حلوا سیاه دانه

 

در ادامه این قسمت را می توان مهم ترین نکته این حلوا دانست زیرا باید آرد کم کم اضافه شود و با قاشق خوب هم بزنید تا گلوله های آرد باز شود و هیچ گلوله ای داخل حلوا نباشد و بعد از این که آرد کاملا یکدست شد نوبت اضافه کردن شکر است و بعد اضافه کنید و هم بزنید و اگر مقدار شکر برای شما زیاد بود می توانید کم کم بریزید و تست کنید و زمانی که رنگ حلوا تیره شد و ذرات شکر حل شد نوبت افزودن ارده می باشد، شعله را خیلی کم کنید و بگذارید تا حلوا بجوشد و به روغن بیفتد و بعد سرو کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied