شمانیوز
شما نیوز

خودرو | سایپا اطلس

خودروی جایگزین پراید مشخص شد | مشخصات و اطلاعات فنی اطلس + فیلم

اطلس جدیدترین محصول سایپا و بر پایه پلتفرم X200 است که بر اساس سطح امکانات رفاهی و ایمنی به دو کلاس تقسیم می‌شود و قرار است در چهار مدل متمایز S و L (تیپ ۱) و G و E (تیپ ۲) به بازار عرضه شود.

خودروی جایگزین پراید مشخص شد | مشخصات و اطلاعات فنی اطلس + فیلم

سایپا اطلس خودروی هاچ‌بک ساخت سایپا است. این خودرو گرچه توسط سازنده خودرویی مستقل قلمداد می‌شود اما در اصل فیس‌لیفت سایپا کوییک محسوب می‌شود.

خودرو  اطلس جزو اولین محصولاتی خواهد بود که از پیشرانه ارتقا پیدا کرده تیبا با نام M15GSI استفاده می‌کند. این پیشرانه، 5 تا 7 درصد سوخت کمتری مصرف می‌کند، 7 درصد قدرت بیشتر و 5 درصد گشتاور بیشتری را تولید می‌کند و از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ بهره می‌برد. پیشرانه بهبود یافته سایپا اطلس قادر است قدرت 89 تا 94 اسب بخار و گشتاور 135 تا 138 نیوتن‌متر را تولید کند. سایپا اطلس G در بحث مشخصات فنی با کوییک GX و سهند پارس خودرو برابر است. 

سایپا اطلس

بررسی اطلس سایپا

 

برای بررسی سابقه سایپا اطلس، بایستی از جد بزرگ آن یعنی تیبا 2 آغاز کنیم. چند سال پس از معرفی نسخه صندوقدار تیبا، سایپا در سال 1393 نسخه هاچ‌بک آن را با نام تیبا 2 و قیمت بیشتر نسبت به نسخه هاچ‌بک روانه بازار کرد. اصلاحات ظاهری تیبا 2 سبب شد تا از این خودرو در بازار به شدت استقبال شود. چهار سال بعد یعنی در سال 1397، سایپا نسخه فیس لیفت تیبا 2 را با نام کوییک به بازار عرضه کرد که در واقع نمونه هاچ‌بک ساینا محسوب می‌شد.

سایپا اطلس

داخل اطلس سایپا

 

نخستین تصاویری که از سایپا اطلس منتشر شدند، تنها به ظاهر خارجی خودرو می‌پرداختند و تصوری از نمای داخلی برای ما فراهم نمی‌کردند. با این حال اگر تصاویر رونمایی اطلس در نمایشگاه‌های خودرو را مشاهده کنیم، می‌توانیم تصویری از فضای داخلی این خودرو را در ذهن خود مجسم کنیم. همانند فضای خارجی سایپا اطلس، فضای داخلی آن نیز نسخه تغییر یافته کوییک محسوب می‌شود. بخش بالایی داشبورد با رنگ کرم مزین شده است و به جای نمایشگر دیجیتال ساده، یک نمایشگر لمسی بزرگ قرار گرفته است که پیش از این در کوییک اتوماتیک نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. فرمان خودرو نیز از همان نوعی است که در کوییک S یا ساینا S مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی دریچه‌های تهویه نیز تا حدی تغییر کرده است اما قسمت میانی داشبورد که محل قرارگیری سیستم صوتی و سیستم تهویه است، همچنان با سایر محصولات خانواده کوییک و ساینا مشابهت دارد.

سایپا اطلس

مشخصات فنی سایپا اطلس منتشر شد

 

فروردین 1402: شرکت خودروسازی سایپا، برای نخستین‌بار اطلاعات فنی سایپا اطلس را منتشر کرد که براساس آن، خودرو جدید اطلس قرار است در تیپ 1 و تیپ 2 به تولید برسد اما هر کدام از این تیپ‌ها نیز دارای نسخه دنده‌ای و CVT هستند:

نوع تیپ تیپ 1 تیپ 1 تیپ 2 تیپ 2
نام مدل اطلس S اطلس L اطلس G اطلس E
گیربکس 5 دنده دستی CVT 5 دنده دستی CVT
نوع موتور M15I یورو پنج با دریچه گاز برقی
حجم موتور 1.5 لیتری
تعداد سوپاپ هشت سوپاپ VVT
حداکثر قدرت 90 اسب بخار
حداکثر گشتاور 137 نیوتن متر
مصرف ترکیبی 6.9 لیتر
سایز تایر 185/65R14
حجم باک 41 لیتر
نوع ترمز جلو دیسکی
نوع ترمز عقب کاسه ای
 
طراحی سایپا اطلس با الهام از پوزه کوسه

 

مهر 1401: علیرضا مصدقی، مدیر پروژه اطلس سایپا، درباره عملکرد گروه سایپا گفت، که این خودروساز در تلاش است تا محصولات خود را با کیفیت و تنوع بیش‌تری عرضه کند، تا رضایت مشتریان افزایش یابد.

بر اساس گفته‌های وی، تنوع در محصولات بالا رفته و در خانواده SP100 خودروهای شاهین با پیشرانه جدید، شاهین اتوماتیک و سایپا آریا دنده‌ای و اتوماتیک در حال توسعه هستند؛ در خانواده X200 نیز اطلس وجود دارد. اطلس سعی دارد تا علاوه بر افزایش کیفیت، از نظر اقتصادی و رقابتی نیز جایگاه خوبی را کسب کند.

وی درباره طراحی خودرو اطلس گفت: «برای طراحی اطلس از پوزه کوسه الهام گرفته شده است. این مورد در قسمت‌های چراغ، سپر و جلوپنجره کاملاً مشهود است. ویژگی‌های آن شامل تریم داخلی دورنگ، سانروف، سیستم کنترل پایداری، تشخیص نقطه کور، آنتن کوسه‌ای، صندلی برقی در برخی از تیپ‌ها و لامپ‌های LED جلو، سنسور باران، گرمکن آینه‌های جانبی، نمایشگر 7 اینچی، است.»

طبق گفته‌های آقای مصدقی، اطلس در چهار تیپ تولید می‌شود؛ دو تیپ با گیربکس دستی ساده و آپشنال و دو تیپ با گیربکس اتوماتیک ساده و آپشنال. کیفیت ساخت خودرو اطلس بسیار مورد توجه بوده و در این راستا، نفوذ صدای موتور به داخل کابین کاهش یافته است.

وی افزود پیشرانه M15 پلاس برای اولین بار روی خودرو اطلس نصب خواهد شد. این پیشرانه با تکنولوژی VVT طراحی شده و توان آن 9 درصد، گشتاور 8 درصد و مصرف سوخت 5 درصد بهبود یافته است. تغییراتی روی سر سیلندر، منیفولد، میل‌سوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ و ... ایجاد شده است.

آقای مصدقی گفت که با وجود حمایت‌های مدیر ارشد گروه، توسعه پروژه اطلس پرشتاب بوده و در تاریخ 25 شهریورماه، تولید 27 بدنه در مرحله VP قرار گرفت. این بدنه‌ها در مرحله رنگ‌آمیزی هستند و احتمالا در مهرماه به مرحله مونتاژ می‌رسند.

سایپا اطلس
مشخصات اطلس سایپا

 

تاکنون دیدیم که سایپا اطلس در نمای خارجی و داخلی، نسخه فیس‌لیفت کوییک محسوب می‌شود و بنابراین توقعی نداریم که سایپا پیشرانه جدیدی را برای استفاده در این خودرو معرفی کند. موتور در نظر گرفته شده برای سایپا اطلس نیز همان پیشرانه نام آشنای M15 است، با این تفاوت که این پیشرانه نیز همانند ظاهر خارجی و داخلی اطلس، اندکی بهبود یافته است.

امکانات و تجهیزات اطلس سایپا

 

همانند بخش پیشرانه، سایپا اطلس در بخش امکانات و تجهیزات نیز با بهبودهایی همراه بوده است. از جمله امکانات قابل توجهی که به سایپا اطلس در مقایسه با سایپا کوییک اضافه شده‌اند، می‌توان به سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل پایداری و کروز کنترل اشاره کرد. همچنین رادار نقطه کور، سیستم کمک به حرکت در سربالایی، دوربین 360 درجه و سانروف نیز از دیگر امکانات آپشنال این خودرو خواهند بود که احتمالا در نسخه اتوماتیک قابل دسترسی هستند.

سایر امکانات اطلس نیز شامل این موارد می‌شوند: سنسور نور و سنسور باران، سنسور پارک عقب، فرمان برقی به همراه دکمه‌های کنترلی، سیستم نمایشگر فشار باد تایرها، سیستم تهویه دیجیتال، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر و دوربین عقب.

 
قیمت و نمایندگی

 

  • قیمت
  • نمایندگی
  • - - بروز رسانی در دوشنبه 27 شهریور
  • سایپا

منبع : خودروبانک

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    قیمت کارخونه 344تومن با احتساب مالیاتو بیمه و هوای پاکو عوارض میشه چارصد ملیون.هیچکس این ماشینو با این قیمت نمیخره