شمانیوز
شما نیوز

آش | آش یزدی

طرز تهیه آش گندم یزدی (امام حسینی یزدی) خیلی لذیذ و ساده به روش اصلی

آش گندم یا آش امام حسین یکی از آش های خوشمزه و عالی بی نظیر یزدی لذیذ و مقوی هست این آموزش خوشمزه و عالی را از دست ندهید.

طرز تهیه آش گندم یزدی (امام حسینی یزدی) خیلی لذیذ و ساده به روش اصلی

آش گندم یزدی یکی از آش های بسیار خوشمزه و سنتی استان یزد می باشد که طعم و مزه فوق العاده ی دارد و شبیه به آش عباسعلی کرمانشاهی می باشد. آش گندم یزدی بیشتر ماه محرم و صفر تهیه می شود با گوشت و دبنه تهیه می شود و طعم و مزه بی نظیری دارد و شما می توانید برای روز های سرد زمستانی این آش مقوی را در خانه تهیه کنید. استان یزد فرهنگ بسیار غنی دارد و غذا های سنتی مختلفی در این استان تهیه می شود که امروزه شاید اسم آن را کمتر شنیده باشید.

 

 

مواد لازم برای تهیه آش گندم یزدی

پیاز ۱ عدد
گوشت ۳۰۰ گرم
دنبه ۵۰ گرم
بلغور گندم ۲ پیمانه
نخود ۲ پیمانه
لوبیا چیتی ۱ پیمانه
عدس ۱ پیمانه
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

مرحله اول: آماده سازی مواد

 

ابتدا باید نخود و لوبیا چیتی را از شب قبل خیس کنید و چندین بار آب حبوبات را عوض کنید تا علاوه بر گرفتن نفخ این حبوبات راحت نیر پخته شود، بلغور گندم را از چند ساعت قبل خیس کنید، عدس را نیز ۱ ساعت مانده خیس کنید. نخود و لوبیا چیتی را به صورت جداگانه با کمی آب بگذارید تا پخته شود.

 
 

آش گندم

 

مرحله دوم: تفت دادن گوشت

 

پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه تفت دهید تا سبک و شیشه ای شود و بعد گوشت را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و بعد دنبه را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد یکدست شود و در انتها زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید.

مرحله سوم: پخت گوشت

 

در ادامه روی مواد آب جوش ریخته و بگذارید تا گوشت حسابی پخته و له شود، می توانید برای سهولت در کار از زودپز استفاده کنید. گوشت را بعد از پخت ریش ریش کنیدو دنبه را نیز بکوبید کنار قرار دهید. سپس گندم و عدس را به آب گوشت اضافه کنید و زمان دهید تا عدس و گندم نیز پخته شوند.

 

مرحله چهارم: تهیه آش گندم یزدی

 

وقتی عدس پخته شد نوبت اضافه کردن نخود و لوبیا می باشد و بگذارید همه مواد پخته و آش جا افتاده شود و بعد نمک اضافه کنید و گوشت ریش شده و دنبه کوبیده شده را اضافه کنید و کمی زمان دهید تا آش جا افتاده شود و بعد در انتها نمک را تست کنید و داخل کاسه آش کشیده و با پیاز داغ و کشک این آش را سرو کنید.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied