شمانیوز
شما نیوز

خودرو تارا | خودرو تارا تارا v4

لوکس ترین خودروی ایرانی رونمایی شد | آپشن های باورنکردنی تارا v4

خودرو تارا V4 جدید ترین نسخه و به روز شده از تارا اتوماتیک می باشد که توسط ایران خودرو توسعه داده شده است. V4 تیپ جدیدی از نسخه اتوماتیک تارا است. در مقاله زیر قصد داریم به بررسی این خودرو بپردازیم.

لوکس ترین خودروی ایرانی رونمایی شد | آپشن های باورنکردنی تارا v4

تارا، محصول پرحاشیه ایران خودرو بالاخره در سال 1400در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک روانه بازار شد. این خودروآپشنهای بیشتری نسبت به نمونه های قبلی دارد.

تارا V4 نسخه فول آپشن تارا V2 است که در اوایل سال ۱۴۰۲ توسط ایران خودرو رونمایی شد .

تارا اتوماتیک تیپ V4 در مجموع دارای امکانات ایمنی و رفاهی بسیار کاملی شامل چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد سرقت و..... است. 

نقد کارشناسی تارا اتوماتیک V4

 

در بخش طراحی شاید بتوان گفت تارا نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو شرایط بهتری دارد ولی در حد و اندازه های پژو 301 نیست. در نمایی جلویی شاهد چراغهای نسبتا کشیده به همراه یک جلو پنجره بزرگ هستیم که نقطه قوت طراحی تارا همین نمای جلویی می باشد، در نمای جانبی نیز رینگهای 16 اینچی الومینیومی رو داریم که کیفیت رنگ خوبی نداره و در نمای عقب نیز شاهد چراغهای به هم پیوسته هستیم که به نوعی در اکثر محصولات جدید دنیا این تم برای چراغهای عقب تبدیل به ترند شده است. البته که این چراغهای به هم پیوسته در خودروهایی با ابعاد عریض جذابیت بصری زیادی دارد نظیر دوج چارجر و آزرا و ... و نه در خودرویی مثل تارا که فقط 175 سانتی متر عرض دارد! به صورت کلی در بخش نمای ظاهری تارا V4 اتوماتیک تفاوت خاصی نسبت به تارا V2 اتومات ندارد و فقط گرافیک چراغهای عقب تغییر کرده اند.

اما بخش خوب ماجرا در کابین خودرو اتفاق می افتد چرا که عمده مشکلات کابین در تارای V4 حل شده است و همچنین آپشنهای خوبی در این نسخه از تارای سال اضافه شده است و به صورت خلاصه تارای V4 نسبت به تارا V2 در موارد زیر دچار بهبودهایی شده است و امکانات زیر به آن اضافه شده است:

تارا v4

 

تفاوتهای تارا V2 با تارا V4 :

 

  • در تارا V2 کلید بالابر شیشه ها بر روی کنسول جلو قرار داشت اما در نسخه V4 به رودری ها انتقال یافته است .
  • صندلی 4 حالته برقی جای خود را به 6 حالته برقی داده است.
  • دستگیره سقفی برای شاگرد اضافه شده است
  • آپشن گرمکن صندلی های جلو اضافه شده است.
  • زیرآرنجی یا همان آرم رست هم برای سرنشینان جلو و هم برای سرنشینان عقب اضافه شده است.
  • صندوق عقب هوشمند با قابلیت باز شدن با حرکت پا زیر سپر یعنی همان سنسور پا یا Kick Sensor اضافه شده است.
  • و از دیگر مواردی که در تارای V4 اضافه شده است میتوانیم به دوربین عقب داینامیک با خطوط کمکی، آینه عقب فوتوکرومیک، سیستم تماس اضطراری، جاعینکی در سقف، چراغ آفتابگیر راننده ، چراغ محفظه داشبورد و چراغ خوش آمد گویی، جاموبایلی در کنسول وسط، توییتر برای سیستم صوتی و آنتن کوسه ای اشاره کرد.

در بخش فنی، تارا اتومات V4 از همان پیشرانه TU5P که به نوعی نسخه اصلاح شده TU5 است بهره میبرد که  این پیشرانه 1.6 لیتری قادر به تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور است که این نیرو را از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میکند، طبق اعلام کارخانه مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 7.3 لیتر اعلام شده است و شتاب صفر تا صد آن نیز 13 ثانیه می باشد که در عمل چیزی در 14 الی 15 ثانیه هست و به طور کلی تارا اتومات V4 هیچ تفاوت خاصی در بخش فنی با تارا V2 اتومات ندارد!فضای پا و سر سرنشینان عقب نسبت به دنا بسیار بهتر شده است و این خودرو یکی از جادارترین فضاهای صندوق عقب را با 640 لیتر حجم ارائه میدهد.

این خودرو در بحث کیفیت و امنیت چندان خوش ندرخشیده است و کیفیت مونتاژ چندان بالایی نسبت به رنج قیمتی خودش ندارد البته این مورد در رابطه با تمام محصولات ایرانی صدق میکند اما برای خودرویی در این رنج قیمتی برخی ایرادات مونتاژی و کیفی نظیر کیفیت پایین رنگ بدنه، هم رنگ نبودن رنگ سپر با بدنه، کاغذی بودن بدنه، مشکلات فرمان برقی و یا سفت شدن فرمان با داغ شدن جعبه فرمان عجیب به نظر میرسد.

باشد و عوارض جاده را بهتر جذب کند، ترمزها چندان حس اطمینان منتقل نمیکند و با ترمزهای ناگهانی، ماشین اصطلاحا کله میکند که علت آن را میتوان در فاصله نسیتا زیاد این خودرو نسبت به زمین یافت. یکی از مواردی که خیلی راننده و سرنشینان را ازار میدهد زمانی است که راننده در دور موتورهای بالا حرکت میکند و در این حین صدای بسیار زیادی از موتور خودرو به داخل کابین نفوذ میکند. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تارا نسبت به گیربکسهای 4 سرعته قدیمی AL4 قابل قبول ارزیابی میشود و خبری از سر و صداهای عجیب و غریب و تقه های گیربکسهای 4 سرعته به آن شدت نیست، البته که گیربکس چندان سریعی هم نیست و بعضی اوقات دیر معکوس میکشد. سیستم کنترل پایداری تارا که بعد از مدتها برای اولین بار روی یک خودروی به اصطلاح ملی نصب شد عملکرد خوبی دارد و به خوبی در مواقعی که نیاز باشد وارد مدار میشود و یک پیشرفت رو به جلو برای محصولات داخلی به حساب می آید اما در کل هندلینگ تارا چنگی به دل نمیزند و در پیچهای تند آنچنان حس امنیتی به راننده و سرنشینان منتقل نمیکند.

اگر بخوایم مزایا و معایب تارا V4 را خلاصه کنیم باید بگوییم که این خودرو از مزایایی نظیر سیستم کنترل پایداری، جاداری کابین و صندوق ، آپشنهای مناسب در نسخه V4، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک قابل قبول و خدمات گسترده بهره میبرد اما از معایبی نظیر شتاب کم، کیفیت ساخت پایین، سر وصدای زیاد موتور در دور موتورهای بالا و هندلینگ نه چندان خوب برخوردار است.

 

طراحی بدنه

 

تارا V4 به لحاظ طراحی ظاهری به نسخه های قبلی خود وفادار بوده و در بخش طراحی بیرونی شاهد تغییرات اندکی نسبت به نسخه های قبلی تارا V4 هستیم. در نمای جلو ، چیزی که بیشتر از همه توجه را به خود جلب می کند طراحی و گرافیک چراغ های اصلی است که طراحی زیبا و مناسبی دارد. بر روی کاپوت از دو سری خطوط طراحی مورب استفاده شده که به نمای جلو این خودروی جلوه بهتری داده است.

جلو پنجره تارا اتوماتیک V4 درون یک قاب کرومی قرار گرفته و لوگوی ایران خودرو در وسط جلو پنجره به چشم می خورد. چراغ های مه شکن و روشنایی روز درون قابی از جنس پلاستیک پیانویی قرار گرفته اند که به جذابیت نسخه V4 در نمای جلو افزوده است. در نما های جانبی تارا V4 اتوماتیک شاهد طراحی متفاوتی نسبت به دیگر تولیدات ایران خودرو هستیم. یک خط طراحی از ابتدا گلگیر جلو شروع شده و تا انتها گلگیر عقب ادامه پیدا می کند.

یک خط طراحی دیگر در پایین درب ها وجود دارد که از ابتدای درب سرنشینان جلو شروع شده و تا انتهای درب سرنشینان عقب کشیده می شود. همچنین در این نما می توانیم رینگ های ۱۶ اینچی را مشاهده کنیم که طراحی خوبی دارند و برخلاف نسخه های اولیه تارا که جنس رینگ ها ، از نوع فولادی بودند در تارا V4 از رینگ های آلومینیومی استفاده شده است. در نمای عقب چراغ های به هم پیوسته را مشاهده می کنیم. گرافیک چراغ ها در نسخه جدید تغییر کرده و آن حالت آزار دهنده تی که در نسخه های دیگر شاهد آن بودیم در این خودرو نمی بینیم. همچنین آنت کوسه ای هم به این خودرو اضافه شده است. به طور کلی تارا اتوماتیک جدید نمره قابل قبولی را در بخش طراحی ظاهری خود می گیرد و در این خودرو شاهد طراحی عامه پسند هستیم.

تارا v4
امنیت تارا اتوماتیک V4

 

با توجه به اینکه تارا اتوماتیک علاوه بر ایربگهای سرنشینان جلو، از ایربگهای جانبی نیز بهره میبرد و در مجموع 4 ایربگ دارد و همچنین دارای سیستم کنترل پایداری نیز می باشد در مجموع میتوان انتظار امنیت بیشتری نسبت به سایر خودروهای هم رده داخلیش داشت. البته متاسفانه کشور ایران برخلاف اکثر کشورهای خارجی، موسسه ایمنی خاصی ندارد که خودروها را تحت شرایط سخت‌گیرانه مورد تست قرار دهد و از این جهت خیلی نمیتوان امنیت خودروها در ایران را خصوصا خودروهایی که جدیدتر هستند زیر ذره بین قرار داد.

 
قیمت جدید کارخانه تارا اتوماتیک V4،  امروز 29شهریور 1402

 

ماه

V4

شهریور 1402 530,600,000

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied