شمانیوز
شما نیوز

ارزدیجیتال

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟ (Algorithmic Stablecoins)

در حالی که بیشتر استیبل کوین‌ها توسط ذخایری پشتیبانی می‌شوند، استیبل کوین الگوریتمی از ریاضیات و مکانیسم‌های انگیزشی برای میخکوب کردن ارزش خود استفاده می‌کند.

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟ (Algorithmic Stablecoins)

به گزارش شمانیوز:امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) یک صنعت پیچیده و به‌سرعت در حال توسعه، مملوء از آزمایش و نوآوری‌هایی است که بر پایه‌های یک سیستم مالی غیرمتمرکز کارآمدتر و آزاد بنا شده است.

استیبل کوین الگوریتمی، نمونه‌ای از این ویژگی‌ها محسوب می‌شود. اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها گسترده‌اند: بخشی اقتصاد پولی، بخشی بازارهای مالی، بخشی ریاضیات و بخشی فناوری. در محل تلاقی پول و فناوری بلاکچین، استیل‌ کوین‌های الگوریتمی جدید و پیچیده هستند و چالش‌ها و سؤالات بی‌پاسخ زیادی را در مورد چگونگی آینده DeFi ایجاد می‌کنند.

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

استیبل کوین‌ها ارزهای رمزپایه‌ای هستند که برای حفظ ارزش ثابتی نسبت به ذخایر دیگری طراحی شده‌اند، معمولاً ذخیر‌ه‌ای مانند دلار آمریکا. از آنجایی که استیبل کوین‌ها به یک ارزش مورد انتظار و پایدار میخکوب شده‌اند، سرمایه‌گذاران یا معامله‌گران اغلب از آن‌ها برای نگهداری دارایی خود در بازارهای کریپتو استفاده و در عین حال، از دارایی خود در برابر نوسانات قیمت بازار محافظت می‌کنند.

هدف اکثریت استیبل کوین‌ها استفاده از نوعی مکانیسم وثیقه است؛ استیبل کوین‌های در گردش توسط دارایی‌هایی پشتیبانی می‌شوند و ارزش آن‌ها ارزش استیبل کوین را تضمین می‌کند. بیشتر استیبل کوین‌های اصلی، مانند تتر، توسط وثیقه‌های خارج از زنجیره مانند USD که نزد یک نهاد متمرکز مانند بانک نگهداری می‌شود، وثیقه می‌شوند. با این حال، استیبل کوین‌ها را می‌توان با استفاده از مکانیسم‌های غیرمتمرکز توسط ارزهای دیجیتال وثیقه کرد، همانطور که در مورد DAI وجود دارد.

استیبل کوین‌های الگوریتمی متفاوت هستند. استیبل کوین‌های الگوریتمی، در خالص‌ترین شکل خود، کاملاً بدون وثیقه هستند؛ ارزش آن‌ها توسط هیچ دارایی خارجی پشتیبانی نمی‌شود. در عوض، آنها از الگوریتم‌ها استفاده می‌کنند – دستورالعمل‌ها یا قوانین خاصی که باید دنبال شوند (معمولاً توسط رایانه) برای خروجی برخی از نتایج. این الگوریتم‌ها برای تحریک رفتار شرکت‌کنندگان در بازار و/یا دستکاری عرضه در گردش بهینه‌سازی شده‌اند، به طوری که قیمت هر سکه در تئوری باید حول محوری ثابت باشد.

استیبل کوین‌های الگوریتمی چگونه کار می‌کنند؟

طراحان استیبل کوین الگوریتمی از مکانیسم‌های مختلفی برای کمک به کوین برای حفظ میخ‌کوبی خود استفاده می‌کنند.

برخلاف اکثر استیبل کوین‌ها، این مکانیسم‌ها در پروتکل این نوع استبیل‌ کوین‌ها نوشته می‌شوند و به صورت عمومی در بلاکچین برای مشاهده همه در دسترس هستند. در زیر دو مدل متداول استیبل کوین الگوریتمی بدون وثیقه آورده شده است، و فرض شده است که کوین به یک دلار میخکوب شده است. 

استیبل کوین الگوریتمی Rebase

استیبل کوین الگوریتمی Rebase عرضه پایه را برای حفظ ارزش میخ‌کوب‌شده دستکاری می‌کند. پروتکل متناسب، با انحراف قیمت کوین از میخ 1 دلار، عرضه را از گردش می‌اندازد (اضافه می‌کند) یا می‌سوزاند (حذف می‌کند). اگر قیمت کوین بیش از یک دلار باشد، پروتکل کوین ضرب (اضافه) می‌کند. اگر قیمت سکه کمتر از یک دلار باشد، پروتکل کوین‌ها را می سوزاند. در واقع، کوین‌ها به کیف پول دارندگان کوین مورد نظر اضافه یا از آن حذف می‌شوند. 

امپل‌فورس (AMPL) – یکی از اولین استیبل کوین‌های الگوریتمی rebasing است که با CPI (شاخص قیمت مصرف‌کننده) دلار آمریکا در سال ۲۰۱۹ تعدیل می‌شود. 

استیبل کوین الگوریتمی Seigniorage

استیبل کوین‌های الگوریتمی Seigniorage از یک سیستم چند کوینی استفاده می‌کنند، که در آن قیمت یک سکه به گونه‌ای طراحی شده است که ثابت باشد و حداقل یک سکه دیگر برای تسهیل این ثبات طراحی شده است. مدل‌های Seigniorage معمولاً ترکیبی از مکانیسم‌های مبتنی بر پروتکل و مکانیسم‌های بازار آزاد را پیاده‌سازی می‌کنند که مشارکت‌کنندگان بازار را تشویق می‌کند تا کوینی که استیبل کوین نیست را بخرند یا بفروشند تا قیمت استیبل کوین را به محوری ثابت سوق دهند.

Basis Cash – با استفاده از سیستم Seigniorage با ۳ توکن، استبیل‌کوین خود را به یک دلار آمریکا میخکوب می‌کند. 

هدف کلی پروتکل Basis Cash ثابت نگه داشتن قیمت BAC با تنظیم عرضه است. این سیستم به این صورت عمل می‌کند: زمانی که Basis Cash به بیش از 1 دلار افزایش یابد، پروتکل توکن‌های جدیدی را ضرب می‌کند و آنها را بین دارندگان BAS توزیع می‌کند. این به فشار فروش می افزاید و قیمت را پایین می آورد.

هنگامی که Basis Cash به زیر 1 دلار می‌رسد، سیستم کاربران را تشویق می‌کند تا توکن‌های خود را در ازای اوراقی که 1:1 داده می‌شوند بسوزانند. هنگامی که قیمت توکن به بالای 1 دلار رسید، کاربران می توانند اوراق خود را با توکن‌های Basis Cash مبادله کنند.

استیبل کوین الگوریتمی Fractional

مدل سوم، استیبل کوین‌های fractional، به طور فزایند‌ه‌ای محبوب شده‌اند. استیبل کوین الگوریتمی fractional، سعی دارد با بخشی مبتنی بر وثیقه و بخشی مبتنی بر مدل Seigniorage ارزش خود را میخکوب کند. 

آینده استیبل کوین‌ الگوریتمی

در حالی که استیبل کوین‌های الگوریتمی در تئوری عالی به نظر می‌رسند، برای این‌که به عنوان ذخیره‌های ارزش پایدار مورد اعتماد قرار گیرند، راه‌ زیادی در پیش دارند.

در زمان انتشار این مقالع، هیچ استیبل کوین الگوریتمی نتوانسته است به یک نرخ میخکوب‌شده پایدار دست یابد. به این ترتیب، موارد استفاده از آن‌ها فعلاً به آربیتراژ سوداگرانه ختم می‌شود./تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied