شمانیوز
شما نیوز

آش | آش ترخینه

طرز تهیه آش ترخینه با سیرابی و دوغ به روش لرستانی

طرز درست کردن آش ترخینه خوشمزه و عالی این آموزش خوشمزه را از دست ندهید.

طرز تهیه آش ترخینه با سیرابی و دوغ به روش لرستانی

به گزارش شمانیوز : آش ها یکی از خوراک های اصیل ایرنی می باشد که در تمام ایرانی پخته می شود و می توان می گفت حدود ۴۰۰ نوع آش در ایران طبخ می شود و با انواع حبوبات تهیه می شود تهیه می شود. اما اگر آش ترخینه که یکی از خوشمزه ترین و مقوی ترین آش های ایرانی می باشد که در شهر لرستان، کرمانشاه، ایلام، کردستان تهیه می شود. ترخینه از جوشاندن بلغور گندم با جو در دوغ ترش یا شیر بدست می آید برای طبخ این آش خوشمزه شما می توانید از انواع حبوبات و سبزی برای تهیه این آش استفاده کنید اما استفاده از سیرابی باعث می شود مقوی تر شود. 

مواد لازم

ترخینه ۴ عدد
سیرابی ۵۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
نعنا خشک ۱ ق چای خوری
سبزی آش ۲۰۰ گرم
پیاز داغ و سیرداغ به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

مرحله اول: پخت سیرابی

ایتدا باید سیرابی را بپزید برای این کار سیرابی را خوب بشورید و با کمک قیچی خرد کنید و داخل قابلمه بریزید و به همراه آب بگذارید تا بجوشد و کف روی آن را با قاشق بگیرید و بعد یک پیاز بزرگ را پوست بگیرد به خرد شده به همراه چند حبه سیر و کمی نمک و فلفل سیاه بگذارید برای چند ساعت خوب پخته شود.

 

مرحله دوم: آماده سازی ترخینه

در ادامه باید ترخینه را به همراه چند لیوان آب بگذارید تا نرم شود و بعد به همراه چند لیوان آب جوش داخل قابلمه بریزید و بگذارید تا ۱ ساعت ترخینه خوب پخته شود در همین مدت هم بزنید تا ته نگیرد و بعد باید سیرابی پخته شد را به آش اضافه کنید و هم بزنید و روی حرارت متوسط قرار تا آش جا افتاده شود. سپس سبزی آش را نیز به مواد اضافه کنید و درب قابلمه را باز کنید.

 

مرحله سوم: تهیه آش ترخینه با سرابی

داخب ک تابه دیگر کمی روغن ریخته و یک پیاز را خلالی کنید و تفت دهید تا طلایی شود و بعد ادویه های گفته شده را به پیاز اضافه کنید و ۱ ق غذا خوری نعنا به مواد اضافه کنید و هم بزنید مواد را داخل آش را بریزید و هم بزنید و بعد از جا افتادن آش داخل کاسه بریزید و با نعنا داغ و سیر داغ و کمی پیاز داغ آش را سرو کنید. نوش جان

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied