شمانیوز
شما نیوز

طلا | قیمت طلا

پیش بینی وضعیت بازار طلا در سال جاری

قیمت طلا در حالی رو به نزول است که پیروی قیمت آن از نرخ دلار در حالی است که همچنان نسبت به انس جهانی طلا بی‌حس مانده است.

پیش بینی وضعیت بازار طلا در سال جاری

به گزارش شمانیوز : سیر نزولی قیمت طلا به چهارمین روز مهر ماه هم رسید و به نظر می‌رسد حتی افزایش تقاضایی که بسیاری از فعالان بازار طلا پس از دو ماه محرم و صفر چشم‌انتظار آن بودند، کمکی به بازار طلا نکرده است.

عباداله محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه نیز بر این مورد تاکید می‌کند و به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «من نظر دیگری درباره روند قیمت داشتم و معتقد بودم با اتمام محرم و صفر تقاضا زیاد شود و به تبعیت از آن قیمت نیز بالا برود. اگرچه هنوزم بر نظرم هستم و بازار شلوغ است، اما قیمت فعلی حتی از آخر صفر نیز پایین‌تر است». وضعیتی که به گفته او نشان دهنده این است که اخبار سیاسی به اخبار اقتصادی در بازار اشراف دارند و توانسته نوسانات را خنثی کند.

 

بی‌حسی بازار داخلی به انس جهانی طلا

طبق آخرین گزارش‌های اتحادیه طلا و جواهر تهران، نرخ طلا تا لحظه تنظیم این گزارش ۲ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۱۰۰ تومان است که حدود شش هزار تومان کمتر از روز دوشنبه است. آخرین نرخ نقدی سکه امامی نیز ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که حدود ۱۱۶ هزار تومان کمتر از روز دوشنبهشده و به گفته محمدولی اگرچه روند آن نزولی است، اما با توجه با اینکه حباب بیش از حدی در این بازار داریم، تقاضا بیشتر در زیورآلات است و کمتر به سمت سکه سوق پیدا می‌کند.

این در حالی است که سکه بهار آزادی در روندی معکوس با حدود ۱۸ هزار تومان افزایش قیمت همراه بود و به حدود ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

پیروی این قیمت‌ها از نرخ دلار در حالی است که همچنان نسبت به انس جهانی طلا بی‌حس مانده است. بهای هر اونس طلا تا ساعت ۸ صبح روز سه شنبه به وقت شرقی با ۱.۵ درصد کاهش به ۱۹۱۳ دلار و ۶۰ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۰۸ درصد کاهش به ۱۹۱۴ دلار و ۶۰ سنت رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۳.۰۹ دلار رسید، پلاتین ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۹۰۸ دلار و ۶۹ سنت رسید و پالادیوم با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۲۲۸ دلار و ۳۱ سنت رسید.

 

نگاهی به روند قیمت جهانی طلا

میثم رادپور، کارشناس بازار‌های مالی نیز ضمن تاکید بر بی‌اثر بودن قیمت جهانی طلا بر بازار داخل در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: «نرخ طلای جهانی در دو سه سال گذشته در همین حوالی ثابت بوده در حالی که نرخ طلای داخلی آن به شدت جا به جا شده و از سال ۹۷ بیش از ۵۰ برابر شده است. طلا به ریال است که گران شده، اما به دلار همچنان ثابت است و تلاش بیشتر کشور‌ها نیز بر حفظ همین اصل است».

محمدولی نیز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ضمن تاکید بر کم نوسان بودن انس جهانی طلا روند آن را برای آینده اینطور پیش بینی می‌کند: «ما آرام آرام به پایان سال میلادی نزدیک می‌شویم. در سه ماهه و چهار ماهه آخر سال بیشتر شرکت‌ها به طرف تسویه حساب حرکت می‌کنند. این نشان دهنده این است که بازار حجم قابل توجهی از تقاضا را به خود اختصاص می‌دهد. در عین حال پیش بینی من بر این است که انس جهانی زیر ۲ هزار دلار بماند».

 

تداوم روند افزایشی نرخ بهره فدرال رزرو

تکنیکالیست‌ها عوامل بسیاری همچون نرخ تورم در آمریکا و نرخ بهره فدرال رزرو را بر قیمت‌گذاری نرخ جهانی طلا موثر می‌دانند. اگرچه این رابطه ممکن است گاهی پیچیده شده و آنطور که پیش بینی می‌شود انجام نگیرد، اما در هر صورت آخرین پیش‌بینی‌ها از این نرخ نشان می‌دهد که اکثر سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو شاهد افزایش نرخ بهره در سه ماه آینده خواهند بود.

میثم رادپور با نگاهی تاریخی به روند افزایشی این نرخ می‌گوید: «اتفاقی که در ایالات متحده افتاده این است که حجم زیادی پول پاشی اتفاق افتاده است. سابقه این سیاست‌های پولی فوق انبساطی یا همان تسهیل کمی به ۲۰۰۷ بازمی‌گردد. پس از آن با شروع کرونا این سیاست بار دیگر تکرار شد و نرخ تورم را افزایش داد. پس از آن بود که بانک مرکزی آمریکا با سرعت کم سابقه‌ای نرخ بهره را افزایش داد تا بتواند نرخ تورم را کنترل کند»

به گفته این کارشناس، «گروه فلزات به طور مشخص‌تر طلا به عنوان رقیب این پول‌ها تلقی می‌شوند. ما در این دوره انتظار داشتیم این رقیب تقویت شود. در این دوره همه چیز از کالا‌های اساسی و کلاس‌های دارایی و هر موجودیت فیزیکی قیمتش افزایش پیدا کرد، اما این پیش بینی برای گروه فلزات، به طور مشخص‌تر طلا صادق نبود».

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied