شمانیوز
شما نیوز

در همایش «چشم‌انداز خسارت صفر در فرایند ساخت» عنوان شد؛

راهکارهای به صفر رساندن خسارت فرایند ساخت و ساز

در نخستین همایش «چشم‌انداز خسارت صفر در فرایند ساخت» که همزمان با سالروز آتش‌نشانی و ایمنی با مشارکت بانک مسکن و به همت شرکت گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن در سه محور اصلی مدیریت ایمنی در پروژه‌های ساختمانی، حقوق حوادث ناشی از کار و بیمه‌های حوادث در ساخت برگزار شد؛ راهکارهای به صفر رساندن خسارت فرایند ساخت و ساز مورد بررسی قرار گرفت.

راهکارهای به صفر رساندن خسارت فرایند ساخت و ساز

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا؛ محمدرضا جواهری مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با تاکید بر اهمیت ایمنی در ساخت و ساز، به نگرش جدید برنامه‌ریزی شده در شرکت به عنوان بزرگترین انبوه‌ساز کشور اشاره کرد و آن را زمینه‌ساز پیشروی در توسعه کیفیت ساخت و ساز پروژه‌ها دانست.

به گفته وی، در این همایش، کارشناسان به مباحث کاربردی، عملیاتی و کاملاً فنی و تخصصی حوزه ساخت و ایمنی ساخت، کاهش و به صفر رساندن خسارات کارگاهی ناشی از حوادث و شبه حوادث ساخت و ساز می‌پردازند.

جواهری با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری مسکن باید پرچم‌دار توسعه مهندسی در سطح کشور باشد، گفت: «سرعت، کیفیت و ایمنی» شعار شرکت برای اجرای سریع پروژه‌ها و ایفای تعهدات به مشتریان با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید است که از طریق فراهم ‌آوردن زیرساخت‌های لازم شامل ایمنی و HSE میسر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن در ادامه توضیح داد: زیربنای در دست ساخت شرکت در شش ماهه دوم امسال نسبت به شش ماهه اول 19.2 درصد افزایش و تولید شرکت 24.5 درصد افزایش داش است که در تمامی ساخت و سازها، رعایت شاخص‌های ایمنی لحاظ شده است.

وی افزود: متوسط زیربنای در دست ساخت شرکت در سال 1401، یک میلیون و 238 هزار متر مربع و در پایان شهریور 1402، یک میلیون و 600 هزار متر مربع با 29.1 درصد افزایش بوده است و زیربنای تکمیل شده در شش ماهه دوم نسبت به اول، از 29235 متر مربع به 206156 متر مربع افزایش یافته است.

جواهری با اشاره به اینکه پروژه‌‌های جدید در سبد کار شرکت از 171200 مترمربع به 244632 متر مربع افزایش یافته گفت: در چندماه گذشته تلاش کرده‌ایم موانع تکمیل پروژه‌های راکد را نیز مرتفع سازیم.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن در این همایش از مدیران عامل شرکت‌ها و مدیران پروژ‌ه‌ها و کارگاه‌های ساختمانی خواست که مسئولان ایمنی پروژه‌ها را در مسیر به صفر رساندن خسارت حمایت کنند.

رعایت مقررات ملی ساختمان؛ ضامن ایمنی ساخت و ساز

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان دیگر سخنران این همایش بود که بنای یک ساختمان را نمادی از تلاش، امید و اعتماد به آینده و خسارت صفر در فرایند ساخت آن را از دغدغه‌های اصلی مدیران و عوامل پروژه‌ها عنوان کرد.

وی بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه ساخت و ساز را ناشی از عدم رعایت مباحث 24 گانه مقررات ملی ساختمان و موضوعات مرتبط با HSE و تمامی این مقررات را ضامن ایمنی، آسایش و صرفه اقتصادی در چرخه عمر ساختمان در مراحل طراحی، ساخت و بهره‌برداری دانست.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به اثرات طولانی حوادث ناشی از کار شامل خسارات جانی، تاخیر در انجام پروژه، هزینه‌های اضافی و تاثیرات منفی روانی بر افراد گفت: خسارت صفر به این معنی است که در تمامی مراحل ساخت و ساز، هیچ‌گونه خسارتی به انسان‌ها، تجهیزات و محیط اطراف کارگاه وارد نشود و این مهم به عنوان یک تعهد در محافظت از زندگی، سلامت و امنیت افراد باید جزو فرهنگ ساخت و ساز قرار گیرد.

مانی‌فر با اشاره به محورهای اصلی این همایش، بر نکاتی چون لزوم آموزش مستمر، تجهیزات ایمنی، بازرسی و پایش مداوم، فرهنگ‌سازی و ... در مسیر ایمن‌سازی پروژه‌های ساختمانی اشاره کرد.

اهمیت اخذ تاییده آتش‌نشانی در ساخت و ساز

سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه آتش‌نشانان بیشترین مواجهه را با حوادث ساختمانی دارند گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای ساختمان‌‌های استوار و دارای قدمت چندین ساله است و بنابراین ساختمان‌های امروز نیز باید بر اساس استانداردهای ایمنی با نگاه بلندمدت و با برنامه‌ریزی ساخته شوند.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در رعایت مقررات ایمنی ادامه داد: عدم سرمایه‌گذاری تخصصی، استفاده از کارگران غیرمتخصص، عدم اخذ تاییدیه آتش‌نشانی در بسیاری از ساختمان‌ها و صدور بیمه‌های ساختمانی بدون در نظر گرفتن ایمنی منجر به بسیاری از حوادث می‌شود.

در ادامه همایش، پنل تخصصی هم‌اندیشی داخل سازمانی با رویکرد HSE برگزار شد.

در این همایش تخصصی، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک مسکن، مشاور عالی مدیرعامل و سرپرست مدیریت امور روابط عمومی و حوزه مدیریت بانک مسکن، رییس اداره کل مهندسی و املاک بانک مسکن، مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن و نخبگان و اساتید دانشگاهی حوزه ساخت و ساز حضور داشتند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied