شمانیوز
شما نیوز

از مفیدترین تا ترسناک ترین اختراعات تسلا که هیچوقت واقعی نشدند+ تصاویر

اختراعات نیکولا تسلا و طرح های عجیب و خارق العاده او با انرژی الکتریکی، هنوز هم رمز و رازهای فراوانی دارند.

از مفیدترین تا ترسناک ترین اختراعات تسلا که هیچوقت واقعی نشدند+ تصاویر

به گزارش پارسینه، نیکولا تسلا از بزرگترین اندیشمندان حوزه فیزیک است و اکثر اختراعات تسلا کاربردی و مفید هستند که تا امروز نیز از آنها استفاده می شود. نیکولا تسلا در دهم ژوئیه ۱۸۵۶ در کرواسی امروزی به دنیا آمد. پدرش یک کشیش محلی و افسر سابق ارتش ناپلئون بود و مادرش در سرتاسر شهر به خاطر مهارتش در دستگاه‌های مکانیکی شناخته می‌شد.

تسلا از کودکی می خواست مهندس شود و معلم فیزیک او در دبیرستان سبب اشتیاق تسلا به برق شد. او هم در آنجا و هم در دانشگاه از نظر علمی عالی بود، اما قبل از فارغ التحصیلی به دلیل بیماری روانی دانشگاه را ترک کرد. خود او نوشت: "من یک حمله عصبی کامل داشتم و تا زمانی که بیماری ادامه داشت، بسیاری از پدیده های عجیب و باور نکردنی را مشاهده کردم." تسلا تا پایان عمر با مشکلات جسمی و روانی مبارزه کرد. 

در این مطلب به مهم ترین اختراعات تسلا و در ادامه به طرح هایی که هیچوقت واقعی نشدند، پرداخته می شود: 

 

موتور القایی تسلا

یکی از کاربردی ترین اختراعات تسلا شکل جدیدی از موتور القایی بود که با جریان متناوب کار می کرد. برق متناوب به دلیل توانایی آن در انتقال برق با ولتاژ بالا در فواصل طولانی در سراسر اروپا و ایالات متحده محبوب شد. 

موتور تسلا بدون نیاز به تعویض برس و خطر آتش سوزی کمتر به دلیل عدم وجود جرقه، یک نوآوری در زمینه خود بود. 

 

نیروگاه برق آبی آبشار نیاگارا

در اواسط دهه ۱۸۰۰، طرح هایی برای ایجاد نیروگاه برق آبی در آبشار نیاگارا انجام شد. در حالی که کار به کندی پیش می رفت، در دهه ۱۸۹۰ شرکتی آماده ساخت اولین نیروگاه بود. با این حال، ابتدا باید تعیین می شد که کدام سیستم برای انتقال نیرو از سقوط بهتر است. به همین منظور در سال ۱۸۹۳، ادوارد دین آدامز رئیس شرکت، به سراغ تسلا رفت تا نظر او را بپرسد. برخلاف توصیه توماس ادیسون (که اصرار داشت جریان مستقیم بهترین گزینه است)، تسلا یک سیستم برق متناوب دو فاز را توصیه کرد که می‌تواند مسافت‌های طولانی را طی کند و از لامپ‌های نسبتا ارزان‌قیمتی که در حال حاضر توسط وستینگهاوس تولید می شد، استفاده کند. این شرکت به این توصیه توجه کرد و قرارداد را به وستینگهاوس اعطا کرد.

 

کنترل از راه دور رادیویی

در یک نمایشگاه برق در سال ۱۸۹۸ در مدیسون اسکوئر گاردن، تسلا یک «تله اتومات» را به نمایش گذاشت، قایقی که می‌توانست با استفاده از کنترل‌های رادیویی از خشکی هدایت شود. او بعداً سعی کرد این ایده را برای استفاده احتمالی با اژدرها به ارتش بفروشد، اما آنها علاقه ای نداشتند. تسلا با این کار بسیار جلوتر از زمان خود بود.

 

توربین بدون تیغه

 توربین بدون تیغه یکی دیگر از اختراعات تسلا بود که اولین بار در سال ۱۹۰۶ ارائه شد. تسلا یک موتور پیستونی را توسعه داد که برای افزایش کارایی خودروها با استفاده از احتراق برای چرخش دیسک‌ها استفاده می‌شود. در آن زمان، توربین‌های معمولی کارایی کمتری داشتند و به پره‌ها متکی بودند. اختراع تسلا بسیاری از دیسک ها را برای ایجاد یک پمپ گریز از مرکز ادغام کرد. این دستگاه هنوز هم برای جابجایی سیالاتی که ساینده هستند، حاوی مواد جامد هستند، یا به سختی قابل حمل هستند استفاده می شود. از آنجایی که پمپ مانند توربین های معمولی از پره ها استفاده نمی کند، احتمال انسداد یا آسیب به مواد حساسی که ممکن است منتقل شوند کمتر است.

 

اختراعات تسلا که به مرحله اجرا نرسیدند

 در حالی که بسیاری از اختراعات نیکولا تسلا منجر به ثبت اختراعات و ابزارهای مورد استفاده در دنیای واقعی شد، بسیاری از طراحی های وی نیز به دلایل مختلف اجرایی نشدند؛ برق بی سیم و اشکال جدید ارتباطات رادیویی یکی از همین موارد بود.

 در اوایل قرن بیستم، تسلا درگیر ایده انتقال انرژی الکتریکی بدون سیم شد. وی ایستگاهی را در ارتفاعات کلرادو راه‌اندازی کرد و در آنجا فناوری تلگراف بی‌سیم را آزمایش کرد و سعی کرد نمونه‌های اولیه تلسکوپ‌های رادیویی را ایجاد کند. تسلا حتی معتقد بود که سیگنال‌های رادیویی را از فضا دریافت کرده است، با این حال تلاش های او نیمه کاره ماند. از دیگر آزمایشات تسلا، شیفتگی به فناوری اشعه ایکس بود. در واقع، شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد او به طور ناخواسته اولین تصویر اشعه ایکس را هنگامی که خواست از مارک تواین، دوست صمیمی اش عکس بگیرد، ایجاد کرده است. نقشه‌های اشعه ایکس تسلا و تواین امروز هم در دسترس هستند. درمان و تحریک ذهنی با ازن و الکتریسیته از دیگر طرح های تسلا بود که هیچگاه موفق نشد و در حد طرح باقی ماند.

او طی سالیان از اختراعات عجیبی نیز نام می برد که تقریبا اثری از آنها باقی نمانده است و در حد ادعا باقی مانده اند: طرح هایی نظیر اشعه مرگبار، وسیله زلزله ساز، روشن کردن کره زمین، کشتی های هوایی پیشرفته، وسیله ای برای ارتباط با موجودات بیگانه، ماشینی برای مهار امواج کیهانی از آن جمله هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied