شمانیوز
شما نیوز

قیمت گوشت قرمز | گوشت قرمز

پشت پرده گرانی گوشت قرمز | گوشت قرمز برای مصرف کننده همچنان گران!

با وجود آنکه گفته شده روند قیمت گوشت قرمز کاهشی شده، همچنان قیمت‌ گوشت برای مصرف کننده گران است.

پشت پرده گرانی گوشت قرمز | گوشت قرمز برای مصرف کننده همچنان گران!

به گزاش شما واقتصاد : در طول یک سال گذشته قیمت گوشت قرمز به شدت افزایش پیدا کرده است. قیمت گوشت قرمز در ایران در مقایسه با قیمت متوسط جهانی بالاتر است. تحلیلگران اقتصادی می‌گویند برای کاهش قیمت گوشت قرمز ابتدا باید قیمت دام کاهش پیدا کند. در روزهای اخیر قیمت مرغ کاهش پیدا کرده و مردم امیدوارند که قیمت گوشت قرمز نیز ارزان شود. تازه ترین خبرها درباره قیمت گوشت قرمز را در ادامه می‌خوانید.

رئیس انجمن صنفی گاوداران صنعتی گفت: گوشت وارداتی به این دلیل ارزان تر در می‌آید که با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی وارد می کنند اگر با دلار آزاد وارد کنند آن موقع همه چیز روشن خواهد شد.

سید احمد مقدسی با بیان اینکه ظرفیت های بسیار خوبی در تولید گوشت کشور وجود دارد که نیاز به واردات هم نداریم، افزود: برخی فکر می کنند که هر مشکل داخل را می توان با واردات تامین کرد و اقدام به واردات گسترده گوشت می‌کنند،در حالی که این گونه نیست.

رئیس انجمن صنفی گاوداران صنعتی در باره اینکه برخی این روزها به فکر واردات برای تامین گوشت کشور هستند، گفت: آنها می گویند واردات گوشت ارزانتر از تولید داخل در می‌آید، علتش این است که آنها با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی وارد می‌کنند اما اگر با دلار آزاد وارد کنند آن موقع گرانی گوشت وارداتی را متوجه خواهند شد.

وی اضافه کرد: دولت در واقع واردات با ارز ارزانتر یارانه به واردات می دهد و تولید داخلی را تحت فشار قرار می دهد، در حالی که این یارانه را می تواند به تولید داخلی بدهد، اگر نهاد ارزان در اختیار تولید کننده قرار بگیرد و پول تولید کننده را به موقع در اختیارشان قرار دهد، تولید داخلی  تقویت می شود.

مقدسی گفت: دام زنده کیلویی ۲۰۰ هزار تومان است و گوشت با استخوان کیلویی ۴۰۰ هزار تومان که اگر بدون استخوان در فروشگاه ها عرضه شود با کسر ۲۲ درصد استخوان قیمت به کیلویی ۴۵۰ هزار تومان می رسد.

وی افزود: حال گوشت وارداتی گفته می شود که کیلویی ۳۹۰ هزار تومان عرضه می شود در ظاهر ارزانتر از گوشت داخلی است اما فراموش نکنیم که این گوشت با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی وارد شده یعنی با ارز ارزان، قیمت را ارزان کرده‌اند.

 

تضاد فراوانی و گرانی قیمت گوشت قرمز در بازار

رئیس انجمن صنفی گاوداران صنعتی افزود: سال گذشته ۴۶ هزار تن گوشت مازاد به شرکت پشتیبانی کشور فروختیم که هیچ نیازی به واردات وجود نداشت و نیاز کشور به خوبی تامین شد.

وی در پاسخ به اینکه اگر تولید کافی گوشت در کشور وجود دارد چرا قیمت ها اینقدر بالاست، گفت: بالا بودن قیمت گوشت در کشور به دلیل بالا بودن هزینه‌ها است، سال گذشته ذرت علوفه ای که ۵۰ درصد خوراک دام را تشکیل می دهد کیلویی ۱۴۰۰ تومان می خریدیم اما امسال به کیلویی ۳۰۰۰ تومان افزایش یافته است یا قیمت هر کیلو یونجه ۶۰۰۰ تومان بود که امسال به ۱۳۰۰۰ تومان رسیده است و همه اینها قیمت تمام شده تولید را بالا می برد.

مقدسی این را هم گفت که دولت اگر به قیمت مناسب از تولید کننده داخلی بخرد آنها ظرفیت فروش به داخل را دارند ضمن اینکه سال گذشته شرکت پشتیبانی امور دام گوشت خریداری شده را پس از ۱۰ ماه تسویه کرد و این باعث دلسردی تولید کنندگان داخلی می شود.

سالانه حدود ۹۰۰ هزار تومان گوشت در کشور تولید می شود و نیاز کشور حدود یک میلیون تن است، سال گذشته گفته شد که تولید به اندازه نیاز است که برخی نظرشان این بود که کاهش تقاضا باعث متعادل شدن عرضه و تقاضای بازار شده است.

پس از شیوع بیماری کرونا و جنگ روسیه و اوکراین، سیاست کشورها به سمت حمایت از تولید داخل به جای واردات چرخش پیدا کرده و در این زمینه سرمایه‌گذاری زیادی هم می‌کنند.حامیان این سیاست معتقدند که اتکا به واردات در جهان امروز سخت تر شده و باید تولیدکنندگان داخلی را حمایت کرد.

 

قیمت گوشت قرمز به نرخ سال قبل برمی‌گردد

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی گفت: تولید قراردادی و افزایش ظرفیت تولید گوشت قرمز به عنوان محورهای اصلی در حوزه کاری وزارت جهاد دنبال می‌شود که تقریبا سه الی چهار هفته آینده هم اولین نتایج این فرآیند مشخص خواهد شد.

علیرضا پیمان پاک در پاسخ به این سوال که آیا واردات گوشت قرمز می‌تواند بازار داخل را تنظیم کند؟ گفت: تأمین گوشت قرمز به عنوان یکی از محورهای فعالیت وزارت جهاد کشاورزی در چند مسیر دنبال می‌شود. یکی از این مسیرها که بر روی آن نیز تمرکز داریم بحث تقویت تولید داخل و تامین به موقع نهاده‌ها است که در این راستا در تامین ذرت، کنجاله سویا و همچنین ترمیم زنجیره‌های تولید یعنی واردات دام پایه پرواری اقدامات خوبی از هفته‌های گذشته انجام شده و همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته به واسطه تغییرات نرخ ارز و حذف ارز ترجیحی زنجیره حوزه دام و طیور کمی آسیب دید، اظهار کرد: تولید قراردادی و افزایش ظرفیت تولید گوشت قرمز به عنوان محورهای اصلی در حوزه کاری وزارت جهاد دنبال می‌شود که تقریبا سه الی چهار هفته آینده هم اولین نتایج این فرآیند مشخص می‌شود.

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد:در کنار این موضوع به عنوان یک راهکار موقت، برای اینکه بتوانیم تنظیم بازار را هم دنبال کنیم واردات مقداری گوشت گرم و منجمد نیز انجام می‌شود.

به گفته وی سالانه به طور میانگین ۱۰۰ هزار تن گوشت منجمد وارد کشور می‌کردیم، اما طی ماه‌های پایانی سال گذشته و ماه‌های ابتدایی امسال به علت مشکلات و چالش‌های ارزی که بین وزارت جهاد و بانک مرکزی به وجود آمد این واردات کند و متوقف شد. اما این فرآیند مجددا به جریان افتاده است.

پیمان پاک که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، تصریح کرد: کمبود عرضه گوشت منجمد برای حوزه صنف و صنعت منجر به این شد که تقاضای صنایع به سمت گوشت گرم حرکت کند و بازار از تعادل خارج شود. اما در حال حاضر این تقاضا با واردات تامین شده است.

وی عنوان کرد: واردات نهاده‌های دامی را افزایش دادیم. طی سه چهار ماه گذشته حجم واردات ذرت، هم کنجاله سویا و هم در حوزه واردات گوشت گرم افزایش یافت و تا چندماه آینده تا زمانی که در تولید گوشت قرمز داخلی به پایداری برسیم این روند ادامه دارد. به محض اینکه زنجیره‌های تولید داخل ترمیم شود واردات را کند یا متوقف می‌کنیم.

وی افزود: هدف این است که بتوانیم یک توازنی میان تولید و تنظیم بازار ایجاد کنیم تا هم معیشت مردم به نوعی آسیب نبیند و هم کالا به وفور در دسترس باشد. همچنین تولید نیز تقویت شود.

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در ادامه گفت: سال‌های گذشته این مشکل را داشتیم که برخی از کشتی‌هایمان ماه‌ها معطل پرداخت ارز بودند که هم کیفیت نهاده‌ها کاهش می‌یافت و هم دموراژهای سنگین می‌خورد. اما با هماهنگی که بین بانک مرکزی و وزارت جهاد به وجود آمده این زمان بسیار کوتاه شده است. همچنین مطالبات واردکننده‌ها نیز پرداخت شد. منابع جدیدی که آزاد شده هم در حوزه کالاهای اساسی خواهد بود. این موضوع به ما امید می‌دهد که پایداری در تامین ارز طی ماه‌های آتی خواهیم داشت و این پایداری در تامین ارز یعنی استمرار واردات نهاده‌ها و واردات کالای با کیفیت و مهم‌تر از همه ترخیص به موقع و عدم ماندگاری و رسوب کالاها در گمرکات و لنگرگاه‌ها.

 

قیمت گوشت قرمز دولتی چند؟

گوشت گوسفندی تنظیم بازاری خارجی و ایرانی به صورت شقه با نرخ های هر کیلوگرم ۲۸۲ هزار تومان تا ۳۱۶ هزار تومان در بازار در حال توزیع است.

گوشت گوسفندی تنظیم بازاری خارجی و ایرانی به صورت شقه با نرخ های هر کیلوگرم ۲۸۲ هزار تومان تا ۳۱۶ هزار تومان در بازار در حال توزیع است. با برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار گوشت گوسفندی توزیع این محصول با نرخ مصوب آغاز شده است.

هر کیلوگرم گوشت گوسفندی تنظیم بازاری خارجی و ایرانی به صورت شقه خارجی با نرخ‌های ۲۸۲ هزار تومان در میادین میوه و تره بار و ۳۱۶ هزار تومان در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای(بسته بندی شده) در حال توزیع است.

بر اساس مشاهدات میدانی قیمت یک کیلوگرم گردی ران (بدون دنده) گوسفندی خارجی و ایرانی ۳۷۰ هزار توان ، سردست ۳۵۰ هزار تومان و شقه ۳۱۷ هزار تومان در بسته بندی بشقابی با نرخ های مصوب یاد شده به فروش می‌رسد.

گوشت گوسفندی در بازار آزاد نیز کاهش قیمت را تجربه کرده است و هر کیلوگرم شقه گوسفندی با حدود ۴۰ هزار تومان کاهش قیمت در میادین بهمن در محدوده ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

آقای منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: طبق اذعان قائم مقام وزیر جهاد، گوشت گوسفندی و گوساله وارداتی با نرخ مصوب در حال توزیع است.

به گفته او، آرامش بازار مرغ و واردات گوشت قرمز بر بازار این محصول پروتئینی نیز اثرگذار است.

پوریان ادامه داد: بنابر بررسی های صورت گرفته، تولید دام سبک در کشور مناسب است، اما در بخش گوساله در فصل پاییز و زمستان با جمعیت انبوهی از گوساله های آماده کشتار روبرو می شویم که برای جلوگیری از مشکلات دامداران باید مدیریت صورت گیرد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه واردات در ۲ بخش گوسفندی و گوساله در حال انجام است، افزود: دام زنده در کشتارگاه های مرزی ذبح و وارد می شود که استمرار این روند به تنظیم بازار گوشت کمک می کند.

او ادامه داد: فروشگاه های زنجیره ای و میادین بزرگترین مصرف کننده و عرضه کننده های گوشت هستند که گوشت مورد نیازشان از طریق واردات در حال تامین است که بنابر پیش بینی های قبلی شاهد کاهش و رسیدن به نرخ منطقی در بخش دام و گوشت خواهیم بود‌.

پوریان گفت: با توجه به ذخیره سازی مناسب و فراوانی عرضه گوشت، شاهد ثبات قیمت و توزیع با نرخ مناسب در بازار خواهیم بود.

طبق آمارهای اعلامی روزانه ۲۰۰ تن گوشت گوسفندی و گوساله وارداتی به کشور وارد می شود که ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن آن گوشت گرم گوسفندی و حدود ۸۰ تن گوشت گرم گوساله است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied