شمانیوز
شما نیوز

فولاد مبارکه اصفهان

ساختار بهینه سرمایه‌گذاری و عملکرد مناسب «ومعادن» در بورس

سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با نماد “ومعادن” از بزرگ‌ترین واحد های فعال اقتصاد داخل بوده که با سرمایه اسمی ۱۹.۲ همتی ، در بازار سرمایه ۸۵.۴ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

ساختار بهینه سرمایه‌گذاری و عملکرد مناسب «ومعادن» در بورس

فولاد مبارکه اصفهان با دراختیار‌داشتن تقریبا ۹۷ میلیارد برگه سهم این غول سرمایه‌گذاری، سهامدار ارشد شرکت بوده و در تعیین سیاست‌های سرمایه‌گذاری ، مالی و عملیاتی نقش اساسی دارد.

تبلور فرآیند گلچین شرکت‌های بورسی و هدایت منابع‌ مالی به سمت واحدهای پرپتانسیل و کم‌ریسک، در رشد مستمر اصلی‌ترین مجرای درآمدی شرکت، یعنی درآمد سود سهام دریافتی از محل شرکت‌های سرمایه‌پذیر قابل‌رویت است. توجه فرمایید که شرکت مادر یعنی ومعادن نه تنها از محل رشد سود نقدی تقسیمی (DPS Grpowth) منفعت برده ، بلکه عملکرد مثبت واحدهای تابعه ، افزایش ارزش بازار سهام آنها را به دنبال داشته و این اتفاق بنیادی نیز سود سرمایه قابل توجهی نصیب ومعادن کرده‌است؛ بدین‌صورت که تفاوت ۱۳۹ هزار میلیارد تومانی بهای تمام‌شده و ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های بورسی، گویای ارزش‌افزوده یا همان سود سرمایه‌ای (Capital Gain) است که نصیب سهامداران شده است. روند صعودی درآمد سود هر سهم دریافتی به شرح زیر ارائه شده‌است:

یکی از بهینه و کم ریسک‌ترین ساختار‌های سرمایه موجود در بورس اوراق بهادار متعلق به ومعادن است. از مجموع ۴۷.۶ هزار میلیارد تومان منابع مالی بیزینس ، ۹۶% ( ۴۵.۸ همت ) از محل حقوق صاحبان سهام تامین شده و همین امر ریسک مالی پیرامون فعالیت‌های بیزینس را به نحو چشمگیری تقلیل‌داده و عملا از بین برده‌است.

مانده حساب سود انباشته در ترازنامه شرکت ، توجه هر سرمایه‌گذاری را به خود جلب می‌کند. این حساب از دو دیدگاه گذشته‌نگر و آینده‌نگر قابل ارزیابی است: دیدگاه نخست، مهر تاییدی بر عملکرد قابل قبول کادر مدیریتی در شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری سودساز و هدایت و تمرکز منابع مالی در این پروژه‌ها است ؛ به گونه‌ای که ماحصل استراتژی‌های مالی و عملیاتی اثربخش تیم مدیریتی ، مانده ۲۱.۲ هزار میلیارد تومانی حساب سود انباشته بوده و همین امر شرکت را به یکی از شرکت‌های به اصطلاح استخوان‌دار بورس تبدیل کرده‌است.

دیدگاه دوم بر تاثیر بالقوه چنین رقمی بر ارزش بیزینس تاکید دارد؛ بدین‌صورت که با افزایش سرمایه از محل این ثروت انباشته شده در دل بیزینس و تخصیص منابع حاصله به طرح های پرپتانسیل و سودآور ، نه تنها ثبات بیزینس از طریق تقویت و گسترش مجاری درآمدی (سود سهام دریافتی) در سال‌های پیش‌رو تثبیت خواهدشد، بلکه با تزریق و به‌کارگیری این منابع انباشته، از کاهش ارزش آن نیز جلوگیری خواهدشد. کادر مدیریتی شرکت نیز با علم به این موضوع ، اخیرا پیشنهاد افزایش سرمایه ۵۶% به‌میزان ۱۰.۷ هزار میلیارد تومان از این محل را به حسابرس قانونی ارائه کرده‌است.

بررسی سبد سرمایه‌گذاری‌های بورسی این غول معدنی فلزی از رشد ۳.۴۲ هزار میلیاردی ارزش بازار این سرمایه‌گذاری‌ها حکایت دارد. ارزش بازار سبد بورسی شرکت در انتهای شهریور ۱۴۰۲ ، ۱۵۸.۴ هزار میلیارد تومان گزارش شده که بخش اعظم آن ، ۷۸% معادل ۱۲۳.۷ همت مربوط به صنعت استخراج کانه‌های فلزی است. شرکت‌های سنگ‌آهن گل گهر (۴۶.۱ همت)، معدنی و صنعتی چادرملو(۲۵.۳ همت)، سنگ‌آهن گهرزمین (۲۳.۹ همت) و توسعه معدنی و صنعتی صبانور (۲۰.۷ همت) که همگی از بزرگان صنعت یادشده هستند، بخش عمده ارزش بازار پرتفوی بورسی را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت در شهریور ۱۴۰۲ نه‌تنها هیچ‌یک از سرمایه‌گذاری‌های خود را واگذار نکرده، بلکه اقدام به تحصیل سهام نیز کرده است؛ بدین‌صورت که وزن پرتفوی بورسی به میزان ۷۲۷ میلیارد تومان سنگین‌تر شده‌است. بخش عمده این منابع در آهن و فولاد ارفع (۲۴۸ میلیارد) ، افزایش سرمایه شهید قندی (۲۷۴ میلیارد) و صندوق درآمد ثابت نوع دوم کارا (۹۸ میلیارد) سرمایه‌گذاری شده‌است.

شایان ذکر است که با پایان‌یافتن جلسه معاملاتی روز یک‌شنبه (۱۶/۰۷/۱۴۰۲)، ارزش افزوده پرتفوی بورسی شرکت ۱۳۷ همت ، ارزش افزوده ملک و املاک ۲.۱۴ همت و حقوق صاحبان سهام نیز ۴۵.۸ همت گزارش شده؛ فلذا خالص ارزش روز دارایی‌ها تقریبا ۱۸۵ هزار میلیارد تومان و با احتساب سرمایه ۱۹.۲ همتی ، نسبت قیمت به سود خالص ارزش دارایی‌ها (P/NAV)، ۴۶% محاسبه شده‌است. (ارزش افزوده پرتفوی غیربورسی لحاظ نشده‌است).

در تاریخ نگارش این مقاله ، اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:

قیمت پایانی :  ۴.۴۳۹ ریال

ارزش بازار : ۸۵.۴ هزار میلیارد تومان

نسبت P/E  : ۶.۱

نسبت P/E گروه : ۸.۲

نمودار قیمتی سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:

با توجه به موقعیت تکنیکال سهم ، فرصت خرید کم ریسکی فراهم شده است ، بدین‌صورت که تلاقی حمایت ۴۳۰ تومانی با کف کانال بلندمدت ، ریسک اصلاح یا ریزش بیشتر سهم را به حداقل رسانده است. علاوه بر آن ، حرکات اخیر سهم مشکوک به الگوی کف دوقلو نیز است. در صورت بازگشت و شروع فاز صعودی ، نخستین تارگت سهم، ۵۰۰ تومان و پس از آن منطقه مقاومتی ۶۰۰ تومان خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied