شمانیوز
شما نیوز

خودرو

خودروهای جدید عرضه نمی شوند اما گران می شوند!

در این دور از بازگشایی سامانه یکپارچه اعلام شد که صرفا از محل افزایش تولید، خودرو عرضه می شود؛ پس چگونه ایران خودرو ۸ محصول جدید تولید کرده اما در این دور از بازگشایی سامانه، شرکت نکرده است؟

خودروهای جدید عرضه نمی شوند اما گران می شوند!

 یازدهم شهریور ماه در گزارشی اعلام کردیم که خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به سازمان حمایت ارسال کرده و این سازمان نیز در حال بررسی قیمت‌های جدید است و البته بخشی از قیمت‌ها را نیز برای تأیید به شورای رقابت ارسال کرده است.

اگرچه این خبر از سوی متولیان رد شد اما در نهایت با گذشت تقریباً ۴۰ روز، قیمت خودروها به بهانه تغییر آپشن افزایش یافت.

نوع افزایش قیمت‌ها به شیوه‌ای است که به نظر می‌رسد متولیان امر از جمله وزارت صمت، سازمان حمایت و شورای رقابت به دلیل جلوگیری از تنش، به بهانه افزوده شدن آپشن، خودروهای قدیمی را خودروهای جدید معرفی و اقدام به تغییر قیمت کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در فهرست جدید دنا پلاس حدود ۸۰ میلیون تومان، سورن حدود ۱۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ حدود ۸۰ میلیون تومان، رانا پلاس حدود ۹۰ میلیون تومان، تارا با دنده دستی حدود ۱۶۰ میلیون تومان و تارا اتوماتیک نیز نزدیک به ۱۷۰ میلیون تومان گران شده‌اند.

خودروهای جدید عرضه نمی شوند اما گران می شوند!

بازی با کلمات

اگر ادعای خودروسازان و سازمان‌های دولتی مبنی بر گران شدن خودرو به دلیل افزوده شدن آپشن جدید باشد که همین تغییر آپشن هم موجب شده خودروها نام «خودروی جدید» را یدک بکشند، چرا در دور جدید بازگشایی سامانه یکپارچه، ایران خودرو عرضه جدیدی نداشت و در این مرحله شرکت نکرد؟

آنطور که منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفته بود در شیوه جدید فروش خودرو، صرفاً از محل افزایش عرضه و تولید مازاد، خودرو فروخته خواهد شد. اگر این اظهارنظر را معیار قرار دهیم چگونه ایران خودرو ۸ محصول جدید تولید کرده اما در این دور از بازگشایی سامانه، شرکت نکرده است تا برای خودروهای جدید خود مشتری پیدا کند؟

از سویی دیگر با توجه به اخبار مربوط به احتکار خودرو از سوی خودروسازان که حتی آمار کدال نیز مهر تأییدی بر آن می‌زند، این‌طور به نظر می‌رسد که خودروسازان با پس و پیش کردن اسامی به دنبال تبرئه خود هستند و با این ترفند مجوز افزایش قیمت هم گرفته‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied