شمانیوز
شما نیوز

کبد چرب| علل کبد چرب

ارتباط میان دیابت و کبد چرب| مهم‌ترین علل کبد چرب را بشناسید

بیماری کبدچرب امروزه بسیار گسترش پیدا کرده است. شناختن عوامل این بیماری به شما کمک میکند از مبتلا شدن به ان جلوگیری کنید.

ارتباط میان دیابت و کبد چرب| مهم‌ترین علل کبد چرب را بشناسید

به گزارش شمانیوز، بیماری کبد چرب یک التهاب کبدی است که در اثر تجمع بیش از اندازه چربی در بافت کبد ایجاد می‌شود. کبدچرب میتواند باعث از بین رفتن کبد شود. بیماری کبد چرب را جدی بگیرید. چاقی و افزایش وزن، دیابت، افزایش چربی خون و مصرف برخی دارو‌هایی خاص مثل (کورتیکوستروئید و متوتروکسات) ازمهم‌ترین علت‌های کبد چرب هستند.

 

چاقی

بیش از ۷۰ درصد افراد مبتلا به NASH دچار اضافه وزن یا چاقی هستند و بیشتر آنان ۱۰ الی ۴۰ درصد سنگین‌تر از وزن ایده آل خود هستند.

 

افزایش چربی خون

۲۰ تا ۸۰ درصد افراد مبتلا به NASH چربی خون بالا دارند. (منظور بالا بودن تری‌گلیسرید و کلسترول خون است.)

 

دیابت

۷۵ درصد افراد مبتلا به NASH دیابت قندی دارند. منظور از مقاومت به انسولین این است که بدن این افراد قادر به استفاده از انسولین برای سوخت قند‌ها نیست و این خود باعث ایجاد دیابت می‌شود. مقاومت به انسولین از طرفی خود باعث چاقی و بالا رفتن چربی خون می‌شود.

 

فاکتور‌های موثر بر متابولیسم

برخی از فاکتور‌های موثر بر متابولیسم با NASH مرتبط هستند. مانند تغذیه غیر خوراکی، کاهش وزن سریع، گرسنگی بسیار شدید و درمان داخل وریدی (تزریق سرم) گلوکز در بیمارانی که شرایط وخیمی دارند.

 

جراحی شکم

برخی از جراحی‌های شکم با NASH ارتباط دارند. مثل برداشتن قسمت وسیعی از روده کوچک و جراحی معده برای درمان چاقی و جراحی کیسه صفرا و لوزالمعده و بای‌پس قسمتی از روده کوچک.

 

دارو‌ها و سموم

amiodarone , tamoxifen , perhexilene maleate , steroids , synthetic estrogen و Pesticides با ایجاد کبد چرب در ارتباط هستند.

احتمال پیدایش کبد چرب غیرالکلی با وزن بیمار ارتباط مستقیم داشته و با توجه به افزایش چاقی در جوامع مختلف از جمله ایران، شیوع این عارضه نیز رو به افزایش است.

 
 
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied