شمانیوز
شما نیوز

رب فلفل

با این روش یه رب فلفل عالی برای فینگر فودت درست کن

رب فلفل از زیرشاخه‌های انواع سس و چاشنی‌های محبوب در سراسر دنیاست. در ایران هم این رب به شکل‌های مختلف و برای مصارف گوناگون، تهیه و استفاده می‌شود. گاهی اوقات از رب فلفل برای طعم‌دهی به غذا، در کنار سس‌ گوجه‌ فرنگی به کار می‌رود.

با این روش یه رب فلفل عالی برای فینگر فودت درست کن

به گزارش شمانیوز؛ برخی مواقع هم از رب فلفل به عنوان چاشنی و مثل انواع دیپ در کنار دیگر غذاها مثل انواع فست فود استفاده می‌شود. ما در این مقاله از سرویس آشپزی به طرز تهیه رب فلفل خانگی می‌پردازیم و همه فوت و فن‌‌های تهیه و نگهداری صحیح این چاشنی پرطرفدار را به شما آموزش می‌دهیم. با مجله کوروش همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه رب فلفل چیلی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
فلفل قرمز تند درشت ۱ کیلوگرم
فلفل قرمز تند زیر ۳ عدد
فلفل دلمه‌ای قرمز ۲ تا ۳ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
شکر ۵ قاشق غذاخوری
نمک ۲ قاشق چای‌خوری
سرکه قرمز ۵ قاشق غذاخوری
سرکه سفید یا سرکه سیب ۵ قاشق غذاخوری
پودر فلفل پاپریکا ۱ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت رب فلفل تند: ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه رب فلفل با فلفل تند و دلمه ای

برای درست کردن رب فلفل خانگی، می‌توانید از انواع فلفل‌ مثل فلفل دلمه و فلفل‌های تند استفاده کنید. درواقع بسته به طعمی که از رب فلفل انتظار دارید، می‌توانید فلفل‌های تند یا شیرین و فلفل دلمه‌ای را برای درست کردن رب فلفل انتخاب کنید. اضافه کردن ادویه‌ها و سبزیجات معطر به رب فلفل نیز به دلخواه شما بستگی دارد. در ضمن هر چه میزان فلفل و سرکه‌ای که در طرز تهیه رب فلفل استفاده می‌کنید، بیشتر باشد، باید زمان بیشتری را هم به پختن رب فلفل اختصاص دهید.

مرحله اول: فلفل‌ها را بشویید و برش بزنید

در اولین مرحله از طرز تهیه رب فلفل، همه فلفل‌ها را به خوبی بشویید و اجازه دهید آب اضافی آن‌ها خشک شود. سپس آن‌‌ها را به صورت عمودی برش بزنید و قسمت دم و دانه‌های فلفل را بیرون بیاورید. سپس فلفل‌ها را به شکل دلخواه برش بزنید.

مرحله دوم: فلفل‌ها را با آب بجوشانید

در یک قابلمه به اندازه ۱ لیتر آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. باید حدود ۱/۳ از قابلمه خالی باشد. سپس فلفل‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا آب جوش بیاید. بعد از جوش آمدن، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا فلفل‌ها به مدت حدود ۱۰ دقیقه بجوشند و نرم شوند. سپس قابلمه را از روی شعله گاز بردارید.

مرحله سوم: فلفل‌ها را آبکش کنید

در این مرحله از طرز تهیه رب فلفل، یک صافی با سایز مناسب انتخاب و محتویات قابلمه را در آن خالی کنید. اجازه دهید آب فلفل‌ها خارج شده و فلفل‌ها کمی خنک شوند و از دما بیفتند.

مرحله چهارم: سیر و فلفل را پوره کنید

پوست سیرها را بگیرید و آن‌ها را پوره و له کنید. فلفل‌های پخته و نرم شده را با پشت قاشق نرم کنید. می‌توانید سیر و فلفل‌ها را در غذاساز بریزید و چند ثانیه بزنید تا همه مواد به شکل پوره، نرم و یکدست شوند. پوره فلفل را از صافی رد کنید تا پوست فلفل‌ها جدا شود.

مرحله پنجم: مواد رب فلفل را با هم بجوشانید

در این مرحله از طرز تهیه رب فلفل، در قابلمه با سایز مناسب، سرکه سفید، سرکه قرمز، شکر، نمک و پودر فلفل پاپریکا بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. پوره فلفل را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و مواد را کاملا به هم بزنید تا یکدست شود. اجازه دهید مواد شروع به حباب زدن کنند، سپس حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

می‌توانید سرکه، شکر، نمک و پودر فلفل پاپریکا را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: رب فلفل را بچشید

بعد از این‌که مواد داخل قابلمه جوشیدند، درب قابلمه را روی آن بگذارید و صبر کنید تا آب اضافی آن تبخیر شود. در این مدت هر ۵ دقیقه یک بار، مواد رب فلفل را به هم بزنید تا ته نگیرد. وقتی همه مواد به طور کامل جوشیدند، طعم رب فلفل را بچشید و اگر میزان نمک یا سرکه مواد کم بود، به آن‌ اضافه کنید و دوباره اجازه دهید رب فلفل کمی دیگر روی حرارت ملایم گاز بپزد.

مرحله هفتم: رب فلفل را در بطری‌های شیشه‌ای بریزید

رب فلفل را تا حدی بجوشانید تا آب اضافی آن گرفته و غلیظ شود. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید دمای خود را از دست بدهد و کاملا خنک شود. رب فلفل را در بطری‌های شیشه‌ای خشک و تمیز بریزید. درب شیشه‌ها را محکم ببندید و آن‌ها را در یخچال قرار دهید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied