شمانیوز
شما نیوز

توسط شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی انجام گرفت؛

واگذاری با هدف سرمایه‌گذاری در صنایع پیشران و سودآور

شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در راستای بهینه سازی ساختار پورتفوی، گروه در نظر دارد با خروج و واگذاری شرکت‌های تابعه‌ای که ارزش افزوده ویژه ای نداشته و یا در رشته فعالیت سایر شرکت ها تاثیر چندانی ندارند، به سرمایه‌گذاری در برخی صنایع پیشران و سودآور، بپردازد.

واگذاری با هدف سرمایه‌گذاری در صنایع پیشران و سودآور

به گزارش شمانیوز، شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به عنوان یکی از شرکت های تحت مدیریت بانک ملی ایران به استناد مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید، مکلف به واگذاری شرکت های تابعه و خروج از بنگاه‌داری شد. 

فارغ از قوانین مربوطه، گروه به واسطه ماهیت چندرشته ای طی سالیان گذشته در حوزه هایی حضور دارد که به واسطه مطالبات بانک ملی ایران از سهامداران دولتی و خصوصی مجبور به تهاتر با سهام شرکت هایی شده است که عمدتا با مبانی توسعه ملی کشور همخوانی نداشته و یا در رشته های فعالیت یکدیگر اشتراک مطلوبی ندارند. به همین منظور، این شرکت تصمیم گرفته است با خروج از سرمایه‌گذاری در ۴۴ شرکت زیرمجموعه خود و قرار دادن نام آنها در لیست اولویت‌های واگذاری سال جاری، سرمایه‌گذاری خود را در حوزه‌های پیشران و سودآور قرار دهد. 

براساس این گزارش، شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در راستای تحقق این مهم، تعداد 44 شرکت زیرمجموعه خود را در لیست اولویت‌های واگذاری سال 1402 قرار داد که آخرین وضعیت واگذاری آن‌ها را به شرح ذیل اعلام شد: 

۱- تاکنون، شرکت‌های نوآوران توسعه ملی، شرکت سیمرغ، شرکت گروه توسعه هنر ایران، شرکت دوده صنعتی پارس، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن مجموعاً به ارزش 8،600 میلیارد ریال از طریق برگزاری مزایده عرضه عمده سهام و یا عرضه خرد و تدریجی در تابلوی بورس واگذار شده‌ است.  

۲- در حال حاضر، ارزش‌گذاری شرکت‌های پتروشیمی شازند، سرمایه‌گذاری شفادارو، قند پیرانشهر، مروارید هامون، آلی شیمی قم، آروین ملل زرین، تجهیزات مدارس ایران، قند نیشابور، شکر شاهرود، لیزینگ گسترش سرمایه‌گذاری ملی، سیمان قائن، سیمان غرب، سیمان داراب و سیمان آرتا اردبیل مجموعاً به ارزش تقریبی 500،000 میلیارد ریال انجام شده است. 

واگذاری این ۱۴ شرکت پس از طی تشریفات اداری برگزاری مزایده، آگهی برگزاری مزایده عرضه عمده سهام آن‌ها طی ماه جاری در سایت شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (www.tmgic.ir) و سایت کدال در نماد و بانک (www.codal.ir) و همچنین روزنامه‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات منتشر خواهد شد. 

** لازم به توضیح است در مورد شرکت‌های سهامی عام شرایط شرکت در مزایده از طریق سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران (www.tse.ir) ویا شرکت فرابورس ایران(www.ifb.ir) اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

۳- ارزش‌گذاری تعداد 5 شرکت با عناوین: بانک اقتصاد نوین، قند نقش جهان، آریا ملل زرین، سیمان نیزار قم و سیمان فراز فیروزکوه نیز در حال انجام است که پس از تصویب ارزش برآوردی شرکت‌ها، سایر مراحل واگذاری آن‌ها طی خواهد شد. طبق زمانبندی انجام شده، آگهی برگزاری مزایده این گروه از شرکت‌ها در ماه آتی منتشر می‌گردد.   

گفتنی است؛ سایر شرکت های عنوان شده در لیست واگذاری‌ها، نیز پس از اولویت‌بندی و دریافت مجوزات لازم به فرایند واگذاری سوق خواهند یافت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied