شمانیوز
شما نیوز

دونات | پختن دونات

(ویدئو) پختن دونات به سبک بازار

دونات‌های گرد پفکی یکی از شیرینی‌های خوشمزه دوران کودکی‌مان است که هنوز هم با دیدن رنگ و لعاب‌شان دل‌مان برایش می‌رود.

(ویدئو) پختن دونات به سبک بازار

به گزارش شمانیوز: دونات‌های گرد پفکی یکی از شیرینی‌های خوشمزه دوران کودکی‌مان است که هنوز هم با دیدن رنگ و لعاب‌شان دل‌مان برایش می‌رود. 

 

دونات

 

طرز تهیه دونات شکلاتی

۱. شکر و کره را مخلوط کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه دونات شکلاتی ابتدا کره نرم‌شده را به همراه شکر قهوه‌ای و شکر دانه‌ریز در یک کاسه بزرگ با استفاده از هم‌زن برقی خوب مخلوط کنید. دقت داشته باشید که در تهیه دونات باید کره و تخم‌مرغ قبل از استفاده به دمای محیط رسیده باشند. با این کار نه تنها پخت دونات‌ها یک‌نواخت پیش خواهد رفت بلکه از مخلوط شدن بیش از حد آن‌ها هم جلوگیری خواهد شد. یکی دیگر از روش‌های پخت دونات طرز تهیه دونات خانگی با شیر است که با درست کردن لعاب شکلاتی به راحتی می‌توانید آن را تبدیل به دونات شکلاتی کنید.

۲. تخم مرغ را اضافه کنید

 

در دومین مرحله از طرز تهیه دونات شکلاتی تخم‌مرغ و وانیل را به کاسه اضافه کنید و مجدد مخلوط را با هم‌زن بزنید. حال در ادامه تهیه این دونات‌های خوشمزه، در کاسه‌ای جداگانه تمام مواد خشک مانند آرد، پودرکاکائو، بیکینگ‌پودر، جوش شیرین، نشاسته ذرت و نمک را سه بار الک کرده و کنار بگذارید. اگر پیراشکی فیلینگ‌دار دوست دارید پس طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار را برای جشن‌هایتان امتحان کنید.

۳. آرد را به مخلوط کره اضافه کنید

 

در سومین مرحله از طرز تهیه دونات‌ شکلاتی یک‌سوم از آرد داخل کاسه را برداشته و در کاسه مخلوط کره و شکر بزنید. با کمک لیسک مخلوط را هم زده و با یکدیگر خوب ترکیب کنید. برای درست کردن کرم پیراشکی و پر کردن دونات‌های شکلاتی‌تان طرز تهیه کرم پیراشکی را هم امتحان کنید.

۴. خامه ترش را اضافه کنید

 

در چهارمین مرحله از طرز تهیه دونات شکلاتی نوبت به اضافه کردن خامه ترش و مخلوط آرد می‌رسد. هر یک از آن‌ها را باید یه یک‌سوم تقسیم کنید. به ترتیب خامه و سپس مخلوط آرد را به دیگر مواد اضافه و هم بزنید. این کا را تا جایی ادامه دهید که هر دو تمام و حسابی با یکدیگر مخلوط شده باشند. طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خانگی را حتما در برنامه شیرینی‌پزیتان قرار دهید.

۵. به خمیر استراحت دهید

 

حال که خمیر دونات شکلاتی خود را آماده کرده‌‌اید باید آن را را با یک پلاستیک کامل پوشانده و داخل یک کاسه بگذارید. حال کاسه را برای یک ساعت در یخچال بگذارید تا خوب سفت شود. بعد از آن‌که خمیر را از یخچال بیرون آوردید کمی دستان خود را با روغن چرب کرده و خمیر را ورز دهید. روی یک سطح صاف کمی آرد پاشیده و خمیر را به ضخامت سه تا پنج سانتی‌متر با کمک یک وردنه باز کنید. قالب دونات یا کاتر خود را در آرد فرو کنید و سپس روی خمیر قالب بزنید. با این کار دیگر قالب به خمیر نحواهد چسبید. خمیرهای اضافه را جمع کرده و دوباره مراحل قالب زدن را تکرار کنید تا خمیر تمام شود. برای درست کردن دونات‌هایتان به روش بازاری طرز تهیه پیراشکی بازاری در کتاب کاله را بخوانید.

۶. دونات‌ها را سرخ کنید

 

در این مرحله از پخت دونات‌های شکلاتی نوبت به سرخ کردن‌شان می‌رسد. تابه‌ای بزرگ و عمیق انتخاب کرده و آن را تا نیمه پر از روغن کنید. بعد از داغ شدن روغن، دونات‌ها را داخل آن بیاندازید. دو تا سه دقیقه هر طرف از آن را کامل سرخ کنید تا به رنگ قهوه‌ای طلایی دربیاید. پس از سرخ شدن آن‌ها را از تابه خارج کرده و روی یک توری فلزی بگذارید تا روغن اضافه‌اش گرفته شود. برای کودکان‌تان طرز تهیه پیراشکی لقمه‌ای را امتحان کنید.

۷. دونات‌ها را در فر بپزید

 

برای پخت دونات‌های شکلاتی، فر را با دمای ۳۷۵ درجه سانتی‌گراد روشن کرده و زمان دهید که خوب گرم شود. قالب‌های شش‌تایی مافین را کمی چرب کرده و تا نیمه از مواد پر کنید. قالب را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در فر گذاشته و اجازه دهید که پخته شوند. آن‌ها را بیرون آورده و روی توری خنک‌کننده بگذارید. بعد از خنک شدن روی آن‌ها لعاب شکلاتی بریزید. شما می‌توانید طرز تهیه پیراشکی دونات بازاری بدون فر و در فر را در منزل امتحان کنید.

۸. لعاب شکلاتی را آماده کنید

 

حال که دونات‌های شکلاتی خود را درست کردید نوبت به آماده کردن لعاب شکلاتی می‌رسد. ابتدا یک‌دوم فنجان خامه غلیظ را حرارت دهید تا کمی به جوش بیاید سپس آن را روی شکلات چیپسی نیمه‌شیرین‌تان بریزید و با کمک لیسک کامل هم بزنید. اطمینان حاصل کنید که خامه آب‌شده کل شکلات‌ها را در بر گرفته است. اگر مخلوط‌تان سرد شد می توانید آن را برای ۱۰ ثانیه در مایکروویو بگذارید تا مجدد گرم شود. پس از آن‌که لعاب‌ شکلاتی‌ یک‌دست شد کره را به آن اضافه و خوب هم بزنید. فقط مراقب باشید که رطوبت وارد کاسه نشود چرا که شکلات به سختی هم می‌خورد و مجبور به درست کردن دوباره لعاب خواهید شد. اگر طرز تهیه سس شکلاتی و گاناش را بدانید علاوه بر تزئین روی کیک می‌توانید برای دونات و پیراشکی هم استفاده کنید.

۹. دونات‌ها را سرو کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه دونات شکلاتی ، دونات‌های سرد شده را داخل لعاب فرو کرده یا با کمک قاشق روی آن‌ها لعاب بریزید. سپس روی یک توری خنک‌کننده بگذارید تا لعاب اضافه آن‌ها بریزد. در نهایت با ترافل‌های رنگی، چیپس‌شکلاتی‌های سفید یا پودر پسته روی‌شان را تزئین کنید. دونات شکلاتی‌تان را با یک فنجان قهوه یونانی، شیرکاکائو در زمستان و یا یک لیوان شربت زردآلو در تابستان می‌توانید نوش‌جان کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied