شمانیوز
شما نیوز

قیمه بادمجان

(ویدئو) آموزش آشپزی این قسمت فوت و فن های قیمه بادمجان مجلسی

خورشت قیمه بادمجان یکی دیگر از غذاهای سنتی ایرانی است که منشأ اصلی آن شهر اصفهان است. این خورشت به دلیل داشتن بادمجان، گوشت و لپه یک غذای مغذی است که هم مناسب وعده‌های غذایی خانوادگی و هم دورهمی‌ها و مهمانی‌هاست.

(ویدئو) آموزش آشپزی این قسمت فوت و فن های قیمه بادمجان مجلسی

به گزارش شمانیوز: خورشت قیمه بادمجان یکی دیگر از غذاهای سنتی ایرانی است که منشأ اصلی آن شهر اصفهان است. این خورشت به دلیل داشتن بادمجان، گوشت و لپه یک غذای مغذی است که هم مناسب وعده‌های غذایی خانوادگی و هم دورهمی‌ها و مهمانی‌هاست.

 

 

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه بادمجان

  • گوشت خورشتی۲۰۰ گرم
  • بادمجان۲ عدد
  • لپه۱/۲ پیمانه
  • پیاز۱ عدد
  • رب۳ قاشق غذاخوری
  • گوجه‌فرنگی۳ عدد
  • لیمو عمانی۲ عدد
  • روغنبه مقدار لازم
  • زردچوبه به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • زعفران دم‌کرده به مقدار لازم

 

مراحل پخت خورشت قیمه بادمجان

۱. تفت‌دادن پیاز و گوشت

در تهیه این خورشت مانند تهیه خورشت قیمه، قبل از هر چیز لازم است که پیاز را نگینی کرده و در روغن سرخ کنیم. بهتر است اجازه بدهیم تا پیازها کمی سبک و طلایی شوند و سپس تکه‌های گوشت را به آن اضافه کنیم. گرفتن طعم خامی پیاز به خوشمزه‌تر شدن خورش قیمه بادمجان شما کمک می‌کند. پس از اضافه کردن گوشت، پیاز و گوشت را به خوبی با یکدیگر تفت می‌دهیم تا رنگ آن تغییر کند. عده‌ای از افراد برای داشتن لعاب بیشتر در خورشت، پیاز را به صورت رنده شده در خورشت استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید بسته به سلیقه و ذائقه خود و خانواده‌تان از پیاز نگینی یا رنده شده استفاده کنید.

بعد از اینکه پیاز و گوشت به مقدار کافی تفت خوردند، به آن‌ها ادویه اضافه می‌کنیم. ادویه‌های ما شامل زردچوبه و فلفل سیاه هستند. سعی کنید از فلفل سیاه به مقدار زیاد استفاده نکنید تا رنگ خورشت شما کدر و تیره نشود. بعد از تفت‌خوردن ادویه‌ها، به گوشت آب جوش اضافه می‌کنیم و در قابلمه را می‌گذاریم تا گوشت‌ها بپزند.

۲. پخت لپه‌ها

بهتر است لپه‌های خورش قیمه بادمجان را به طور جداگانه بپزیم. دلیل اول برای این کار این است که بوی خامی لپه گرفته شده و روی طعم غذا اثر منفی نگذارد. دلیل بعدی نیز این است که روی لپه در حین پخت، مقدار زیادی کف تشکیل می‌شود که بر عطر و رنگ غذا اثر منفی دارد. از طرفی لپه‌ها انواع مختلفی دارند و زمان پخت آن‌ها متفاوت است، برای همین بهتر است جداگانه پخته شوند تا لپه‌ها در غذا له نشوند. برای این کار، ابتدا آب لپه‌هایی را که از قبل خیس کرده‌ایم دور می‌ریزیم. سپس لپه‌های خیس خورده را درون یک قابلمه کوچک با مقداری آب، نمک و قدری روغن می‌پزیم.

۳. تفت‌دادن رب و لپه‌ها

در این مرحله درون یک تابه، رب گوجه را با کمی روغن تفت می‌دهیم تا رنگ و طعم بهتری پیدا کند. در صورت تمایل می‌توانید مقداری زردچوبه نیز به رب اضافه کنید. بعد از اینکه لپه‌ها کمی در آب پختند آن‌ها را آبکش کرده و به رب اضافه میکنیم. رب و لپه‌ها را با هم تفت می‌دهیم تا بوی زهم و خامی آن‌ها گرفته شود. بعد از تفت‌خوردن، مخلوط رب و لپه را به گوشت اضافه می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا خورشت جا بیفتد.

۴. افزودن چاشنی قیمه بادمجان

بعد از اینکه لپه و گوشت کمی با هم پختند، می‌توانیم چاشنی‌های غذا شامل نمک و لیمو عمانی را به آن اضافه کنیم. فراموش نکنید بهتر است لیمو عمانی‌ها را حداقل نیم ساعت قبل از مصرف درون آب جوش قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود. برای داشتن عطر بهتر می‌توانید یک چوب دارچین نیز داخل خورشت قرار دهید تا علاوه بر خواص دارچین از عطر بی‌نظیر آن نیز در غذا بهره ببرید. بهتر است از پودر دارچین استفاده نشود چرا که استفاده از پودر، موجب تیره‌شدن رنگ خورشت می‌شود. به جای استفاده از لیمو عمانی می‌توان از گرد لیمو یا آبغوره هم استفاده کرد. استفاده از دو قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده هم عطر وطعم فوق‌العاده‌ای به این غذا خواهد داد. بعد از اضافه‌شدن چاشنی‌ها، مجددا در قابلمه را گذاشته و اجازه بدهید مواد با هم بپزند.

۵. اضافه‌کردن گوجه و بادمجان‌ها

در مدت زمانی که خورشت در حال پخت است، بادمجان‌ها را پوست می‌کنیم و درون روغن سرخ کرده و کنار می‌گذاریم. سه عدد گوجه‌فرنگی را نیز از وسط نصف کرده و همراه با بادمجان‌های سرخ‌شده به خورشت اضافه می‌کنیم. برای اینکه خورشت قیمه بادمجان ما ظاهر مجلسی و خوبی داشته باشد، بادمجان‌ها را از وسط به دو نیم کرده یا درون یک بادمجان درسته شیار ایجاد کنید. از این مرحله به بعد حرارت زیر قابلمه را کم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم خورش قیمه بادمجان ما به خوبی جا بیفتد و طعم مواد به خورد یکدیگر بروند. بعد از اینکه خورشت به روغن افتاد و لعاب‌دار شد، غذای شما آماده سرو است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied