شمانیوز
شما نیوز

جشنواره

دومین جشنواره ترجمان دانش به ایستگاه آخر رسید

آیین پایانی دومین جشنواره ملی ترجمان دانش با محوریت ایمنی، حوادث و بلایا ، امروز پنجشنبه – نهم آذر ماه در رسانه ملی برگزار شد.

دومین جشنواره ترجمان دانش به ایستگاه آخر رسید

 مدیر شبکه رادیویی سلامت و دبیر دومین جشنواره ترجمان دانش با موضوع ایمنی، حوادث و بلایا در مراسم اختتامیه این جشنواره، حوادث ترافیکی را یکی از مهم ترین مسائل اجتماعی دانست و افزود: حوادث ترافیکی ، میلیاردها تومان زیان اقتصادی به کشور وارد می‌کند و از عوامل اصلی مرگ و میر و معلولیت‌ها انسان هاست.

وی با بیان اینکه جشنواره ترجمان دانش فرصت ارزشمندی برای اشتراک گذاری پژوهش های دانشگاهی و تحقیقات علمی است، اظهارداشت: تلاش شده است که در این جشنواره، راهکارهای عملیاتی برای کاهش حوادث و سوانح ترافیکی ارائه شود. امیدوارم این یافته‌های تحقیقاتی، منجر به راهکارهایی برای کاهش این گونه از حوادث باشد. 

تقدیر از 6 اثر برگزیده جشنواره

در ادامه مراسم، «علی جعفری» دبیر کمیته اجرایی این جشنواره با بیان اینکه جشنواره ترجمان دانش، یک کمیته راهبری و سه کمیته رسانه اجرایی و علمی داشت، گفت: کمیته علمی ۸ کارگروه داشت و ۸۰ نفر از اساتید داوری آثار ارسالی را از سراسر کشور بر عهده داشته اند.

وی در خصوص آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره بیان کرد: ۴۷ اثر در مرحله اول داوری شد. ۲۰ اثر در مرحله دوم و ۱۲ اثر به مرحله داوری نهایی رسیدند، که از این تعداد، در نهایت ۶ اثر در حیطه ترافیک و حوادث و بلایا منتخب شدند.

* حوزه ترافیک با روش سنتی قابل مدیریت نیست

در ادامه سردار «تیمور حسینی» جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: ترافیک یک حوزه خیلی ویژه است از این بابت که چند موضوع منحصر به فرد را با خود دارد مخاطب ترافیک همه کسانی هستند که در یک جغرافیای خاص زندگی می کنند و همه کاربر این سیستم هستند.

وی با تاکید بر اینکه ویژگی بعدی این سیستم آن است که از دو بخش کاملا مستقل تشکیل شده است، ادامه داد: زیر ساخت این سیستم مبحث کاملا فنی و مهندسی است و کاربران آن عامل انسانی است و به حوزه علوم انسانی از بعد روانشناسی و روانشناختی و مسائل انسانی باز می‌گرد.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در ادامه بیان کرد: سیستمی با این ویژگی با روش سنتی قابل مدیریت نیست و باید از آخرین دستاوردهای علمی و دانش مربوطه بهره مند باشد که این سیستم را مدیریت کنند.

سردار حسینی تاکید کرد: کشورهایی که توانستند در حوزه ترافیک به موفقیت خوبی دست پیدا کنند و جز کشورهای شناخته شده با حداقل تلفات انسانی و خسارات مالی باشند، کار محرمانه‌ای را انجام ندادند و اقدامات شان مشخص است بنابراین هم باید این کار را انجام دهیم اما باید اراده‌ای برای پرداخت هزینه‌های مادی و معنوی این اقدامات را برای ساماندهی و رسیدن به حد استاندارد را بپذیریم.

* این جشنواره جایگزینی انگاره‌های خوب است

در ادامه این مراسم، «حسن واعظی» رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره این جشنواره گفت: این جشنواره جایگزینی انگاره‌های خوب است و در واقع اینجا یکی از عرصه‌هایی است که نشان می‌دهد پیشگیری بهتر از درمان است.

وی با بیان اینکه حوادث ترافیکی خارج از محیط بیمارستانی اتفاق می افتد و ما در بیمارستان به آنها خدمات می دهیم، ادامه داد: شاید یکی از عرصه‌های ارزیابی یک ملت فرهنگ ترافیکی است. 

واعظی اظهارداشت: در جشنواره ترجمان دانش، نکات مختلفی در زمینه‌های فرهنگ و برای بهداشت و درمان وجود داشت. برگزاری جشنواره هایی از این دست می تواند در عرصه محیط فراتر از یک پایان نامه، ارزشمند باشد و ایده را به اجرا نزدیک می کند. 

در ادامه دکتر «نرگس رستمی گوران» رئیس اداره همکاری های بین بخشی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت این جشنواره گفت: تصمیم گیران و سیاستگذاران باید تصمیماتی را اخذ کنند که براساس شواهد علمی معتبر باشد.  ما در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که با ریاست رئیس جمهور برگزار می شود در انجا سیاستهای فرابخشی سلامت بسیار مهم است و تلاش ما در دبیرخانه شورای عالی سلامت این است بتوانیم مصوباتی که آماده می‌شود مبتنی بر شواهد باشد. 

۲۲ درصد ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی را حوادث تشکیل می دهند

در پایان مراسم اختتامیه دومین جشنواره ترجمان دانش، دکتر «حسن نوری» معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور با تاکید بر اینکه متاسفانه ۲۲ درصد ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی را حوادث تشکیل می دهند که عمده آنها حوادث ترافیکی است، گفت: البته حوادث غیرترافیکی تروماهای عمدی و غیرعمدی نیز بخش قابل توجهی از ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: برای مدیریت بیماران ترومای نیازمند تحقیقات وسیع و کاربردی هستیم 

چرا که علم اورژانس پیش‌بیمارستانی به چند دهه قبل باز می‌گردد و تولید علم نداشته و در حال‌حاضر یکی از شاخه های بسیار در حال رشد در دنیا شاخه اورژانس پیش بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی در حوادث و بلایا است.

معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه در حوزه اورژانس تحقیقات زیادی انجام شده است، گفت: اما به نظر می‌رسد که کاربردی سازی این تحقیقات به میزان کافی رخ نداده است. ما اگر یک تحقیقات موثر در حوزه هوشمندسازی خدمات برای رسیدگی به بیماران ترومایی انجام دهیم می توانیم شاهد تغییرات شگرف هم در کاهش وقوع حوادث و همچنین در مدیریت و درمان باشیم.

وی با اشاره به تعدد سازمان‌های خدمات رسان در این بخش بیان کرد: به نظرم سازمان‌های متعددی در حوزه تروما، بحران و مدیریت حوادث مشغول فعالیت هستند، متاسفانه سازمانها هر یک به طریقی در مسیر خودش حرکت می کند و هم افزایی در این زمینه اندک است. انشالله در بستر چنین جشنواره‌هایی شاهد رشد تحقیقات و نوآوری در زمینه همراه‌سازی و هم راستا سازی سازمان‌های درگیر در ارائه خدمات بلایا و بحران‌ها باشیم.

نوری در پایان اظهارداشت: همچنین بتوانیم خدمات ارزنده ای را ارایه دهیم. البته جای تحقیقات بیش تری در این زمینه وجود دارد. محققان خدمات بیشتری ارائه دهند و با ارائه این خدمات به سازمان‌ها، ما نیز استفاده از این خدمات بتوانیم گام بزرگتری برای هموطنان برداریم.

گفتنی است، در پایان مراسم، از رتبه های اول تا سوم دومین جشنواره ترجمان دانش در 2 بخش «سلامت، ایمنی و ترافیک» و بخش «حوادث غیر ترافیکی» تقدیر شد.


 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied