شمانیوز
شما نیوز

خودرو اریا | معرفی خودرو آریا

معرفی خودرو آریا کراس اوور سایپا | امکانات این خودرو را ببینید

در ادامه به بررسی خودر آریا محصول سایپا می پردازیم.

معرفی خودرو آریا کراس اوور سایپا | امکانات این خودرو را ببینید

به گزارش شمانیوز: ویدیویی از خودرو آریا کراس اوور درفضای مجازی وایرال شده است. خودرو آریا محصول شرکت خودروسازی سایپا می باشد.  این خودرو با موتور میتسو بیشی در مرحله تست قرار گرفته است. در ادامه به بررسی خودرو آریا پرداخته ایم. 

محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، اظهار داشت: خودرو آریا با موتور میتسوبیشی ۲۰۰۰ سی سی که جزء جدیدترین موتورهای دنیا است با تریم متفاوت و زیبا تولید خواهد شد. این خودرو در حال پشت سر گذاشتن تست های فنی است.

 

مشخصات فنی آریا

آریا را می‌توان نسخه کراس اوور شده محصول دیگر سایپا با نام شاهین دانست. شاهین نیز بر پلتفرم جدید SP100 سوار است و در ابتدای رونمایی قرار بود نامش رُهام باشد.اما با گذر زمان، سایپا این نام را به شاهین تغییر داد. با نام‌گذاری دو محصول جدید سایپا به آریا و شاهین، مشخص است که سایپا از نام‌های قدیمی که در دهه ۱۳۳۰ برای محصولات تولیدی آمریکایی شرکت سهامی جیپ (پارس خودرو کنونی) استفاه شده بود، به صورت مستقیم الهام گرفته است.

آریا و شاهین نام دو محصول شرکت سهامی جیپ ایران بود که در حقیقت دو تیپ مختلف از خودرو رمبلر شرکت امریکن موتورز (AMC) آمریکا به حساب می‌آمد. استفاده از این دو نام بر محصولاتی جدید با پیشرانه‌های نه چندان قوی و کیفیت عمومی نه چندان دلچسب کمی تعجب برانگیز است اما به راستی اسامی جذاب و دوست داشتنی هستند.

سایپا آریا که پیش از این قرار بود با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربویی که در خودرو شاهین به کار رفته بود عرضه شود، از بهمن ماه سال ۱۴۰۲ با پیشرانه وارداتی ۲ لیتری روانه بازار خواهد شد.

این موتور تحت لیسانس میتسوبیشی ژاپن ساخته شده و مدل جدید سری 4G94 میتسوبیشی است که در بازار چین توسط کمپانی DAE تولید شده و 4J20V نام دارد.

پیشرانه سایپا آریا دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی و فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها است و نوع MPi آن، ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته قدرت موتور را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

علاوه بر این، داشبرد و کابین سایپا با پلاستیک نرم ساخته می‌شود تا کابین باکیفیت‌تری از سایپا شاهین داشته باشد.

خودرو آریا

طراحی سایپا آریا

با قرارگیری بر مگاپلتفرم SP100 جدید، جای تعجب ندارد که طراحی کلی آریا کاملا با شاهین مشترک باشد. به این ترتیب نمای جلو آریا کاملا با شاهین یکسان است اما در بخش عقب همانند یک خودرو هاچ‌بک، از در پنجم و چراغ‌های متفاوت بهره می‌گیرد که چندان بی‌شباهت به طراحی چراغ‌های عقب مرسدس بنز GLA45 AMG نیست. همچنین لازم به تاکید است که آریا همانند ساندرو استپ‌وی، بیشتر یک خودرو هاچ‌بک به شمار می‌آید که با تزئینات پلاستیکی مشکی رنگ قرار گرفته بر دامن و گلگیرها و همچنین استفاده از روف‌رک (باربند سقفی) تلاش شده است تا شباهت بیشتری به یک خودرو کراس اوور پیدا کند.

با همه این اوصاف، باید در بازار خودرو بی‌تنوع و کسل کننده ایران از هر طرح جدیدی که از سوی خودروسازان دولتی ارائه می‌شود استقبال کرد چرا که چاره دیگری وجود ندارد.

خودرو آریا

آپشن‌های سایپا آریا

پس از رونمایی سدان شاهین، سایپا اعلام کرد که این خودرو در دو تیپ مختلف S و G روانه بازار خواهد شد که تیپ G نسخه فول به شمار می‌آید. اینطور انتظار می‌رود که این تیپ بندی در مورد آریا نیز رعایت شود. با این تفاسیر نسخه فول آریا احتمالا با آپشن‌های مشابه به نسخه فول شاهین به بازار عرضه خواهد شد. مهم‌ترین این آپشن‌ها شامل سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیسم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی لمسی مجهز به دوربین و سنسور پارک دنده عقب، کلید‌های کنترلی روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم روشنایی روز چراغ‌های جلو و سیستم روشنایی اتوماتیک، چراغ بدرقه، سیستم رهگیری ماهواره‌ای (GPS)، سانروف، ریم‌های ۱۵ اینچی اسپرت آلیاژ آلومینیومی و گیربکس شش سرعت اتوماتیک خواهد بود.

با این حال تا زمانی نهایی شدن تولید و عرضه سایپا آریا باید منتظر ماند تا مشخص شود این خودرو در چند تیپ و با چه آپشن‌های رفاهی و ایمنی عرضه خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied