شمانیوز
شما نیوز

بهمنی پاسخ داد:

آینده قیمت دلار و راه‌های تثبت آن چیست؟

رئیس کل اسبق بانک مرکزی به آینده قیمت دلار و راه‌های تثبیت آن اشاره کرد.

آینده قیمت دلار و راه‌های تثبت آن چیست؟

محمود بهمنی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار شمانیوز، با اشاره به قیمت ارز و راه‌های تثبیت آن گفت: ثبات قیمت ارز مستلزم افزایش صادرات و کاهش واردات است یعنی اگر بتوانیم عرضه ارز را افزایش دهیم هم به تقاضا پاسخ داده خواهد شد و هم اینکه ثبات به بازار ارز بازمی‌گردد.

وی افزود: اتکا به تولیدات داخل یکی دیگر از راهکارهایی است که به ثبات بازار ارز کمک می‌کند و از سوی دیگر ممنوع کردن واردات کالاهایی که صفر تا صد آن در داخل تولید می‌شوند قطعاً در مسیر ثبات‌بخشی به بازار ارز و هدررفت منابع ارزی اثرگذار است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه باید تلاش کرد تا مصرف ارز در کشور کاهش پیدا کند و هرچقدر نیاز به ارز کمتر شود به همان اندازه هم تلاطم بازار ارز کنترل می‌شود، گفت: نکته دیگری که لازم است آن را مدنظر قرار داد این است که در راستای ثبات‌بخشی به بازار باید ذخایر ارزی افزایش پیدا کند. هرچقدر ذخایر ارزی بیشتر شوند و امکانات بیشتری برای تأمین ارز وجود داشته باشند به همان اندازه به نیازهای ارزی پاسخ داده می‌شود.

بهمنی به مسئله تحریم‌ها هم اشاره کرد و گفت: نمی‌خواهم بگویم صددرصد اما تا حدودی تحریم‌ها در افزایش قیمت ارز اثرگذار است و باید تدبیری شود از اثرگذاری تحریم‌ها کاست.

وی تأکید کرد: بخش دیگری از ثبات یا بی‌ثباتی بازار ارز به درصد هژمونی دلار در دنیا بازمی‌گردد؛ هرگاه درصد سلطه دلار در مراودات جهانی افزایش یافته به همان اندازه قیمت ارز هم افزایش می‌یابد و لذا از هژمونی دلار هم نمی‌توان گذشت.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: تمام تلاش دولت و بانک مرکزی کنونی این است که ثبات را در بازار ارز حفظ کنند و امیدوارم که موفق شوند. بانک مرکزی باید بر روند توزیع ارز نظارت دقیق داشته باشد تا مبادا فردی که نیازی به ارز ندارد صاحب ارز نشود و فقط نیازمندان واقعی را شناسایی کرد.

بهمنی تک‌نرخی کردن قیمت ارز را یک امری مهم و ضروری دانست و تأکید کرد با تک‌نرخی شدن ارز بسیاری از مشکلات مربوط به بازار ارز از بین خواهند رفت و اگر چنین اتفاقی بیفتد آینده قیمت تمامی ارزها امیدوارکننده خواهد بود و آن وقت می‌توان گفت قیمت‌ها مهار شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied