شمانیوز
شما نیوز

ته چین مرغ | راز خوشمزگی ته چین مرغ

ترفندهای خوشمزگی ته چین مرغ | با این ترفند ها بهترین ته چین مرغ رو درست کن

در مقاله زیر به شما راز خوشمزگی ته چین مرغ را آموزش می دهیم.

ترفندهای خوشمزگی ته چین مرغ | با این ترفند ها بهترین ته چین مرغ رو درست کن

به گزارش شمانیوز : یکی از غذای های خوشمزه و مجلسی ایرانی ، ته چین مرغ است. ته چین مرغ غذایی لذیذ و پر طرفدار است. این غذا را میتوانید هم در فر هم در قابلمه روی اجاق گاز تهیه کرد. برای آگاهی از رازهای خوشمزه شدن ته چین مرغ همراه ما باشید. 

 

مرحله ۱: پختن سینه مرغ و ریش ریش کردن آن

آماده کردن کردن سینه مرغ از مهمترین مراحلی است که باید توجه شود. برای این کار لازم است که سینه مرغ را به همراه چند پیمانه آب و پیاز خرد شده و زرد چوبه در داخل یک قابلمه بریزیم. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا مرغ شروع به پختن کند.

بعد از پخته شدن سینه مرغ، قابلمه را از اجاق گاز برداشته و صبر می‌کنیم تا کمی سرد شود. در آخرین بخش از این مرحله سینه مرغ را کاملا ریش ریش کرده و در یک ظرف می‌ریزیم.

 

مرحله ۲: آماده کردن برنج آبکشی شده

پس از پاک کردن برنج، آن را دو بار می‌شوییم. در داخل قابلمه‌ای که از قبل انتخاب کرده‌ایم، چند پیمانه آب، نمک و مقداری روغن را به همراه برنج ریخته و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم.

پس از گذشت چند دقیقه، برنج را تست می‌کنیم و زمانی که برنج به اندازه کافی نرم شد (به طوری که اطراف برنج پخته و مغز آن کمی سفت باشد)، برنج آماده‌ آبکشی است. لازم است برای آبکشی برنج، از آب ولرم استفاده کنیم.

 

مرحله ۳: تفت دادن مرغ و اضافه کردن ادویه به آن

 تابه مناسبی را انتخاب کرده و روغن درون آن می‌ریزیم. سپس بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم. پس از اینکه روغن داغ شد، سینه مرغ را که در مرحله اول که توضیح داده شد، ریش ریش کرده و در روغن شروع به تفت دادن می‌کنیم.

برای ادویه ته چین مرغ از مقداری دارچین، نمک و فلفل سیاه استفاده می‌کنیم و به موادی که داخل تابه قرار دارد اضافه کرده و مجدد شروع به تفت دادن مرغ می‌کنیم.

پس از آنکه مرغ‌ها به طور کامل تفت داده شدند، آن‌ها را کنار گذاشته و سپس مقداری روغن به تابه اضافه می‌کنیم و شروع به تفت دادن زرشک و پودر قند می‌کنیم.

نکته لازم و ضروری که نیاز است در این بخش بدانیم این است که تفت دادن زرشک و پودر قند در دمای پایین انجام شود. همچنین باید مراقب باشیم تا زرشک‌ها نسوزند.

ته چین بادمجان

مرحله ۴: آماده‌سازی مایه ته چین

 یک کاسه گود و بزرگ را انتخاب کرده و در آن زرده تخم مرغ را به همراه گلاب و زعفران آب کرده، اضافه می‌کنیم. مواد ذکر شده را تا زمانی که بوی خامی تخم مرغ از بین برود، هم می‌زنیم. در گام بعدی ماست را به ظرف اضافه کرده و مجدد شروع به هم زدن می‌کنیم.

در ادامه برنج آبکش شده را به ظرف اضافه کرده و مواد داخل آن را با هم مخلوط می‌کنیم تا یکدست شوند.

 

 مرحله ۵: ریختن مواد در ظرف پیرکس یا قابلمه نچسب

 اگر از ظرف پیرکس جهت پخت ته چین مرغ استفاده می‌کنید، لازم است در ابتدا داخل ظرف پیرکس را با یک قلمو آغشته به روغن، چرب کنید. نصف موادی که از قبل آماده کردیم را در کف ظرف ریخته و آن را به میزانی فشار می‌دهیم تا کاملا فشرده شود.

سپس مرغ و زرشک تفت داده شده را به آن اضافه می‌کنیم و مجدد آن را به کف ظرف فشار می‌دهیم. در ادامه باقی‌مانده برنج را دوباره در ظرف ریخته و فشرده می‌کنیم.

در آخر کره را به قسمت‌های کوچک تقسیم کرده و بر روی سطح برنج قرار می‌دهیم. اگر از طرفداران روغن کرمانشاهی هستید می‌توانید از این روغن نیز به جای کره استفاده کنید.

 

 مرحله ۶: قرار دادن ته چین مرغ در فر

لازم است بر روی ظرف پیرکس که مواد ته چین داخل آن قرار دارد، یک فویل نازک کشیده و آن را داخل فر قرار دهیم.

 

مرحله ۷: تزیین ته چین

پس از انجام مرحله به مرحله پخت ته چین مرغ، حال این غذای خوشمزه آماده است و می‌توانید از طعم خانگی و بی‌نظیر آن لذت ببرید. اگر به دنبال تزیین ته چین مرغ هستید، می‌توان پس از پخته شدن کامل، آن را در داخل ظرف مورد نظر برگردانده و با خلال پسته و زرشک تزیین کنید.

اگر مایلید تزیین متفاوتی داشته باشید، می‌توانید از زردچوبه، زعفران، نعناع خشک، برگهای تره، رشته‌های خرما و حتی مغزهای خرما هم استفاده کنید. این مواد به ته چین رنگ و طعم زیبا می‌دهند.

 

راز درست کردن ته چین مرغ در قابلمه

برای درست کردن ته چین مرغ در قابلمه، کافی است همه موادی که در ته چین مرغ در فر را گفتیم آماده کرده و کنار بگذارید. قابلمه نچسب (تفلون) را روی شعله گاز قرار دهید و کره یا روغن را داخل آن میریزیم تا آب شود. قابلمه را کنار بگذارید.

سپس از برنج آبکش شده به همراه ماست و زعفران و تخم مرغی که با برنج قاطی شده در ته قابلمه بریزید. سپس مرغ ریش ریش شده به همراه زرشک و خلال پسته روی آن بریزید. این مراحل را تا انتها ادامه دهید و در آخر قابلمه را روی شعله کم قرار داده و حدود ۴۵ الی ۱ ساعت بگذارید تا بپزد. 

 
نکات طلایی

برای پخت ته چین مرغ می‌توان از قابلمه تفلون، قابلمه معمولی، ماهیتابه دو طرفه، ظرف پیرکس و حتی پلوپز استفاده کرد. بنابراین، در صورت داشتن هر یک از این ظروف می‌توان پخت ته چین خانگی ساده را انجام داد. پس برای پخت این غذای خوشمزه، لحظه‌ای درنگ نکنید.

  1. نوع قابلمه: اگر از قابلمه نچسب برای پخت ته چین استفاده می‌کنید، زمان لازم برای پخت ته چین با حرارت ملایم حدود یک ساعت و نیم است. این نوع قابلمه باعث می‌شود ته چین به راحتی از دیواره‌های قابلمه جدا شود و از سوختن جلوگیری کند.

  2. استفاده از زعفران: برای داشتن یک ته چین مجلسی، خوشمزه و زیبا تر، می‌توانید از میزان بیشتری زعفران استفاده کنید. این کمیت اضافی زعفران به غذا رنگ و عطر خوبی می‌بخشد.

  3. تغییر مواد: اگر می‌خواهید ته چین قارچ به جای ته چین مرغ داشته باشید، کافیست کمی قارچ را با مقدار کمی روغن تفت دهید و به ته چین اضافه کنید. این تغییر می‌تواند تنوع به طعم ته چین شما بدهد.

  4. گوشت مرغ: گوشت مرغی که در ته چین استفاده می‌شود، باید مغز پخت باشد. اگر تمایل دارید، می‌توانید مرغ را تفت دهید تا طعم و ترکیب مواد بهتر شود. اما این امر اجباری نیست.

  5. ظرف مناسب: ظرف مناسب برای پخت ته چین، استفاده از ظرف نسوز (پیرکس) است. این نوع ظرف باعث می‌شود ته چین به آسانی از ظرف جدا شود و از سوختن جلوگیری کند. همچنین، از قابلمه نچسب، پلوپز و ماهیتابه دو طرفه نیز می‌توانید استفاده کنید.

  6. نوع ماست: نوع ماستی که در ته چین استفاده می‌کنید، در طعم و عطر غذا بسیار اثر گذار است. برای خوشمزه‌تر شدن ته چین، پیشنهاد می‌شود از ماست چکیده استفاده کنید. این نوع ماست به ته چین عطر و طعم خوبی می‌دهد.

  7. تعداد افراد: دستور پخت ته چین مرغ که در این مقاله به آن پرداخته شد، برای ۴ نفر مناسب است. بنابراین در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نیاز است نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied