شمانیوز
شما نیوز

​گام‌های فناورمحور فولادسنگان در مسیر توسعه پایدار اقتصادی

برنامه‌ریزی هدفمند و منسجم در راستای بهره‌برداری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود از جمله محورهای مدیریت موفق در دستیابی به اهداف توسعه‌ای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در این مسیر برای کسب انتفاع حداکثری سهامداران و مجموعه خود اقداماتی را برای این مهم با بهره‌برداری از پتانسیل دانش‌بنیان‌ها به کار گرفت که نتایج خوبی را در تامین زیرساخت‌ها، مسائل زیست‌محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی به دست آورده است.

​گام‌های فناورمحور فولادسنگان در مسیر توسعه پایدار اقتصادی

به گزارش شمانیوز، کسب ارزش بالای اقدامات اقتصادی از اهداف هر بنگاه اقتصادی در مسیر درآمدزایی و ارزآوری حاصله است. استفاده از ظرفیت‌های فناورمحور در عصر دیجیتال از مواردی است که سبب می‌شود تولید با افزایش بالا در محورهای حاصله در توسعه کسب و کار به کار گرفته شود. برنامه‌های سرمایه‌گذاری این شرکت در حوزه‌های اساسی طرح‌های توسعه و احداث واحدهای صنعتی جدید، ایجاد زیرساخت‌های انرژی، حمل‎‌ونقل و …، مسائل زیست‌محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی تدوین شده‌اند. 

امروزه با توجه به حرکت پرشتاب صنایع به سمت انقلاب صنعتی چهارم، تقویت علوم فنی و مهندسی در بخش معدن و صنایع معدنی در راستای تولید محصولات با کیفیت بالاتر و رقابتی یک اصل مهم و ضروری به شمار می‌آید. در همین راستا شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در صدد احداث پردیس صنایع معدنی فولاد در منطقه است و سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی آن نیز یک هزار و 100 میلیارد ریال برآورد می‌شود. 

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در پروژه‌های سرمایه‌گذاری خود با نگاهی همه‌جانبه روند توسعه را دنبال می‌کند و در این خصوص از سرمایه‌گذاری برای ساخت تجهیزات استراتژیک مورد نیاز در واحدهای تولید غافل نمانده است.  

به گفته مدیرعامل فولاد سنگان، این شرکت سرمایه‌گذاری اولیه 50 میلیون یورو و قراردادی با شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه استفاده از کانی‌های کم‌عیار آهن  smi منعقد کرده است. این مقوله تکنولوژی جدیدی است و برای اولین بار در ایران و خاورمیانه اتفاق افتاده است و با این روش کانی‌های کم عیار آهن غیر مگنیتی مثل هماتیت که عیار پایین دارند به مگنتی تبدیل می‌شوند و ارزش افزوده بالایی را برای کشور دارند. 

در سال‌های اخیر روش بستر سیال به عنوان مهمترین روش فرآیند تشویه هماتیت به مگنتیت مورد توجه قرار گرفته است. راندمان بالای انتقال جرم و حرارت از مهمترین مزایای این روش پیشرفته است که برای تبدیل مواد معدنی آهنی با مغناطیس ضعیف مانند هماتیت، لیمونیت، سیدریت و … به مواد معدنی آهنی با خواص مغناطیسی قوی یا مگنتیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

به همین منظور و در راستای تحقق ارتقای بهره‌وری در صنایع معدنی، توافق‌نامه احداث پلنت ۳۰۰ تنی فرآوری مواد معدنی هماتیتی به روش SMR بین شرکت‌های فولاد سنگان خراسان و شرکت دانش‌بنیان هورمان صنعت شریف منعقد شد. فناوری استفاده از فرآیند تشویه مغناطیسی در بستر سیال SMR می‌تواند استفاده از منابع هماتیتی در صنعت فولاد را محقق کند. 

علاوه بر این، از آنجایی که گلوله‌های فلزی آسیاب‌های گلوله‌ای از کالاهای مصرفی مهم و استراتژیک در فرایند خردایش سنگ‌آهن در کارخانه‌های تولید کنسانتره به شمار می‌آیند و تامین به موقع گلوله فلزی آسیاب نقش به‌سزایی در افزایش سرعت تولید و کیفیت محصول نهایی دارد، این شرکت با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان مطالعات خود را در خصوص احداث کارخانه تولید گلوله‌های فلزی آسیاب آغاز کرد. پس از بررسی‌ و مطالعه، سرانجام برنامه احداث کارخانه گلوله فلزی آتیه فولاد سنگان با سرمایه‌گذاری بیش از 3 هزار و 500 میلیارد ریالی در دستور کار قرار گرفت. 

این کارخانه که اکنون آماده بهره‌برداری است، ظرفیت تولید سالانه 15 هزار تن گلوله فلزی را دارد که در مراحل بعدی نیز قابلیت افزایش ظرفیت را نیز داراست. باید یادآور شد که شرکت آتیه فولاد سنگان نه‌تنها گلوله‌های فلزی مورد نیاز شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان را تامین می‌کند، بلکه فعالیت این شرکت گام بلند شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان برای حضور در بازارهای صادراتی نیز به شمار می‌آید. 

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار و به حداقل رساندن آلودگی‌های زیست‌محیطی در پروژه‌های احداث شبکه جمع‌آوری فاضلاب فاز یک و دو، تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تایباد و پروژه انتقال آب پروژه سیستم مکانیزه انباشت باطله نیز سرمایه‌گذاری کرده است. پروژه سیستم مکانیزه انباشت باطله به عنوان اولین سیستم مکانیزه در خاورمیانه است که با سرمایه‌گذاری ۲۳.۵ میلیون یورو ارزی و بیش از ۶ هزار میلیارد برآورد ریالی اجرا می‌شود و پیش از این فقط دو کشور برزیل و استرالیا چنین سیستمی را در اختیار داشتند. 

شرکت فولاد سنگان با تولید 5 میلیون تن گندله و 5 میلیون تن کنسانتره است که طرح های توسعه زیادی در دست احداث دارد. بزرگترین کارخانه کنسانتره هماتیت کشور با ظرفیت دو نیم میلیون تن در دست احداث است که با سرمایه‌گذاری صد میلیون یورو و 450 هزار میلیارد ریال توسعه گندله‌سازی را از 5 به هفت و نیم میلیون می‌رساند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied