شمانیوز
شما نیوز

در بررسی دستاوردها و طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان مشخص شد

ایفای نقش هرمز برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان

شرکت فولاد هرمزگان جنوب در حالی دوازدهمین سال فعالیت خود را با انرژی و جدیت در مسیر توسعه‌ای آغاز می‌کند، که برنامه بهره‌برداری از برخی از چهار طرح توسعه‌ای هرمز را تا پایان سال بعد و برخی اوایل سال ۱۴۰۴ در دستور کار خود قرار داده است تا نقشی اساسی در هدفگذاری تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس ایفا نماید.

ایفای نقش هرمز برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان

به گزارش شمانیوز، شرکت فولاد هرمزگان جنوب، یکی از بزرگترین شرکت‌های فولادسازی در ایران است. پروژه احداث این شرکت در سال 1378 آغاز شد و با فازهای مختلف، به مرحله تولید و صادرات محصولات فولادی رسیده است. در حال حاضر «هرمز» در زمینه تولید آهن اسفنجی، شمش اسلب و بریکت فعالیت می‌کند. به زودی کلنگ‌‌زنی آغاز اجرای پروژه بزرگ نورد گرم فولاد هرمزگان انجام می‌شود و این شرکت با تولید ورق‌‌های خاص، کشور را از تولید برخی ورق‌‌های فولادی بی‌‌نیاز خواهد کرد.  

شرکت فولاد هرمزگان جنوب در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی خلیج فارس قرار دارد و در زمینی به وسعت 95 هکتار واقع شده است. این مجتمع، به دلیل موقعیت جغرافیایی ارزشمند، مزایایی از قبیل دسترسی آسان به آبهای آزاد خلیج فارس، نزدیکی به مخازن گاز عسلویه و مجاورت با ذخایر سنگ آهن گل گهر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  

هرمز نماد بورسی شرکت فولاد هرمزگان است که عمده‌ سهامدار آن فولاد مبارکه اصفهان می‌باشد. این شرکت با سرمایه‌گذاری بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان تاسیس گردید و باعث ایجاد اشتغال مستقیم برای 1500 نفر و غیرمستقیم برای 6 هزار نفر شده است. با اجرای طرح توسعه، این ظرفیت اشتغال به 3 هزار نفر مستقیم و 12 هزار نفر غیرمستقیم افزایش خواهد یافت. 

شرکت فولاد هرمزگان جنوب با بهره‌برداری کامل از توانمندی‌های خود، به تولید محصولات با کیفیت بالا و بازاریابی مناسب، هدف خود را در ارائه محصولات به بازارهای داخلی و خارجی دارد. از ویژگی‌های این شرکت مجاورت و دسترسی آسان به آبهای آزاد، نزدیکی به مخازن عظیم گاز عسلویه، مجاورت با ذخایر سنگ آهن گل گهر، مجتمع بندری شهید رجایی و حمل و نقل جاده ای و ریلی می‌باشد. 

شرکت فولاد هرمزگان جنوب، دارای واحدهای تولیدی متنوعی است که شامل کارخانه آهن‌سازی، واحد فولادسازی، واحد تختال و واحد تولید ورق می‌شود. ظرفیت تولید شرکت در حالت کامل حدود 1.5 میلیون تن تختال و 900 هزار تن ورق در سال است. محصولات آن شامل فولادهای کربنی مختلف برای صنایع مختلف مانند رول و ورق استفاده می‌شوند. 

فولاد هرمزگان باکیفیت‌‌ترین تختال فولادی کشور را با درایت، دانش و تجربه کارشناسان و مدیران خود تولید می‌کند و این مهم باعث افزایش رغبت مشتریان داخلی و خارجی به خرید تختال از این شرکت می‌شود. هرمز، با وجود مشکلات و محدودیت‌ها به موفقیت‌های متعددی از جمله؛ ثبت ۳ رکورد ماهانه و چند رکورد تولید روزانه تختال، رشد فروش و درآمد و افزایش قابل توجه سودآوری در سال ۱۴۰۲ دست پیدا کرد. این دستاوردها و رکوردشکنی‌ها حاصل زحمات مجموعه کارکنان شرکت فولاد هرمزگان و برنامه‌های دقیق و منسجم مدیریتی این شرکت است. 

فولاد هرمزگان اکنون به شرکتی بالغ تبدیل شده و می‌تواند باز هم روند موفقیت‌‌ها و رکوردشکنی‌‌های خود را ادامه دهد. این شرکت از مزیت آب‌‌های آزاد برخوردار است و با کمک نیروهای متفکر، خلاق، دلسوز و جهادگر خود که سرمایه اصلی سازمان به شمار می‌رود، می‌تواند مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد و موفقیت‌‌های کم‌‌نظیری را در صنعت فولاد به دست آورد. 

طبق اعلام مدیرعامل فولاد هرمزگان، هرمز در سال ۱۴۰۰ چهار طرح بزرگ توسعه‌‌ای خود را آغاز کرد که با سرعت بالا پیش می‌‌روند و طرح‌‌های توسعه‌‌ای دیگری نیز به موازات طرح‌‌های اصلی تعریف و اجرا شد و انتظار می‌رود برخی طرح‌‌ها تا پایان سال بعد و برخی اوایل سال ۱۴۰۴ به بهره‌‌برداری برسند. 

با توجه به اینکه در استان هرمزگان هم‌‌اکنون واحد فولادی در پایین‌‌دست وجود ندارد، فولاد هرمزگان جنوب قصد دارد تا به  نخستین تولیدکننده فولادی تبدیل شود که در پایین‌‌دست این صنعت فعالیت دارد. با اجرای طرح نورد علاوه بر تولید ورق‌‌های خاص فولادی در کشور برای نخستین بار و ایجاد ارزش افزوده قابل‌توجه در فروش، از تک‌‌محصولی بودن نیز خارج خواهد شد و می‌تواند سبد متنوعی از محصولات فولادی را به مشتریان ارائه کند. 

طرح بزرگ دیگر شرکت فولاد هرمزگان جنوب، افزایش ظرفیت از ۱.۵ به ۳.۲ میلیون تن است و با توجه به طرح‌‌های توسعه‌‌ای در ستاره سیمین هرمز، انتظار می‌رود که استان هرمزگان مطابق با برنامه‌‌ریزی‌‌های کلان صورت گرفته از سوی وزارت صمت، به قطب نخست تولید فولاد کشور با تولید ۱۰ میلیون تن فولاد تبدیل شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied