شمانیوز
شما نیوز

ارز

با عرضه ۳۳ میلیارد دلار بازار ارز بدون تقاضای انباشته است؛ دلار بدون هیجان

تا ۱۵ دی ماه در مرکز مبادله بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار عرضه ارز صورت گرفته است.

با عرضه ۳۳ میلیارد دلار بازار ارز بدون تقاضای انباشته است؛ دلار بدون هیجان

حدود یک سال پیش مرکز مبادله در راستای مدیریت بازار ارز تاسیس شد که عملکرد این مرکز تا به حال نیز موفقیت آمیز به نظر می‌رسد. ضرورت وجود چنین مرکزی در مواقعی که بازار شرایط مساعدی ندارد بیش از پیش به چشم می‌آید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا تاریخ ۱۵ دی ماه در مرکز مبادله بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار عرضه ارز صورت گرفته که این رقم حدود ۵۰ درصد بیشتر از عرضه ارز صورت گرفته در نیمه اول آذر ماه بوده است.

از ابتدای سال تا به حال بیش از ۳۳ میلیارد دلار عرضه ارز در مرکز مبادله انجام شده که این رقم حداقل ۸۰ درصد واردات را پوشش داده است. تامین نیاز‌های بازار از طریق مرکز مبادله ارز، دست سیاست‌گذار را برای تنظیم شفاف بازار باز گذاشته و همین ابزار کافی برای کنترل نوسانات هیجانی ارز است. با توجه به افزایش عرضه‌های انجام شده در ماه جاری که احتمالا به دلیل نزدیکی به پایان سال بوده، به نظر می‌رسد که قیمت دلار با وجود اتفاقاتی مانند حادثه تروریستی کرمان پتانسیلی برای تغییر قیمت از خود نشان ندهد.

روز گذشته نیز بر خلاف تحلیل‌های چند روز اخیر بازار ارز کار خود را با همان ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان آخر هفته آغاز کرد و البته به پله ۵۰ هزار تومان رسید. یکی از دلایل عدم فعالیت فعالان بازار ارز و نبود متقاضی در بازار، همین مرکز مبادله و عرضه‌های انجام شده در این مرکز است. اگر روند عرضه ارز در نیمه دوم ماه جاری شبیه به نیمه دوم ماه قبل باشد احتمالا رقم دلار عرضه شده در مرکز مبادله در پایان ماه به رقم بی سابقه ۵ میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که تقاضای رسمی و غیر رسمی بازار ارز در یکی دو ماه اخیر نهایتا ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

بدون پاسخ نبودن تقاضا‌های رسمی و غیر رسمی قاعدتا اجازه تغییر قیمت را نداده و هر تغییر قیمتی را نیز به صورت هیجانی شناسایی می‌کند. روز‌های آینده به خوبی نشان خواهد داد نبود تقاضای انباشت شده و پوشش تقاضا‌های موجود ارز در مرکز مبادله چگونه در کنترل نرخ ارز حتی در اتفاقات سیاسی کمک خواهد کرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied