شمانیوز
شما نیوز

به بهانه درگذشت؛

​امیرهوشنگ کاتوزیان از مدیران پاکدست بیمه ایران

امیر هوشنگ کاتوزیان از مدیران سابق شرکت بیمه ایران و وزارت دارایی در تاریخ ۲۳ دی ۱۴۰۲ در سن ۹۳ سالگی در لندن درگذشت. ضمن تسلیت به صنعت بیمه ایران این مطلب را به دوران فعالیت ایشان در صنعت بیمه کشور و دستاوردهای بیمه ایران در آن زمان اختصاص داده‌ایم.

​امیرهوشنگ کاتوزیان از مدیران پاکدست بیمه ایران

به گزارش شمانیوز، دکتر امیر هوشنگ کاتوزیان به عنوان بیست ویکمین مدیر اجرائی بیمه ایران بود که در سال ۱۳۰۹ در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود و در دی ماه ۱۴۰۲ در شهر لندن انگلستان دار فانی را وداع گفت. شرکت بیمه ایران در دوران مدیریت مرحوم کاتوزیان طی چهار مرحله در سال های 1353 تا 1355 ازمحل سود حاصل شده اقدام به افزایش سرمایه کرد که سرمایه شرکت از مبلغ دویست میلیون ریال به سه میلیارد و پانصد میلیون ریال در آن زمان افزایش یافت. 

دکتر امیرهوشنگ کاتوزیان نامی که با صنعت اتکایی بیمه ایران همیشه همراه بود. به استناد صحبت‌های مدیران کنونی در صنعت بیمه کشور و اساتید آن زمان، وی از پاکدست‌ترین مدیران وزارت دارایی و بیمه‌ای کشور بود که همواره مسیر ترقی و  برنامه‌های مدیریتی را در پیشرفت بیمه ایران دنبال می‌کرد. 

مرحوم کاتوزیان دارای لیسانس حقوق از دانشگاه تهران در اوایل دهه چهل، دکتری حقوق از دانشگاه سوربن فرانسه بود که با سوابق خدمتی اشتغال به کار در وزارت اقتصاد و دارایی و کسب عنوان مدیر کل دارایی، مدیریت عامل بانک بیمه ایران از سال ۴۶ تا ۵۰، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره بیمه ایران از سال ۵۰ تا آبان ۱۳۵۷را در کارنامه خود دارد. 

امیرهوشنگ کاتوزیان طی سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ در کسوت مدیریت عامل بیمه ایران خدمات ارزنده‌ای را به این شرکت و جامعه فعال در صنعت بیمه کشور ارائه کرد. 

از جمله این کارهای شایسته که در زمان مدیریت کاتوزیان در شرکت بیمه ایران انجام گرفت می‌توان به؛ فراهم‌کردن شرایط تاسیس بیمه مرکزی ایران به عنوان واحد نظارتی صنعت بیمه کشور، افزایش تعداد نمایندگان و شبکه فروش بیمه ایران، گسترش فعالیت‌ بیمه ایران به خارج از مرزهای کشور و ایجاد نمایندگی در کشور های عمان،امارات عربی متحده ، عربستان، لبنان و اردن، افتتاح شعبه بیمه ایران در بحرین، تاسیس بیمه ایران انگلستان (شعبه لندن بیمه ایران) اشاره کرد. 

خریداری زمین های ضلع شرقی مهمانسرای عباسی اصفهان و ساخت هتل جدید در مجاورت مهمانسرای قبلی (هتل عباسی اصفهان از سال ۱۳۳۷ متعلق به بیمه ایران است و ساخت قسمت قدیم آن از سال ۳۷ آغاز شده و در سال ۴۵ به بهره برداری رسید و قسمت جدید نیز در اوایل دهه پنجاه آغاز و از سال ۵۵ به بهره برداری رسید) از دیگر برنامه‌های زمان مدیریت کاتوزیان در بیمه ایران بود. 

عبدالمحمود ضرابی معاون مدیرعامل سابق بیمه ایران در خصوص پاکدستی مرحوم امیرهوشنگ کاتوزیان می‌گوید: «وی انسانی کاملا شیک‌پوش و مقید به آراستگی بود. یکی از نمایندگان اگر اشتباه نکنم «آوانسیان» که ارمنی بود برای دیدار کاتوزیان به ایران آمد. وی تعریف می‌کرد که برای این دیدار با توجه به اینکه کاملا اشراف به آراستگی کاتوزیان داشتم، پس از صرف زمان و هزینه زیاد برای ایشان دستمال جیب و گردن تهیه کردم. کاتوزیان با دیدن آن به وجد آمد، اما در نهایت از من خواست تا هدیه را نگه دارم و پس از بازنشستگی به او بدهم.» 

حسین کریم خان زند مدیر عامل شرکت بیمه نوین در مصاحبه‌ای درباره دکتر امیرهوشنگ کاتوزیان چنین می‌گوید: «تأسیس مدرسه عالی بیمه از اقدامات خوب مدیران وقت بیمه ایران بود. دکتر امیرهوشنگ کاتوزیان، مدیرعامل بیمه ایران و استاد مدرسه عالی بیمه بود، سر کلاس‌های درس از دانشجویان سؤال می‌کرد که چه کسانی دوست دارند برای کارآموزی به بیمه ایران بروند؟ شرایط مالی جامعه آن زمان طوری بود که شاید 50 الی ۶۰ درصد دانشجوها علاقه‌مند بودند که در دوره دانشجویی درآمد داشته باشند و البته تعدادی هم به این شکل نبودند؛ اما داوطلبان کارآموزی زیاد بود. به یاد دارم بیمه ایران ۳۰۰ یا ۵۰۰ تومان به کارآموزان حقوق می‌داد. در واقع بیمه ایران با تأسیس مدرسه عالی بیمه یک سرمایه‌گذاری در بخش نیروی انسانی را آغاز کرد و یک کار کاملاً ملی انجام داد.»

ساخت محوطه و ساختمان‌های پلاژ بیمه ایران در فرح آباد ساری به عنوان یک استراحتگاه که ۱۲سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل اینکه پس از شروع جنگ تحمیلی در اختیار مهاجرین جنگ قرار گرفته بود و در نهایت در سال 1369 تخلیه و به شرکت سهامی بیمه ایران تحویل داده شد که پس از بازسازی مورد استفاده پرسنل شرکت قرار گرفت. 

از دیگر برنامه‌ها و خدمات ارزنده مرحوم امیرهوشنگ کاتوزیان در شرکت بیمه ایران، سرمایه گذاری گسترده در شرکت‌ها و سازمان‌های مهم ایران نظیر بانک ایران و عرب، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران، شرکت کشتیرانی ایران، شرکت لیلاند موتورز، مشارکت با ژاپن جهت احداث هتل ۷۰۰ اتاقه در تهران و بسیاری موارد دیگر در دهه ۵۰ بود.

مرحوم کاتوزیان را می‌توان یکی از نوابغ  صنعت اتکایی بیمه در ایران عنوان کرد که همواره در مسیر مدیریت و فعالیت‌های خود، پاکدستی و رعایت انصاف را مدنظر قرار داده بود. آنچه که از دوران فعالیت و کارهای وی برآمده نشان از داشتن یک روحیه قوی در مسیر پیشرفت و حمایت از دیگر همکاران در تعالی فرهنگ بیمه‌ای ایران دارد. عدالت‌محوری و همراهی با کارکنان به عنوان مدالی بر سینه این بزرگمرد فعال در صنعت بیمه ایران همواره نقش خواهد بست.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied