شمانیوز
شما نیوز

دستاوردهای ۵۰ ساله پتروشیمی بندر امام (ره)

پنجاهمین سالگرد تاسیس پتروشیمی بندر امام خمینی بهانه‌ای شد برای پرداختن به کارنامه فعالیت این بنگاه پتروشیمیایی که دستاوردهای زیادی در شاخص‌های پنجاه ساله خود داشته است. ۴۵ میلیارد دلار فروش، ۲۲ میلیارد ارزآوری برای اقتصاد ملی و خرید ۲۱ میلیارد دلار خوراک گاز مایع و نفتا از جمله دستاورد‌های اقتصادی و اجتماعی پتروشیمی بندر امام خمینی از زمان تاسیس تاکنون می‌باشند.

دستاوردهای ۵۰ ساله پتروشیمی بندر امام (ره)

به گزارش شمانیوز، شرکت پتروشیمی بندر امام در زمینی به مساحت حدود ۲۷۰ هکتار، در ضلع شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان به فاصله ۱۰۵ کیلومتری جنوب شرقی اهواز و ۸۴ کیلومتری شرق آبادان در شهرستان ماهشهر واقع شده است. 

محصولات اصلی صنعت پتروشیمی با عنوان اتیلن، پروپیلن، بوتادین، بنزن، تولوئن و زایلین‌ها در این مجتمع تولید شده و بیشتر به محصولات میانی و فرآورده‌های نهایی همچون پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سنگین، لاستیک مصنوعی، پلی وینیل کلراید، پارازایلین و MTBE تبدیل می‌شوند. 

پتروشیمی بندر امام(ره) از مجموعه‌های فعال در این صنعت و هلدینگ خلیج فارس می‌باشد که نقشی اساسی را در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند. بزرگداشت «پنجاه‌سالگی پتروشیمی بندر امام» با حضور پررنگ مدیران، مسئولان، متخصصان و کارشناسان صنعت پتروشیمی در حالی برگزار شد که «بندر امام نوین»، نوید آینده‌ای روشن و متفاوت را برای این پتروشیمی باسابقه تاریخی کشور را می‌دهد. 

همایش پنجاه سالگی پتروشیمی بندر امام (ره) فرصتی مغتنم برای تقدیر از عملکرد مدیران فعال و کارکنان این مجموعه بود که با پیام تقدیر دکتر علی عسکری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از مدیرعامل پتروشیمی بندر امام و تبریک پنجاه سالگی این پتروشیمی و اعطای لوح تقدیر توسط مهندس شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به دکتر انصاری‌‌نیک همراه بود. 

همراه با سازندگی و توسعه پتروشیمی بندر امام، در کنار استفاده از کمک‌های فنی شرکت‌های خارجی، بسیاری از شرکت‌های داخلی برتر صنایع نفت و گاز، شکل گرفتند. 

توسعه ماهشهر در ابعاد مختلف، از ساخت جاده‌های مواصلاتی تا تأسیس و پشتیبانی از بیمارستان‌ها و حمایت جدی از طرح های محیط زیست، از اقدامات این شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بوده است. 

مدیرعامل پتروشیمی امام(ره) باور دارد که؛ بندر امام نوین، یک شعار نیست، بلکه راهبردی توسعه‌ای است که پس از گذشت پنجاه سال از تاسیس این شرکت، محقق خواهد شد. پتروشیمی بندر امام برای تحقق دوره پنج ساله بندر امام نوین به دنبال افزایش و رشد سه میلیون تن در تولید و تکمیل توسعه زنجیره ارزشی محصولات برای تولید ۹ محصول دیگر و رسیدن به تعداد ۴۰ محصول در سبد محصولات و تولید پایدار و صنعت سبز است. 

سهولت دسترسی به خوراک، سوخت و مواد اولیه، استفاده از امکانات جاده‌ای، شبکه راه آهن و حمل و نقل دریایی، وجود فرودگاه، دسترسی به آب مورد نیاز و همچنین کمک به توسعه و عمران استان خوزستان به عنوان یکی از ۲ قطب مهم صنعت پتروشیمی در کشور و مهمتر از همه ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از سوختن گاز‌های همراه نفت از جمله ویژگی‌هایی است که انتخاب این مکان را توجیه می‌کند. 

شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) از ایده‌های مختلف مرتبط با تاریخ صنعت، اقتصاد صنعت، تکامل تکنولوژی، ارزش های مختلف بین‌المللی و … مرتبط با بندر امام و صنعت پتروشیمی حمایت و پشتیبانی‌هایی را به انجام می‌رساند. 

تامین پنج میلیارد دلار برای پروژه‌های ملی توسعه صنعت پتروشیمی ایران، ۲.۲ دهم حقوق و دستمزد به کارکنان، ۲.۵ میلیارد دلار مالیات و عوارض به دولت، هزینه‌کرد بیش از یک میلیارد دلار در زیرساخت‌ها، هزینه‌کرد ۱۳۵ میلیون دلار در حوزه فرهنگی و اجتماعی و... از دیگر دستاورد‌های اقتصادی و اجتماعی پتروشیمی بندر امام خمینی هستند. 

این شرکت در طول این پنجاه سال به دستاوردهای اقتصادی، رفاه اجتماعی، اشتغال و تکامل تکنولوژی دست یافته است. پس از جنگ، مأموریت ارزشی شرکت، اشتغال بود که به گفته مدیرعامل پتروشیمی بندر امام (ره) در آن زمان، حدود ۴۰ هزار نفر در دو شیفت روز و شب در این شرکت مشغول به کار بوده‌اند. 

حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی به صورت مستمر در بندر امام خمینی مشعول کار هستند. پالایشگاه آبادان با ۴۶۰ هزار بشکه نفت خام حدود هشت هزار نفر نیروی کار و پتروشیمی بندر امام با حدود ۶۰ هزار بشکه از حدود ۹ هزار نفر نیروی کار برخوردار است که این مهم ظرفیت زنجیره تولید پتروشیمی و تاثیر آن را در زمینه اشتغال می‌رساند. 

گفتنی است؛ کلنگ‌زنی زنجیره کلر آلکالی در دو خط موازی به ارزش یک و نیم میلیارد دلار و افتتاح موزه بندر امام به عنوان یک پایگاه یادگیری اجتماعی و سازمانی، همزمان با پنجاه سالگی، انجام می‌گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied