شمانیوز
شما نیوز

خودرو

واردات خودرو مجاز شد | جزییات

با توجه به قانون هوای پاک و کاهش آلایندگی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند واردات انواع خودروهای سواری برقی نو و کارکرده را مجاز کنند. این تصمیم به منظور تشویق استفاده از خودروهای برقی و کاهش آلودگی هوا اتخاذ شده است.

واردات خودرو مجاز شد | جزییات

به گزارش شمانیوز :در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، ۳ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند (پ) و بندهای الحاقی (۱) و (۲) تبصره (۹) ماده واحده این لایحه موافقت کردند. بنابراین، به منظور اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلایندگی، واردات انواع خودروهای سواری برقی نو و کارکرده مجاز است.

در بند (پ) تبصره ۹ ماده واحده این لایحه آمده است: به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می‌شود که یک در هزار از وجوهی که بابت حقوق دولتی معادن وصول می‌شود را به ردیف درآمدی مربوط نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید و تا سقف پانصد و پنجاه میلیارد (۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل ردیف هزینه ای مربوط جهت آموزش و تربیت کارمندان، توسعه فناوری‌ شناسایی محاسبه دقیق حقوق دولتی، تشویق کارکنان ‌و کسانی ‌که در امر وصول‌ حقوق مزبور فعالیت مؤثری مبذول می‌دارند با مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور هزینه نماید.

براساس بند الحاقی (۱) تبصره (۹) که به پیشنهاد کمیسیون صنایع اصلاح شد و به تصویب نمایندگان رسید؛ در اجرای ماده(۹) قانون هوای پاک به منظور کاهش آلایندگی شهرها، واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال برقی و هیبرید به داخل کشور مجاز بوده و حقوق ورودی خودروی برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرها در سال ۱۴۰۳ معادل نیم‌واحد درصد و برای سایر متقاضیان چهار واحد درصد و حقوق ورودی خودروهای تمام برقی – بنزینی (هیبریدی) پانزده واحد درصد تعیین می‌گردد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است در قبال سرمایه گذاری در گسترش حمل و نقل عمومی برقی، توسعه زیرساخت های آن، انتقال فناوری و افزایش داخلی سازی خودروهای برقی – بنزینی(هیبریدی)، تخفیف درپرداخت حقوق ورودی واردات این نوع خودروها و قطعات منفصله آن را اعمال نماید.

همچنین در بند الحاقی (۲) تبصره (۹) این لایحه که به پیشنهاد کیمسیون صنایع و رأی نمایندگان اصلاح شد، آمده است: دولت مکلف است پانزده درصد (۱۵%) حقوق دولتی معادن را در حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور منظور نماید و سهم هر استان و شهرستان دارای معادن را به نسبت پرداختی هر استان و شهرستان براساس تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن هزینه نماید. شرکت های صنعتی گل گهر ذیل موضوع قرارداد مشارکت معدن گل گهر ۱، شرکت گهر زمین ذیل موضوع قرارداد مشارکت معدن گل گهر ۳، شرکت چادرملو ذیل قرارداد مشارکت معدن چادرملو موظف هستند با رعایت مفاد قرارداد فیمابین بابت حق انتفاع دارنده پروانه بهره برداری به میزان ۵۵ درصد از بهای کلوخه استخراجی از معدن مربوطه را به سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پرداخت نمایند.

واردات خودروهای برقی وارد مرحله جدیدی شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سیاست دولت و مجلس واردات خودروهای برقی است، گفت: براساس گزارشات ارائه شده، مذاکراتی با چین برای واردات خودروهای برقی شده و ظاهرا به توافقاتی هم رسیده‌اند.

با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ درباره کاهش عوارض واردات خودروهای برقی گفت: واردات خودروهای برقی مشکل ناترازی در عرضه و تقاضای بازار خودرو را رفع می‌کند از طرف دیگر می‌تواند نقش اساسی برای رفع مشکل آلودگی هوا داشته باشد.

وی با بیان این‌که صنعت آینده خودروسازی مربوط به خودروهای برقی است، اظهار کرد: باید با حرکت به سمت واردات خودروهای برقی علاوه بر حل مشکل ناترازی در بازار خودرو و رفع آلودگی هوا، فناوری جدیدی را به کشور وارد کنیم تا خودروسازان با استفاده از آن به سمت تولید خودروهای برقی بروند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: براین اساس باید به سمت کاهش تعرفه‌ها و هزینه‌های گمرکی و تسهیل‌گری گام برداشت اولویت هم واردات خودروهای برقی برای حمل و نقل عمومی باشد؛ طبق گزارشات ارائه شده به کمیسیون صنایع، یکی از خودروسازان به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت به چین رفته بود که مذاکراتی برای خودروهای برقی شده و به ظاهر هم توافقاتی صورت گرفته است، در همین راستا قطعا مصوبه کمیسیون تلفیق در صورت تبدیل به قانون می‌تواند تسهیل‌گری برای واردات با کاهش هزینه‌های گمرکی و حقوق دولتی داشته و کمکی به عملیاتی شدن این موضوع کند.

فیروزی با بیان این‌که سیاست دولت و مجلس شورای اسلامی واردات است، اظهار کرد: باید زیرساخت‌های استفاده از خودروهای برقی به خصوص شارژ کردن آنها فراهم شود در حال حاضر در برخی از شهرها همچون تهران سکوهای شارژ در حال تعبیه و آماده شدن است.

عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در یکی دیگر از پویش‌های امید و افتخار که در آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی شهر تهران با حضور شهردار تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی و رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران برگزار شد، گفت: خوشحالم که امروز در آئین رونمایی از خودروهای برقی شرکت کردیم. کاری بزرگ که بیش از ۳۰ سال در کشور سابقه علمی دارد و گروه مپنا بیش از ده سال است که روی این موضوع کار کرده و دانش این کار در کشور پایه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه فناوری این امر در داخل کشور ما نهادینه شده است و این افتخار را داریم که در حوزه فناوری خودروهای برقی از کشورهای صاحب نام باشیم، اظهار کرد: این یک اقدام تحولی بزرگ است چرا که این اقدام در هندسه فکری برخی کشورها قرار نمی‌گیرد. برقی سازی از اهداف دولت سیزدهم است و ما جزو کشورهایی هستیم که در مقیاس کشورهای درجه اول و صاحب نام در این زمینه هستیم.

علی‌آبادی بیان کرد: خودروهای گازسوز خوب هستند و مزیت آنها برای کشور ما عدم مصرف بنزین است اما با این خودروها نمی‌توان هوای شهر را پاک کرد. ماشین‌های برقی این مزیت را دارند که تولید آلودگی نمی‌کنند. البته مسایل خود را خواهد داشت و شهرداری باید به فکر چگونگی بازیابی باتری خودروهای برقی باشد.

وزیر صمت ادامه داد: اگر همه ما به موضوع محیط زیست اهتمام نکنیم زندگی تلخی در آینده خواهیم داشت. ماشین‌هایی که امروز رونمایی می‌شوند تا حدودی در این حوزه موثرند. این ماشین‌ها سطحی از هوشمندی را دارند. این هوشمندسازی می‌تواند به بهبود محیط زیست کمک کند. این ماشین‌ها اشتراکی و ارتقا پذیرند. اشتراکی کردن ماشین‌ها از جمله اقداماتی است که می‌توان در راستای کمک به محیط زیست انجام داد.

وی گفت: بسیاری از کارخانه‌های ماشین سازی دنیا تولید خودروهای بنزینی را تعطیل کرده‌اند. خودروهای برقی دو نسل دارند. امروزی‌ها به باتری‌های با راندمان بالا وابسته است و این باتری‌ها تا حدودی به کار کمک می‌کنند.

علی آبادی با اشاره به اینکه تعرفه واردات خودرو سال‌ها است که گران است، گفت: ما تعرفه واردات خودرو برقی را به یک درصد رساندیم؛ این شاهد این ادعاست که دولت به فکر کمک به مردم است. خودروهای امروز بهترین نیستند اما جزو خوب‌ها هستند. خود خودروسازها مسئولیت پشتیبانی از این خودروها را بر عهده خواهند داشت تا آرام آرام به فرهنگ تاکسیرانی ما اضافه بشود.

علی آبادی در جمع خبرنگاران گفت: دولت تعرفه خودروهای برقی را کاهش داده و فکر می‌کنم این اقدام مورد استقبال مردم قرار بگیرد. این کمک به مردم و کمک مالی به کشور است و با این اقدام دیگر شاهد مشکلات محیط زیستی نخواهیم بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied