شمانیوز
شما نیوز

مهم‌ترین اقدامات فولاد خوزستان در حوزه تحقیقات و بومی‌سازی قطعات استراتژیک

شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومین تولیدکننده شمش فولادی کشور با تکیه به توانمندی جوانان متخصص و متعهد و اعتماد به سازندگان داخلی تا به امروز موفق شده است که بیش از ۲۵ هزار قطعه مرتبط با صنعت فولاد را بومی‌سازی کند. در این مطلب به مهم‌ترین اقدامات فولاد خوزستان در حوزه تحقیقات و بومی‌سازی قطعات استراتژیک پرداخته‌ایم.

مهم‌ترین اقدامات فولاد خوزستان در حوزه تحقیقات و بومی‌سازی قطعات استراتژیک

به گزارش شمانیوز، با نگاهی گذرا به دهه‌های گذشته می‌توان دریافت که با عبور از تحریم‌ها و اعتماد به دانش فنی ایرانی قدم‌های مهمی در پیشرفت صنعتی کشور برداشته شده است. شرکت فولاد خوزستان نیز در چهار دهه تولید نگرشی جدید را در راهبرد بومی‌سازی دنبال کرده است و در این مسیر اولویت خود را بر حمایت و بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داد. 

در حالی که شرایط تحریمی باعث شده تا ورود بخشی ازتجهیزات مورد نیاز صنایع که ناگزیر از خارج تامین می‌شدند با مشکل مواجه شود، رویکرد بومی‌سازی در بسیاری از صنایع بزرگ و فولادسازی‌ها موجب شد تا تهدیدات به فرصت تبدیل شود. حاصل بومی‌سازی که به معنی قطع ارتباط با خارج نیست، بلکه حمایت سازندگان داخلی با هدف رشد و شکوفایی صنعت و به نمایش‌گذاشتن توانمندی کشور است، اشتغالزایی، بی‌نیاز کردن کشور از واردات، جلوگیری از خروج ارز، ارزآوری از محل صادرات محصولات و قطعات بوده است.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان

از منظر مدیرعامل فولاد خوزستان، توجه به ساخت داخل موجب ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم می‌شود که استمرار تولید صنایع بزرگ در گرو آماده به‌کاری تجهیزات است. مدیریت متمرکز تامین و واردات مواد اولیه تجهیزات راهبردی مورد نیاز صنعت فولاد توانمندسازی و حمایت از شرکت‌های سازنده تجهیزات اساسی صنعت و توسعه تعامل همکاری و مشارکت با شرکت‌های فعال مرتبط با بومی‌سازی فناوری‌های نوین و ساخت داخل و توسعه همکاری با مراکز دانش‌بنیان و نهادهای علمی و تحقیقاتی داخلی از سیاست‌های شرکت فولاد خوزستان در حوزه بومی‌سازی است.

شرکت فولاد خوزستان با همکاری مشترک واحدهای خرید و ساخت و سفارشات تعداد ۶۷۰۴ سفارش به شرکت‌های داخلی از سال ۱۴۰۰ تا پایان آذرماه ۱۴۰۲ داده است. از این میزان تعداد ۸۲۲ قطعه در سال ۱۴۰۰ و تعداد ۷۳۴ قطعه در سال ۱۴۰۱ و ۳۹۹ قطعه طی ۹ ماهه ۱۴۰۲ برای نخستین بار ساخته شد. 

فولاد خوزستان

میزان صرفه‌جویی ارزی در بخش ساخت قطعات یدکی توسط فولاد خوزستان که در سال گذشته ۲۰ میلیون یورو بود طی ۹ ماهه ۱۴۰۲ به مبلغ ۲۱ میلیون و ۸۷۵ هزار یورو رسید که این موضوع نشان از همت بلند فولادمردان در واحدهای ساخت و خرید در حوزه بومی‌سازی وهمکاری با دانش‌بنیان‌ها دارد.

فولاد خوزستان با اطمینان از ایده‌های پیشران، حمایت‌هایی را از شرکت‌های دانش‌بنیان به انجام رسانید که در نتیجه آن تعداد ۱۷۴ سفارش به شرکت‌های دانش‌بنیان طی ۹ ماهه امسال به ثبت رسید. این میزان در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۳۵ سفارش و در سال قبل از آن به تعداد ۱۶۹ سفارش بوده است.

فولاد خوزستان

همانطور که در ابتدای گزارش گفته شد، شرکت فولاد خوزستان رویکرد اصلی خود را بر حمایت و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بومی‌سازی قرار داد که برای نخستین‌بار در جهان دستگاه اندازه‌گیری آهن کل و آهن فلزی در آهن اسفنجی را در این مجموعه با تلاش کارکنان واحدهای مهندسی و متخصصان داخلی در شرکت فولاد خوزستان ساخته شد. همچنین انعقاد قرارداد فروسیلیکو منگنز با ارزش ۷۲۰۰ میلیارد ریال از دیگر اولین‌های فولاد خوزستان بود که میان این شرکت و شرکت پانیا پرتو کهربا به امضاء رسید.

فعالیت‌های حوزه تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی فولاد خوزستان در خصوص فعالیت‌های دانش‌بنیان و تو سعه بومی‌سازی با جدیتی هرچه تمام‌تر در سال‌های اخیر از طرف این شرکت دنبال شد به طوری که تعداد ۸ پروژه پژوهشی در زمینه‌های بومی‌سازی و ساخت بلبرینگ‌های کف‌گرد با دانشگاه امیرکبیر، ساخت کاتالیست‌های جاذب سولفورزدا و کاتالیست‌های ریفرمینگ مقاوم در برابر کربن با دانشگاه علم وصنعت، اندازه‌گیری دستگاه آهن کل و آهن فلزی در آهن‌اسفنجی با شرکت دانش‌بنیان سنجش وتحلیل پارسه، بومی‌سازی سیستم‌های اسلایدگیت پاتیل ذوب با شرکت دانش‌بنیان فن‌آوری پایا مواد،  بومی‌سازی دستگاه نمونه‌گیر سنگ‌آهن و گندله با شرکت دانش‌بنیان پایا صنعت سما، بومی‌سازی سیستم کنترل درایو جرثقیل حمل بیلت konecrane با شرکت الکترونیک پیشتاز سپاهان و طراحی، ساخت و نصب دو عدد دستگاه تصفیه هوای گازهای سولفیدی (sox) در ساختمان اداری تیپ c احیا ۲ با شرکت دانش‌بنیان فناوری و پژوهش سهند آهن و فولاد خاورمیانه را به انجام رسانید.

در پروژه اخیر، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی دستگاه تصفیه هوای گازهای سولفیدی توسط مهندسین فولادی داخلی انجام شد. در دستگاه مذکور از فناوری‌های تلفیقی خشک شامل فناوری های پلاسمای سرد جذب شیمیائی تجزیه فوتوکاتالیتیکی و فناوری نانو استفاده شده است. در طراحی سیستم تصفیه هوای این دستگاه برای اولین بار در کشور از محصول تولید شده از غبار کوره قوس الکتریکی (EAF DUST) شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از جاذب‌های گازهای سولفیدی استفاده شده است.

علاوه بر این مقدمات انعقاد قرارداد احداث مرکز تخصصی نوآوری فولاد خوزستان را با شرکت تافکو به منظور گسترش فرهنگ نوآوری و بومی‌سازی و همچنین انعقاد قرارداد استقرار نظام نوآوری براساس استاندارد ایزود به منظور توسعه بومی‌سازی نوآورانه را فراهم کرد. از دیگر تجهیزاتی که برای اولین بار در ایران انجام گرفت می‌توان به بومی‌سازی اسلایدگیت CS80 اشاره کرد که موفق به دریافت جایزه محصول برتر در سال ‍۱۴۰۰ شد.

اسلاید گیت از تجهیزات مهم در تولید فولاد است که در زیر پاتیل مذاب نصب میشود و وظیفه قطع و وصل جریان مذاب و کنترل میزان مذاب خروجی از پاتیل را بر عهده دارد که امتیازاتی همچون؛ کسب دانش فنی ساخت قطعات تحت شرایط دمایی بالا، کاهش هزینه تمام شده اسلاید گیت، خودکفایی و عدم وابستگی به محصولات خارجی و رفع کمبود قطعه با توجه به تحریم‌های ظالمانه در کشور را به دنبال داشت.

بیش از ۳۰۰ ذوب ریزی موفق، لوح زرین نوآوری برتر ایرانی سال ۱۴۰۰، مهندسی معکوس بیش از ۴۰ قطعه صنعتی و تولید محصول با یک ششم قیمت نمونه خارجی از دیگر دستاوردهای این محصول است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied