شمانیوز
شما نیوز

وام سهام عدالت | وام

جزئیات ثبت نام وام سهام عدالت| مبلغ وام سهام عدالت چقدر است؟

بررسی و جزئات ثبت نام وام سهام عدالت را در این گزارش ببینید.

جزئیات ثبت نام وام سهام عدالت| مبلغ وام سهام عدالت چقدر است؟

به گزارش شمانیوز: وام سهام عدالت چقدر است؟  وام سهام عدالت به چه کسانی تعلق میگیر؟  وام سهام عدالت چه مدارکی لازم دارد؟ متقاضیان وام سهام عدالت باید موارد زیر را مطالعه کنند:

بحث پرداخت وام یارانه ای در سال های اخیر هرگز به درستی اجرا نشده است. بانک ها اعلام کردند که منابع مالی لازم برای پرداخت وام های یارانه ای به مشمولان را ندارند. البته بازپرداخت این وام با توجه به بخشنامه بانک مرکزی از سال 1395 الزامی است. نبود و بر عهده شبکه بانکی نبود. شبکه بانکی در دولت سیزدهم توجه چندانی به تصمیمات دولت نداشت. حتی بانک ها هم گفتند تا چند ماه پس از انتشار بخشنامه دولت، موضوع به آنها ابلاغ شده است. در واقع به نظر می رسد دولت ها تصمیماتی می گیرند که شبکه بانکی قادر به اجرای آن نیست و به فکر منابع مالی بانک ها نیست.

همچنین نمایندگان مجلس اسفند سال گذشته در جریان بررسی بودجه، طرح بودجه ای را تصویب کردند که به متقاضیان تسهیلات ازدواج و مراقبت از کودکان اجازه می دهد از حساب کفالت یا سهام خود به عنوان تضمینی برای پرداخت این تسهیلات استفاده کنند.

موضوع پرداخت وام 10 میلیونی یارانه ای اکنون در برخی رسانه ها مطرح شده است. وامی که پلیس فتا آن را رد کرد اما بعدا متوجه شد یکی از مؤسسات قرض الحسنه مدعی پرداخت آن است.

با پیگیری های دولت مشخص شد سازمان هدفمندسازی یارانه ها و وزارت کار هیچ قصدی برای بازپرداخت وام 10 میلیونی یارانه ها نداشته اند و اساسا چنین موضوعی از سوی دولت اشتباه بوده است. اما آنطور که بررسی های بعدی نشان داد یکی از موسسه های قرض الحسنه در تهران مدعی توزیع 10 میلیون وام یارانه ای به متقاضیان شده و تمامی خانوارهایی که یارانه دریافت کرده اند می توانند مشمول این وام شوند. اما نکته مهمی که در مورد این موسسه ذکر شد، نداشتن مجوز از بانک مرکزی و تنها با سه شعبه در تهران بود.

در بررسی های تجارت نیوز مشخص شد این موسسه مالی و اعتباری تازه تاسیس بوده و حتی مجوزی از بانک مرکزی دریافت نکرده است.

تعهد سهام عدالت برای وام و ازدواج

امکان خرید اقساطی انواع طلا بدون ضامن فراهم شد.

دیروز نمایندگان مجلس حساب کمک بلاعوض و سهام عدالت را به عنوان تضمین پرداخت کمک هزینه ازدواج مطرح کردند. به گفته مسئولان انبار مرکزی، زیرساخت ها فراهم است.

نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی صبح شنبه 16 اسفند بهمن ماه، در جریان بررسی بند هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1403 کل کشور و بند (3) این لایحه، پس از تعیین سقف ازدواج اجباری، جزئیات تضمین‌های آن نیز مشخص شد. بر این اساس بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند پس از تأیید اعتبار متقاضیان و در صورت عدم وجود اعتبار برای ارائه ضامن نسبت به اعتبار سنجی حساب کمک هزینه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه یک آنها یا سایر مالی آنها اقدام کنند. دارایی یا فقط یک سفته دریافت و ضامن پرداخت تسهیلات.

بندی که چندان جدید نیست و 13 اردیبهشت ماه بانک مرکزی امسال دستورالعمل اجرایی تسهیلات اعتباری ازدواج براساس قانون بودجه سال 1402 را برای اجرا در سراسر کشور ابلاغ و به شبکه بانکی تشریح کرد. وام ازدواج برای هر زوج یکصد و هشتاد میلیون (180.000.000) تومان با بازپرداخت ده ساله می باشد. تأیید حساب کمک هزینه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه یک آنها یا سایر دارایی های مالی آنها یا صرفاً سفته و ضامن برای پرداخت تسهیلات دریافت می کند.

قرار دادن حساب کمک بلاعوض و سهام عدالت به عنوان ضامن پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج که غیبی پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امکان قرار دادن سهام عدالت و حساب کمک هزینه به عنوان ضامن پرداخت این پیام را می رساند که در این زمینه بی احتیاطی کرده و سنگ های بی مورد پرتاب نکنند و به نظر می رسد با توجه به ارزش این دو ملک، موضوع بسته ضمانت اهمیت بیشتری دارد.

در ادامه حجت الله فرزانی کارشناس امور بانکی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به ارزش سهام و حساب یارانه نسبت به مبلغ پرداختی برای وام ازدواج، این اوراق بخش کوچکی را پوشش می دهد. سپرده پذیرفته شد

وی ادامه داد: همچنین با توجه به قانون بانکداری بدون ربا و بند (ب) ماده 6 آن، تامین وجوه کافی برای اعطای تسهیلات در اختیار هیات مدیره بانک ها است. بانک‌ها هم می‌توانند از آن استفاده کنند.» البته این بند قانونی در قانون بودجه و دستورالعمل‌های بانک مرکزی وجود دارد. برای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج موضوع ضامن مطرح و تاکید شده است اما به طور کلی این نکات از جمله مواردی است که باعث می شود بانک ها صدور ضمانت نامه سهام عدالت و یارانه برای پرداخت تسهیلات وام ازدواج را قبول نکنند.

غیبی پور همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه بند وثیقه گذاشتن سهام عدالت و حساب های یارانه ای در بودجه 1402 درج شده است، طبیعتاً انتظار می رود ضمانت اجرایی کامل برای آن در نظر گرفته شود تا متقاضیان دچار سردرگمی نشوند و این امر انجام شود. به نحوی اجرا شود تا مردم احساس آرامش کنند.

ضمانت اجرایی که علیرضا شهبازی نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه به باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داد: سهام به عنوان ضمانت برای بحث وام ازدواج قابل قبول است. در خصوص ضمانت اجرایی نیز باید بانک مرکزی و سایر نهادها در این امر ورود کنند. بودجه با تصویب شورای نگهبان لازم‌الاجرا است. بر این اساس باید به این امر توجه شود و اگر بخشی به این امر توجه نکرد، دستگاه نظارت و بانک. ستاد موظف است با مجرم برخورد کند.

اما جنبه دیگر این مشکل، امکان استفاده از این رویه است که فرزانی در این زمینه اظهار داشت: باید به زیرساخت ها توجه کافی شود، برای اینکه بتوان سهام عدالت را اعتبار سنجی کرد، متولی باید در این زمینه اقداماتی را انجام دهد. مشکل نزدیکتر به عملیاتی سازی

نایب رئیس CSD گفت: از CSD، اسفند در سال 1398 خدمات لازم برای بحث سهام و سهام توفیق به بانک ها ارائه شد.

حال باید دید با تصویب شورای نگهبان این بند تا چه حد و به چه صورت اجرایی می شود؟ بندی که به گفته کارشناسان سهولت پرداخت وام ازدواج را برجسته می کند.

وام سهام عدالت با اقساط 4 میلیونی برای همه

افرادی که دارای حساب جاری یا سرمایه گذاری کوتاه مدت در بانک سینا هستند می توانند برای طرح تسهیلات «نرگس» اقدام کنند. این وام با حداقل سود ارائه می شود.

متقاضیان وام پروژه نرگس برای دریافت این تسهیلات 300 میلیونی موظف به ایجاد حساب کاربری حداقل دو ماهه یا حداکثر 12 ماهه می باشند. سقف سقف این وام 300 میلیون تومان است و نرخ سود آن بسته به مدت وام، بازپرداخت و نسبت حقوق صاحبان سهام متغیر است اما عموماً کمتر از 10 درصد و بیش از 20 درصد نیست.

افرادی که مایل به اخذ این تسهیلات هستند باید ضامن رسمی به بانک ارائه کنند و اعتبار مورد نیاز این مجموعه را داشته باشند. امکان پرداخت اقساط این تسهیلات در مدت 60 ماه وجود دارد.

با توجه به شرایط اعلام شده و با در نظر گرفتن حداقل نرخ سود این تسهیلات، مبلغ هر قسط 4 میلیون و 249 هزار و 409 تومان است. سود کل تسهیلات 54 میلیون و 964 هزار و 537 تومان و جمع وام و سود آن نیز 255 میلیون و 64 هزار و 537 تومان است.

لازم به ذکر است این فرصت برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مهیا است و نمی توانند از این وام استفاده کنند. در هر مرحله از فرآیند وام، افراد حقیقی این امکان را دارند که در صورت تمایل مبلغ وام را بین بستگان درجه یک خود مانند والدین توزیع کنند. ب- پدر، مادر، همسر، فرزندان و خواهر و برادرش.

تبصره: سهامدارانی که وام 10 میلیون تومانی دریافت می کنند باید 362 هزار تومان و کسانی که وام 5 میلیون تومانی دریافت می کنند باید 181 هزار تومان بابت قسط پرداخت کنند.

منبع: تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied