شمانیوز
شما نیوز

یارانه

یارانه‌ها افزایش یافت | تغییر قیمت‌ها از این تاریخ

شنیده‌ها حاکی از افزایش مبلغ یارانه کالا برگ الکترونیک است.

یارانه‌ها افزایش یافت | تغییر قیمت‌ها از این تاریخ

به گزارش شمانیوز، یارانه همان سوبسید است. یارانه از سال‌های گذشته رواج داشته است. یارانه به معنای کنونی از دهه 40 وارد اقتصاد ایران شد. یارانه نقدی نخستین بار در دولت نهم پرداخت شد. در دولت سیزدهم مبلغ یارانه افزایش یافت.

علیرضا عسگریان در نشست خبری با موضوع اجرای مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی در قالب طرح فجرانه اظهار کرد: دولت دارای راهبرد کلانی برای تغذیه مردم است و علی‌رغم مشکلات بودجه‌ای اما تمرکز بر این مسئله گذاشته است.

وی ادامه داد: بخشی از بسته‌های یارانه‌ای مختص به مادران و بخشی دیگر متعلق به کودکان است به‌طوری که در طرح امنیت غذایی کودکان زیر 5 سال، مرحله سوم طرح چندی پیش اجرا شد و در مرحله سوم 153 هزار کودک در این طرح مشمول شده‌اند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی در قالب طرح فجرانه تصریح کرد: این طرح به‌مدت 3 ماه اجرا خواهد شد و اعتبار خرید کالا از 120 هزار تومان به 220 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

عسگریان گفت: طرح اشاره‌شده از فردا اجرا می‌شود همچنین در این طرح هموطنان می‌توانند بدون هیچ پیش‌شرطی از اعتبار در نظر گرفته‌شده طرح استفاده کنند.وی با اشاره به اینکه باید یارانه به تغذیه مردم اختصاص پیدا کند افزود: در راستای همین امر هفت طرح آزمایشی را از سال گذشته اجرا کرده‌ایم.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در طرح کالابرگ الکترونیکی 61 میلیون نفر در هفت دهک مشمول این طرح هستند و در قالب این طرح 11 قلم کالای اساسی برای تغذیه به مردم اختصاص داده شده است.

عسگریان ادامه داد: از اواخر سال 1401 طرح کالابرگ طی 6 یا 7 دوره آزمایشی به مرحله اجرایی درآمد تا به مرحله کنونی رسیده است. این طرح به‌صورت آزمایشی از یک استان آغاز شد و دربرگیری دهک‌های درآمدی اول تا سوم و هم‌اکنون هفت دهک جامعه را تحت پوشش قرار داده است.

وی با اشاره به نصب اپلیکیشن «شما» در گوشی‌های اندروید گفت: هموطنان می‌توانند سؤالات مربوط به طرح کالابرگ را از این طریق مطرح و پاسخ‌های خود را دریافت کنند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: استفاده از کالابرگ برای خرید مواد خوراکی اختیاری است اما یارانه تشویقی درنظرگرفته برای خرید از سبد غذایی تنها یک ماه در حساب‌ها ذخیره خواهد شد و در صورت عدم خرید در بازه زمانی اشاره‌شده یارانه مضاعف تشویقی حذف می‌شود.عسگریان ادامه داد: از فردا هفت دهه درآمدی جامعه در صورت خرید 11 قلم مواد خوراکی که از گذشته اعلام شده بود مشمول بهره‌مندی از یارانه مضاعف در قالب طرح فجرانه خواهند شد که این یارانه از 120 هزار تومان به 220 هزار تومان رسیده است.

وی درخصوص افزایش یارانه در قالب طرح فجرانه تصریح کرد: اقلام غذایی که در طرح فجرانه در نظر گرفته شده است مبنای قیمت آنها سال 1401 خواهد بود و با احتساب یارانه تشویقی 220 هزار تومانی که در این طرح در نظر گرفته شده است یارانه 400 هزار تومانی یک فرد در صورت خرید 11 قلم مد نظر به 620 هزار تومان و یارانه 300 هزار تومانی افراد نیز به 520 هزار تومان افزایش می‌یابد اما همان‌طور که گفته شد این افزایش منوط به خرید یکی از 11 قلم در سبد غذایی عنوان شده است.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در صورتی که افراد دارای گوشی هوشمند نیستند و یا به هر دلیلی آن را در اختیار ندارند می‌توانند با کد دستوری *500*463# از میزان اعتبار باقیمانده خود در طرح کالابرگ مطلع شوند.

عسگریان اضافه کرد: در زمان حاضر حدود 400 هزار فروشگاه شهری و روستایی در دسترس مردم است تا بتوانند از طریق کالابرگ الکترونیکی خرید خود را انجام بدهند.

وی بیان کرد: در گذشته هموطنان باید 200 هزار تومان از مبلغ کالابرگ خود را از سبد 11 قلم کالایی که در نظر گرفته بود خرید می‌کردند تا اعتبار مضاعف 110 هزار تومانی در حساب آنها شارژ شود اما در طرح فجرانه مبلغ این اعتبار تشویقی به 220 هزار تومان رسیده و شرط خرید تا سقف 200 هزار تومانی نیز حذف شده است.معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص 11 قلم کالای مد نظر جهت خرید هموطنان و استفاده از یارانه تشویقی تصریح کرد: ماست کم‌چرب، پنیر، شیر، روغن، برنج، ماکارونی، قند و شکر، حبوبات، گوشت و مرغ و تخم‌مرغ است، البته در گذشته گوشت منجمد برای این سبد وجود داشت که هم‌اکنون گوشت گرم نیز در قالب این سبد تعریف شده است.

عسگریان با اعلام اینکه هیچ محدودیت مالی برای اجرای طرح کالابرگ و طرح فجرانه وجود ندارد افزود: طرح فجرانه به‌مدت 3 ماه از فردا تا اردیبهشت ماه سال 1403 اجرا می‌شود، همچنین ماهانه 350 هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح و یارانه اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید مجدد بر نصب اپلیکیشن «شما» گفت: مشمولان با نصب این برنامه می‌توانند فروشگاه‌های مشمول طرح را شناسایی و به آنها مراجعه و اقلام خود را خریداری کنند.

منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied