شمانیوز
شما نیوز

سبزه عید | ایده کاشت سبزه عید

ایده های جذاب برای کاشت سبزه عید | با این ایده ها زیبا ترین سبزه عید رو بکار

در خبر زیر چند نمونه ایده کاشت سبزه عید برای سال 1403 را برایتان آماده کرده ایم.

ایده های جذاب برای کاشت سبزه عید | با این ایده ها زیبا ترین سبزه عید رو بکار

به گزارش شمانیوز :برای عید نوروز بسیاری از افراد خودشان سبزه عید میکارند. سبزه عید انواع مختلفی دارد. شما میتوانید با بذر های مختلف سبزه عید زیبا بسازید. در این خبر قصد داریم چند نمونه ایده کاشت سبزه عید را معرفی کنیم. برای ایده های جذاب کاشت سبزه عید همراه ما باشید. 

 

روش کاشت سبزه با بذر عدس

عدس چون هم زیبایی و هم رشد خوبی دارد یکی از بذرهای محبوب و رایج‌ برای کاشت سبزه‌ی عید است. چهارده یا بیست و یک روز قبل از شروع سال جدید( 9 اسفند) به میزان دلخواه عدس داخل یک ظرف بریزید و روی آن‌ها آب بریزید و اجازه دهید عدس‌ها چند روز در دمای اتاق باشند. هر روز عدس‌ها را چک کنید نباید اب عدس‌ها تمام شود، اگر آب عدس‌ها تمام شد به میزان کافی روی آن‌ها آب بریزید. در نظر داشته باشید که عدس ها نباید در آب غوطه‌ور باشند، بلکه باید با اسپری، آب را روی آن‌ها بپاشید تا مرطوب شوند.

بعد از گذشت چند روز یک دستمال پارچه ای بردارید و با اسپری آب، آن را مرطوب کنید و  دستمال مرطوب شده را روی عدس‌ها قرار دهید. بعد ظرف حاوی عدس را نزدیک پنجره که هوا در جریان است، قرار دهید. تا وقتیکه عدس‌ها جوانه بزنند باید به مقدار کافی روی عدس‌ها آب بریزید و آب را مجدد خالی کنید تا عدس‌ها تازه بمانند.

زمانی که عدس‌ها کاملا جوانه زدند،آن‌ها را به ظرفی که برای سبزه عید در نظر دارید منتقل کنید وقتی که بذرها کمی سبز شدند، دستمال پارچه ای را از روی عدس‌ها بردارید. بعد عدس‌ها را مثل قبل آبکشی کرده و با اسپری مرطوب کنید. ظرف سبزه را در جایی قرار بدهید که در معرض نور قرار گیرد. توجه داشته باشید که باید نور به صورت یک‌دست به سبزه‌ها برسد‌ برای تحقق این امر می‌توانید سبزه را بچرخانید.

سبزه عید

روش کاشت سبزه با بذر گندم

برای کاشت سبزه گندم به مقدار دلخواه بذر گندم در ظرف بریزید و ظرف را آب کنید و دو روز به گندم‌ها زمان بدهید. در طی این دو روز آب گندم را تعویض کنید تا گندم ها خراب و گندیده نشوند. بعد از دو روز گندم‌ها جوانه‌های ریزی می‌زنند. یک صافی یا آبکش بردارید و درون آن یک پارچه‌ی نخی قرار دهید و آن‌ها را به مدت تقریبا سه روز پشت پنجره خانه‌تان بگذارید تا نور کافی دریافت کنند.

روی پارچه را به طور مرتب با اسپری مرطوب کنید، برای این کار اول پارچه را خیس کنید و بعد روی آن اسپری بزنید. وقتی گندم‌ها رشد کردند و جوانه زدند، جوانه‌ها را به آرامی به ظرفی که برای سبزه انتخاب کرده‌اید، منتقل کنید  مجددا روی ظرف یک دستمال یا پارچه نم دار قرار دهید و ظرف را در معرض نور خورشید قرار دهید. بعد از سبز شدن تدریجی جوانه ها می‌توانید پارچه را از روی آن‌ها بردارید و اجازه دهید ظرف پشت پنجره بماند تا نور کافی دریافت کند.

سبزه عید

روش کاشت سبزه عید با بذر ماش

مقدار دلخواه و مورد نیاز از ماش را از شب قبل در آب خیس کنید. روز بعد، آب ظرف را دور بریزید و ماش‌ها را در ظرف مخصوص سبزه بریزید(روش کاشت ماش تقریبا مشابه روش کاشت گندم است). دقت کنید که قطر لایه‌ی شما بیشتر از سه میلی‌متر نباشد چون اگر قطر لایه‌ها بیشتر باشد سبزه پرپشت‌تر و اگر قطر لایه کم‌تر باشد سبزه کم پشت تر خواهد شد.

دستمال یا پارچه را روی سطح ماش‌ها قرار دهید و روی دستمال را با اسپری مرطوب کنید. سعی کنید دستمال را دائم مرطوب نگه دارید. این کار را تا زمانی که دانه‌های ماش جوانه بزنند و قدشان حدود یک سانتی متر شود و به رنگ سبز دربیایند ادامه می‌دهیم و بعد از آن می‌توانیم پارچه را از روی جوانه‌ها برداریم. بعد از این مرحله به مدت سه الی چهار روز جوانه‌های ماش را با اسپری مرطوب نگه می‌داریم. در این مرحله توجه داشته باشید که نباید دانه ها در آب غوطه‌ور باشند و همچنین دانه‌ها نباید خشک باشند. این کارها را تا وقتی انجام دهید که ارتفاع ماش به اندازه‌ی مد نظرتان برسد.

سبزه عید

روش کاشت سبزه با بذر شاهی در کوزه

برای کاشت سبزه با این روش ابتدا باید کوزه یا ظرف سفالی مورد نظر را آب کنید و اجازه دهید 24 ساعت در کوزه بماند تا دیواره‌های کوزه به طور کامل خیس شوند. بذر شاهی را هم به مدت یک شبانه روز باید خیس کنید تا حالت ژله‌ای پیدا کند. سپس یک جوراب نازک روی کوزه بکشید و بذر شاهی که حالا حالت ژله‌ای پیدا کرده رو به صورت یکدست همه جای جوراب پخش کنید.

سبزه عید

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied