شمانیوز
شما نیوز

پیده ترابزون

طرز تهیه پیده ترابزون| صبحانه ای جذاب و متفاوت برای روزهای تعطیل

یکی از معروف‌ترین پیده‌های ترکیه، مربوط به ترابزون است. تاریخچه این غذا به سال ۱۸۵۰ باز می‌گردد و در کشور ترکیه از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.

طرز تهیه پیده ترابزون| صبحانه ای جذاب و متفاوت برای روزهای تعطیل

به گزارش شما نیوز، پیده یکی از غذاهای معروف کشور ترکیه است که در واقع آن را با نام پیتزای ترکی هم می‌شناسند. این غذا با تکه‌ای خمیر درست می‌شود که پیش از قرار دادن در فر، بر روی آن موادی مانند گوشت، سبزیجات و پنیر می‌ریزند. این غذا طعم‌های متفاوتی داشته و یکی از معروف‌ترین پیده‌های ترکیه، مربوط به ترابزون است. تاریخچه این غذا به سال ۱۸۵۰ باز می‌گردد و در کشور ترکیه از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. در ادامه طرز تهیه پیده ترابزون را برای شما قرار داده‌ایم

دستور پخت پیده ترابزون

مرحله اول

برای طرز تهیه پیده ترابزون ابتدا خمیر را آماده می‌کنیم، برای این منظور ابتدا آب، شیر ولرم، خمیر مایه و شکر را در ظرفی مخلوط کرده و روی ظرف را بپوشانید. پنج دقیقه زمان دهید تا خمیر مایه آماده شود. در ادامه کره نرم و نمک را اضافه کنید و مخلوط کنید. سپس آرد را الک کرده و آرام آرام به خمیر مایه و کره اضافه کنید. مواد را با دست مخلوط کنید تا خمیر نرمی درست شود. آرد را باید به میزانی اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد. خمیر را ده دقیقه ورز دهید تا خمیری نرم به دست آید. سپس روی ظرف خمیر را پوشانده و حدود یک ساعت اجازه دهید استراحت کند.

مرحله سوم

پس از یک ساعت استراحت دادن خمیر، اکنون برای درست کردن پیده آماده است. حال خمیر را به دایره‌های اندازه نارنگی کوچک تقسیم کنید. سپس با وردنه یا دست هر یک از بخش‌ها را به شکل دایره باز کنید. توجه داشته باشید که دایره‌های پیده نباید خیلی نازک باشد.

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر
آرد سفید ۳ تا ۳٫۵ لیوان
آب ولرم ½ لیوان
شیر ولرم ½ لیوان
خمیر مایه فوری ۱ قاشق مرباخوری
شکر ۱ قاشق مرباخوری
نمک ۱ قاشق مرباخوری
کره ۱ قاشق غذاخوری
مواد لازم برای روی پیده
کره به مقدار کافی
تخم مرغ برای هر پیده ۱ عدد
پنیر موزارلا ۱۰۰ گرم
پنیر سفید رنده شده ۱۰۰ گرم

مرحله چهارم

در بین هر دایره، مخلوطی از پنیر موزارلا و پنیر سفید رنده شده بریزید به طوری که از کناره‌های خمیر فاصله داشته باشند. سپس دیواره‌های کنار خمیر را به داخل تا کرده و سعی کنید آن را محکم کنید تا در زمان پخت باز نشود. این بخش یکی از مهم‌ترین مراحل طرز تهیه پیده ترابزون است.

مرحله پنجم

فر را از قبل روی دمای ۱۸۰ درجه برای پخت پیده تنظیم کنید. پس از آماده شدن خمیرها، آن را درون سینی فر چیده و درون فر گرم شده قرار دهید. باید توجه داشته باشید زمانی که پیده‌ها طلایی شدند باید آن‌ها را از فر بیرون آورید. سپس روی پیده‌ها یک قاشق چای خوری کره قرار داده و در وسط آن یک تخم مرغ بشکنید. سپس مجدداً سینی را به مدت چهار یا پنج دقیقه درون فر قرار دهید.

مرحله ششم

زرده تخم‌مرغ روی پیده باید عسلی باشد، بنابراین اجازه ندهید مدت زیادی درون فر بماند. سینی پیده‌ها را از فر خارج کرده و اجازه دهید آن‌ها کمی سرد شوند. پیده ترابزون شما آماده است و می‌توانید نوش جان کنید.

ورز دادن خمیر

برای ورز دادن خمیر، آن را چنگ نزنید، این کار خمیر را خراب کرده و باعث چسبندگی بیشتر آن می‌شود.

تخم مرغ پیده

در کشور ترکیه گاهی تخم‌مرغ را نیمرو کرده و بر روی پیده قرار می‌دهند. شما هم می‌توانید تخم‌مرغ روی پیده را به این روش درست کنید.

اضافه کردن گوشت

این غذا با گوشت چرخ‌کرده و یا مرغ هم درست می‌شود و می‌توان از آن‌ها برای مواد روی پیده استفاده کرد.

گیاه‌خواران

پیده ترابزون که آموزش آن ذکر شد، غذای مناسبی برای گیاه‌خواران است، اگر کسی با تخم مرغ و پنیر هم مشکل دارد، می‌تواند به جای آن‌ها از سبزیجات معطر استفاده کند.

جمع‌بندی

از جمله نکاتی که باید در طرز تهیه پیده ترابزون به آن توجه داشته باشید این است که مواد اولیه خود را تازه و ارگانیک تهیه کنید. کیفیت یک غذای خوب، به مواد اولیه آن است و از جمله مهم‌ترین نکات پخت غذاهای محلی و یا بین‌المللی، استفاده از مواد اولیه تازه است. ارگانیک بودن مواد نیز طعم بی‌نظیری به هر غذایی می‌بخشد و سلامت شما را تضمین می‌کند. برای تهیه پیده روش‌های مختلفی وجود دارد و افراد ممکن است بسته به ذائقه خود مواد روی خمیر را تغییر دهند. ما در این دستور از موادی ساده و مرغوب برای درست کردن یکی از غذاهای معروف ترکیه در شهر ترابزون استفاده کردیم که نه تنها بسیار خوشمزه و بی‌نظیر است، بلکه غذای مناسبی برای گیاه‌خواران است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied