شمانیوز
شما نیوز

عیدی کارگران|کارگران

همه چیز درباره عیدی کارگران | جزئیات جدید از عیدی و حداقل حقوق کارگران

جدول عیدی کارگران و حقوق آنها منتشر شد.

همه چیز درباره عیدی کارگران | جزئیات جدید از عیدی و حداقل حقوق کارگران

به گزارش شمانیوز: عیدی کارگران و نحوه محاسبه عیدی کارگران مشخص شده است. عیدی کارگران را در جداول این گزلرش بخوانید. عیدی کارگران و محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ هم از دغدغه‌های مهم کارکنان است که به آن خواهیم پرداخت

باید گفت که عیدی مشمولان قانون کار با مشمولان دسـتگاه‌های دولتی متفاوت است.

عیدی کارکنان دولت در پایان هرسال توسط دولت تعیین می‌شود. ولی عیدی کارگران مشمول قانون کار براساس فرمول مندرج در قانون مذکور مشخص می‌شود. براساس این، فرمول عیدی کارگران دوبرابر آخرین حقوق آن‌هاست، مشروط بر اینکه از سه برابر حداقل حقوق سال مربوطه بیشتر نباشد.

مبلغ عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

حداکثر عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲، ۱۵.۹۲۴.۸۵۲ تومان و حداقل آن ۱۰.۱۶۵.۶۸۰ تومان است. قبل از هر چیزی باید اعلام کرد میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ میزان ۲۰% است.

نحوه محاسبه عیدی ۱۴۰۲ برای کارگران با کارکرد کمتر از ۱۲ ماه چگونه است؟

بر اساس تبصره ۱ ماده واحده قانون مذکور، برای کارکنانی که سابقه کارشان در کارگاه کمتر از یک سال است، مبلغ پرداختی عیدی به نسبت ایام کارکرد در سال و با احتساب شصت روز مزد به عنوان مبنای محاسبه، تعیین می‌شود. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید. با توجه به این تبصره، فرمول محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ برای کارگران با کارکرد کمتر از دوازده ماه، به شرح زیر است:

جدول عیدی سال ۱۴۰۲ به ۱۴۰۳

عیدی کارگران

بر اساس قوانین وزارت کار و کارکرد یکسال و کمتر از یک سال

میزان کارکرد در سال حداقل عیدی

میزان کارکرد در سال حداقل عیدی

(مبلغ به ریال) حداکثر عیدی

(مبلغ به ریال)

یک ماه ۸,۸۴۷,۱۴۰ ۱۳,۲۷۰,۷۱۰

دو ماه ۱۷,۶۹۴,۲۸۰ ۲۶,۵۴۱,۴۲۰

سه ماه ۲۶,۵۴۱,۴۲۰ ۳۹,۸۱۲,۱۳۰

چهار ماه ۳۵,۳۸۸,۵۶۰ ۵۳,۰۸۲,۸۴۰

پنج ماه ۴۴,۲۳۵,۷۰۰ ۶۶,۳۵۳,۵۵۰

شش ماه ۵۳,۰۸۲,۸۴۰ ۷۹,۶۲۴,۲۶۰

هفت ماه ۶۱,۹۲۹,۹۸۰ ۹۲,۸۹۴,۹۷۰

هشت ماه ۷۰,۷۷۷,۱۲۰ ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰

نه ماه ۷۹,۶۲۴,۲۶۰ ۱۱۹,۴۳۶,۳۹۰

ده ماه ۸۸,۴۷۱,۴۰۰ ۱۳۲,۷۰۷,۱۰۰

یازده ماه ۹۷,۳۱۸,۵۴۰ ۱۴۵,۹۷۷,۸۱۰

دوازده ماه ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰

حداقل دستمزد روزانه * ۶۰ =حداقل عیدی سال ۱۴۰۲

حداقل دستمزد روزانه * ۹۰ =حداکثر عیدی سال ۱۴۰۲

فرمول محاسبه عیدی و پاداش کارگران، عیدی سال ۱۴۰۲ چگونه محاسبه می‌شود؟

با توجه به اینکه طبق قانون، هیچ کارگری نباید کمتر از حداقل حقوق دریافت کند، بنابراین عیدی به هیچ وجه از دوبرابر حداقل حقوق کمتر نخواهد بود. مبلغ اعلام شده در مورد کارگرانی است که یک سال در کارگاه به کار اشتغال دارند. کسانی که کمتر از یک سال کار کرده‌اند به نسبت مدت کارکرد از عیدی برخوردار می‌شوند.

نحوه محاسبه حداکثر و حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ را در عکس زیر می توانید ببینید:

 

عیدی کارگران

به کلیه مستمری بگیران ازکارافتاده کلی، بازنشسته و مستمری بگیران بازمانده سازمان تأمین اجتماعی نیز همانند بازنشستگان و موظفان مشمول مقررات استخدام کشوری عیدی پرداخت می‌شود، که میزان آن توسط هیئت دولت تعیین می‌شود. میزان عیدی سال ۱۴۰۱ بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس ضوابط مالی برابر با ۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان است.

اما خبر جدید این این است که عیدی کارکنان و بازنشستگان دولت یک میلیون و هشتصد هزارتومان شد.به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده شد به کارمندان خود مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۴۰۱ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه های اجرایی پرداخت نمایند.

علاوه بر این، میزان پرداخت پاداش آخر سال بازنشستگان، مستمری بگیران، سازمان تأمین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان نیز به مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.به یاد داشته باشید، همانطور که در قسمت‌های بالاتر اندیشه قرن اشاره کردیم، عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی معاف از مالیات است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied