شمانیوز
شما نیوز

تیم ملی ایران

نسلی که حیف شد | این بازیکنان تیم ملی ایران باید بروند

تیم ملی ایران باید به تغییر نسل فکر کند.

نسلی که حیف شد | این بازیکنان تیم ملی ایران باید بروند

به گزارش شمانیوز، تیم ملی ایران سه مرتبه قهرمان جام ملت‌های آسیا شده است. تیم ملی ایران بیش از 48 سال است که قهرمان نشده است. تیم ملی ایران در بازی نخست جام ملت‌ها در مقابل فلسطین قرار گرفت. تیم ملی ایران در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا در رتبه نخست ایستاد. تیم ملی ایران مقابل قطر حذف شد.

  تیم ملی ایران با 29 سال دومین تیم مسن جام ملت‌های آسیا بود و ئر طول تورنومنت حساب ویژه‌ای روی تجربه بازیکنان تیم ملی برای کسب عنوان قهرمانی باز شده بود اما با پایان تورنومنت باید نگاهی به آینده و جام جهانی 2026 و جام ملت های 2027 داشته باشیم.

با توجه به برنامه‌ریزی تیم های آسیایی و هزینه‌ها و زیرساختی که برای پیشرفت فوتبال انجام می‌دهند خیلی زود باید دست به کار شد و برای جام‌جهانی و جام ملت های پیش رو اهدافی را مشخص کرد و طبق برنامه ریزی برای آن پیش رفت.

 تیم های عربستان، عراق، ژاپن، ازبکستان با میانگین تقریبی بین 25 تا 26 سال در جام ملت‌های آینده با حفظ همین بازیکنان و حتی اگر نسل هم عوض نکنند به میانگین سنی حال حاضر تیم ملی می‌رسند، این در حالی است که ایران در صورت حفظ ترکیب فعلی به میانگین سنی 32 سال خواهد رسید!

با حساب سن بازیکنان ایران به غیر از 4 بازیکن تیم ملی آریا یوسفی، سامان فلاح، مهدی قایدی و محمد محبی تمام بازیکنان ایران در جام ملت‌های آینده بالای 30 سال خواهند بود!

در این مطلب به سن و سال بازیکنان ایران در جام‌ جهانی و جام‌ملت‌های آینده می‌پردازیم و نسبت به بازیکنان مستعد و جانشین های احتمالی صحبتی نخواهد شد، در طی دو سال آینده ستاره های زیادی به فوتبال ایران معرفی خواهند شد و بازیکنان زیادی فرم مطلوب خود را از دست خواهند داد و انتخاب جانشین برای بازیکنان تیم ملی یا کنار گذاشتن بازیکنان بدون در نظر گرفتن شرایط بدنی، فنی و مسائل مختلف منطقی نخواهد بود و باید با کارشناسی بیشتر در طی سال‌های آینده به آرامی و به صورت کارشناسی شده میانگین سنی تیم ملی را کاهش داد.

چیزی که قطعی است تعداد زیادی از بازیکنان ایران در آستانه 30 سالگی قرار دارند و حضور تعداد زیادی از بازیکنان بالای 30 سال در جام‌جهانی مطلوب نخواهد بود و با توجه به فرصت 2 ساله برای حضور در جام‌جهانی خیلی زود در بازی‌های مقدماتی جام جهانی باید نفرات مختلفی را در ترکیب تیم ملی استفاده کرد و به مرور آلترناتیو بازیکنان فعلی به اردوهای تیم ملی دعوت شوند.

 در ادامه این مطلب به بررسی پست به پست تیم ملی و شرایط سنی بازیکنان خواهیم پرداخت

علیرضا بیرانوند 31 - حسین حسینی 31 - پیام نیازمند 29

جام جهانی 2026 آمریکا: علیرضا بیرانوند 33 - حسین حسینی 33 - پیام نیازمند 31

جام ملت‌های آسیا: علیرضا بیرانوند 34 - حسین حسینی 34 - پیام نیازمند 32

هر سه دروازه‌بان تیم ملی ایران در جام‌جهانی 2026 بالای 30 سال خواهند بود، البته خط دروازه پستی نیست که سن و سال در آن معنای چندانی داشته باشد اما برای کسب تجربه و پشتوانه تیم ملی نیاز است که گلرهای جوان فرصت حضور در تیم ملی را پیدا کنند تا با تجربه بالاتر در آینده به میدان بروند، میانگین سنی 30 سال در خط دروازه و ادامه دادن با هر سه گلر در مراحل مقدماتی جام جهانی می‌تواند آینده ایران در خط دروازه را به خطر بیندازد.

با مرور لیگ برتر چند گلر جوان می‌توان در لیگ مشاهده کرد که عملکرد خوبی داشته اند اما هیچ‌کدام از آنها هنوز در سطح ملی نبودند و باید نگاه ویژه ای به این پست انجام شود و میدان های بیشتری به گلرهای جوان داده شود، تیم ملی امید ایران در مسابقات هانگژو هم از سیدحسین حسینی استفاده کرد تا در مسابقات رسمی زیر 23 هم ما گلر 31 ساله به میدان بفرستیم!

شجاع خلیل زاده 34 - حسین کنعانی 29 - مجید حسینی 27 - سامان فلاح 22

جام جهانی 2026 آمریکا: شجاع خلیل زاده 36 - حسین کنعانی 31 - مجید حسینی 29 - سامان فلاح 24

جام ملت های آسیا 2027: شجاع خلیل زاده 37 - حسین کنعانی 32 - مجید حسینی 30 - سامان فلاح 25

خط دفاع تیم ملی ایران میانگین سنی بالایی دارد و در جام‌جهانی شجاع خلیل‌زاده و حسین کنعانی شرایط سنی مناسبی نخواهند داشت، مجید حسینی مدافعی خواهد بود که در جام ملت‌ها و جام جهانی در اوج پختگی قرار دارد و سامان فلاح در صورتی که بتواند کیفیت خود را در طی سالهای آینده حفظ کند جوان‌ترین مدافع ایران خواهد بود.

حتی با بررسی مدافعانی که در بازی‌های دوستانه و پیش از آغاز جام ملت ها به میدان رفتند هم بخواهیم نگاه کنیم بازیکنانی چون مرتضی پورعلی گنجی، محمد مرادمند، محمد دانشگر برای جام جهانی و جام ملت های بالای 30 سال هستند و همچنان میانگین سنی تیم ملی بالا خواهد بود، امین حزباوی مدافع لژیونر فوتبال ایران یکی از بازیکنانی است که فرصت حضور در بازی‌های دوستانه را داشت و سن سال مناسبی برای حضور در دوره های بعدی را خواهد داشت

احسان حاج صفی 33 - رامین رضاییان 31 - میلاد محمدی 30 - صادق محرمی 27 - آریا یوسفی 21

جام جهانی 2026 آمریکا: احسان حاج صفی 35 - رامین رضاییان 33 - میلاد محمدی 32 - صادق محرمی 29 - آریا یوسفی 23

جام ملت های آسیا 2027: احسان حاج صفی 37 - رامین رضاییان 34 - میلاد محمدی 33 - صادق محرمی 30 - آریا یوسفی 24

شرایط سنی بازیکنان کناری ایران هم نگران کننده است، فول بک های تیم ملی که در جام ملت‌های آسیا به میدان رفتند در دو تورنومنت آینده همگی بالای 30 سال خواهند بود، بازیکنان کناری باید در سطح آمادگی بالا و با میزان دوندگی بالا در ترکیب ایران قرار بگیرند.

آریا یوسفی بازیکن جوانی بود که در این تورنومنت حضور پیدا کرد اما به بازی گرفته نشد، صادق محرمی شرایط سنی بهتری دارد، احسان و رامین در دوره های بعدی سن و سال بالایی خواهند داشت و میلاد محمدی هم همین شرایط را تجربه خواهد کرد.

تیم ملی در پست دفاع راست و چپ چندین جوان خوب در مسابقات لیگ برتر در اختیار دارد که می‌توانند با میدان دیدن عملکرد بهتری نشان دهند، به نظر می‌رسد که پوست اندازی و شانس حضور به بازیکنان جوان در این پست در دسترس باشد و از گزینه های مختلف در دفاع راست و چپ می‌توان استفاده کرد.

امید ابراهیمی 36 - روزبه چشمی 30 - سامان قدوس 30 - سعید عزت‌اللهی 27

جام جهانی 2026 آمریکا: امید ابراهیمی 38 - روزبه چشمی 32 - سامان قدوس 32 - سعید عزت‌اللهی 29

جام ملت های آسیا 2027: امید ابراهیمی 39 - روزبه چشمی 33 - سامان قدوس 33 - سعید عزت‌اللهی 30

خط هافبک تیم ملی هم مانند دیگر پست ها میانگین 30 سال را دارد و در تورنومنت بعدی شرایط سنی عجیبی خواهد داشت، سعید عزت‌اللهی هافبک باتجربه ایران در دو تورنومنت آینده همچنان فرصت حضور در تیم ملی به عنوان یکی از بازیکنان باتجربه را خواهد داشت اما شرایط سنی روزبه چشمی و سامان قدوس جالب نخواهد بود مگر آنکه در آستانه 34 سالگی آمادگی بالایی از خود نشان دهند و در کنار تجربه بدن های سرحال و روی فرمی داشته باشند.

امید ابراهیمی بازیکن باتجربه تیم ملی پس از شکست مقابل قطر از تیم ملی خداحافظی کرد و فرصت را در اختیار بازیکنان جوان قرار داد.

علیرضا جهانبخش 30 - مهدی ترابی 29 - علی قلی زاده 27 - محمد محبی 25 - مهدی قایدی 25

جام جهانی 2026 آمریکا: علیرضا جهانبخش 32 - مهدی ترابی 31 - علی قلی زاده 29- محمد محبی 27 - مهدی قایدی 27

جام ملت های آسیا 2027: علیرضا جهانبخش 33 - مهدی ترابی 32 - علی قلی زاده 30 - محمد محبی 28 - مهدی قایدی 28

شرایط سنی وینگرهای تیم ملی مطلوب است و می‌توانند در دو دوره آینده هم با کیفیت خوب و میانگین سنی مطلوب برای ایران به میدان بروند، علیرضا جهانبخش در جام جهانی و جام ملت های آینده سن و سال بالایی خواهد داشت اما با حفظ کیفیت و آمادگی می‌تواند حداقل یکی از دو تورنومنت را تجربه کند، به غیر از مهدی ترابی، سه بازیکن کناری ایران در اوج پختگی خواهند بود و در کنار آنها بازیکنان جوان و مستعد سالهای آینده فوتبال ایران می‌توانند حضور پیدا کنند و آینده فوتبال ایران را تامین کنند.

کریم انصاری فرد 34 - مهدی طارمی 31 - شهریار مغانلو 29 - سردار آزمون 28 - رضا اسدی 27

جام جهانی 2026 آمریکا: کریم انصاری فرد 36 - مهدی طارمی 33 - شهریار مغانلو 31 - سردار آزمون 30 - رضا اسدی 29

جام ملت های آسیا 2027: کریم انصاری فرد 39 - مهدی طارمی 34 - شهریار مغانلو 32 - سردار آزمون 31 - رضا اسدی 30

نسل طلایی خط حمله ایران در تورنومنت های پیش رو پا به سن خواهند گذاشت، کریم انصاری فرد در آستانه 40 سالگی قرار می‌گیرد، مهدی طارمی در جام جهانی 32 سال خواهد داشت اما به نظر می‌رسد با شرایط و فرم تمرینی که در فوتبال اروپا دارد همچنان فرصت حضور در تیم ملی را خواهد داشت و سردار آزمون با توجه به شروع زودهنگام در تیم ملی همچنان شرایط سنی مطلوبی برای بازی در تیم ملی خواهد داشت.

شهریار مغانلو و رضا اسدی دو چهره لیگ برتری خط حمله ایران شرایط سنی متفاوتی دارند و رضا اسدی از شانس بیشتری برای حضور در تیم ملی بهره‌می‌برد، او اگر فرم مطلوبی که دارد و کیفیتی که در دو فصل اخیر داشته را ادامه دهد می‌تواند همچنان یکی از بازیکنان خط حمله ایران باشد.

مهاجمان جوان مستعدی در فوتبال ایران حضور دارند که می‌توان به آنها در کنار سردار آزمون و مهدی طارمی میدان داد تا برای جام‌جهانی 2026 آماده شوند و نسل بعدی فوتبال ایران را تامین کنند.

 با توجه به بررسی آماری که صورت گرفت شاید صحبت‌های امیر قلعه نویی برای ادامه دادن با بازیکنان فعلی ایران تا جام جهانی 2026 بیشتر یک صحبت انگیزشی باشد، خود او هم می‌داند که پافشاری و استفاده حداکثری از تعداد زیادی بازیکن بالای 30 سال می‌تواند جام ملت‌های بعدی و حتی مقدماتی جام جهانی 2030 را هم با خطر مواجه کند، در صورت پافشاری روی نفرات فعلی یک نسل جوان فوتبالی که 22 سال سن داشته باشد به 25 سالگی خواهد رسید و برای اضافه شدن و حضور در تیم ملی در این سن دیر خواهد بود، شاید دوام و حضور موثر و طولانی مدت کریم انصاری‌فرد، علیرضا جهانبخش، سعید عزت‌اللهی و سردار آزمون حضور سریع در تیم ملی در سنین پایین است که آنها را در این سطح و آمادگی قرار داده است و باید از آن فرمول موفق مجدد استفاده کرد!

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied