شمانیوز
شما نیوز

پوکی استخوان | عارضه یائسگی

مهمترین عارضه در یائسگی را بشناسید | بلایی که پوکی استخوان سر شما می آورد

سرپرست گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از پوکی استخوان به عنوان مهمترین عارضه در یائسگی نام برد.

مهمترین عارضه در یائسگی را بشناسید | بلایی که پوکی استخوان سر شما می آورد

به گزارش شمانیوزپوکی استخوان، مهمترین عارضه یائسگی است پوکی استخوان به بیماری خاموش مشهور است چون علائمی ندارد سرپرست گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از پوکی استخوان به عنوان مهمترین عارضه در یائسگی نام برد.

مریم مردانی عنوان کرد: افزایش سن و یائسگی در زنان از عوامل خطری هستند که سبب ایجاد پوکی استخوان می‌شوند.

وی بیان کرد: عوامل خطر دیگری هم همانند لاغری مفرط، سابقه پوکی استخوان دربستگان درجه یک، نژاد آسیایی، مصرف سیگار و الکل، کمبود مصرف کلسیم و ویتامین دی، زندگی کم تحرک، مصرف داروهایی مانند کورتیکو استروئیدها احتمال بروز آن را نیز تشدید می‌کند.

سرپرست گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بیان کرد: با اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی می‌توان از بروز پوکی استخوان به میزان بسیار زیاد جلوگیری نمود.

وی خاطرنشان کرد: راه‌ها و روش‌هایی مانند تغذیه از منابع کلسیم و ویتامین دی، ورزش منظم و تمرینات بدنی به خصوص ورزش‌هایی که وزن بدن را تحمل می‌کند مانند پیاده‌روی، دویدن آهسته، کوه‌پیمایی، تأمین ویتامین دی مورد نیاز بدن، ترک مصرف سیگار و الکل، کاهش مصرف کافئین نیز در پیشگیری از پوکی استخوان نقش جدی دارند.

دکتر مردانی ادامه داد: زنان پس از یائسگی به دلیل کاهش هورمون استروژن مستعد ابتلا به پوکی استخوان و در نتیجه شکستگی و خمیدگی آنها هستند.

وی افزود: استخوان‌ها با وجود ظاهر سخت خود به عنوان یک بافت فعال و زنده در طول دوران زندگی به طور مداوم در حال بازسازی هستند و کلسیم از آنها برداشت یا در آنها نشست می‌کند.

سرپرست گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با تأکید بر این نکته که کاهش هورمون استروژن در دوره یائسگی منجر به برداشت کلسیم از استخوان‌ها می‌شود، افزود: اگر برداشت کلسیم بیشتر از نشست آن در استخوان اتفاق بیفتد استخوان استحکام خود را از دست می‌دهد و نرم و ضعیف و شکننده می‌شوند و با یک ضربه خفیف احتمال شکستگی استخوان به خصوص در مناطقی مانند لگن و مهره‌ها پیش می‌آید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied