شمانیوز
شما نیوز

کاهش قند خون | دیابت

این گیاه راه نجات دیابتی ها | قاتل طبیعی دیابت پیدا شد

کاهش قند خون بیماران دیابتی با این گیاه ممکن می شود برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

این گیاه راه نجات دیابتی ها | قاتل طبیعی دیابت پیدا شد

به گزارش شمانیوز:کاهش قند خون بیماران دیابت با این گیاه ممکن می شود برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید. شیوع جهانی بیماری دیابت طی 2 دهه اخیر به دلیل افزایش چاقی و کاهش تحرک به وضوح افزایش یافته است . بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ، بیش از 3 میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند و چنانچه در ایران اقدامات موثری صورت نپذیرد تعداد مبتلایان به دیابت به 7 میلیون نفر خواهد رسید .

به گزارش بهداشت نیوز، گیاه استویا بومی نواحی شمالی آمریکای جنوبی است ولی در محدوده وسیعی از شرایط آب و هوایی رشد میکند بطوریکه در مناطق سرد به صورت یک گیاه یکساله تنها یک بار در فصل گرم سال برداشت میشود و در مناطق گرم که دمای کمتر از 5 درجه سانتیگراد نداشته باشند بصورت یک گیاه دائمی 2 تا 5 سال برداشت میشود.

ارزش بالای اقتصادی گیاه حتی امکان تولید گلخانه ای آنرا نیز فراهم کرده است. مناسب ترین دما برای رشد گیاه محدوده 20-25 درجه سانتیگراد است ولی دما در رویشگاه اصلی این گیاه 21-43 درجه سانتیگراد است .

گیاه از طرق مختلف از جمله بذر، قلمه و کشت بافت تکثیر میشود که در همه موارد ابتدا باید میزان ترکیبات شیرین کننده موجود در گیاه مورد ازمایش و تایید قرار گیرند. استویولهای جدا شده از برگ استویا در 9-3 = pH و تا دمای زیاد (100درجه سانتیگراد) شکسته نمیشوند، تخمیر نمی شوند و رنگ آنها نیز در فرایند پخت تغییر نمی کند.

به این دلایل دارای طیف وسیعی از کاربردها در فرآورده های خوراکی دارند. تحقیقات زیادی در ارتباط با استخراج و خالص سازی شیرین کننده های موجود در برگ خشک شده گیاه استویا انجام شده است. عمل استخراج در درجه حرارت های 25-0 درجه سانتی گراد قابل اجراست. برای خالص سازی ترکیبات استخراج شده معمولأ از ستونهای تبادل یونی استفاده می شود.

برای خالص سازی rebaudiosideA که شیرین ترین ترکیب است, می توان از میکرو فیلتر نیز استفاده نمود . در اکثر کشورهای اسیایی بخصوص ژاپن و سایر کشورهای پیشرفته stevioside 95%  و Rebaudioside A  که فاقد کالری بوده و قند خون را افزایش نمی دهد هم اکنون جایگزین شکر و دیگر شیرین کننده های صنعتی شده است. گزارشات بالینی حاکی از موثر بودن این شیرین کننده‌ غذایی بدون کالری در کاهش قند خون بیماران دیابتی است و همچنین قابل استفاده در نوشابه ها، شیرینی جات، بستنی، کیک و …بجای شکر می‌باشد. فراورده های تهیه شده از عصاره این گیاه نه فقط برای بیماران دیابتی بلکه مورد استفاده برای عام مردم است. لذا تلاش در تحقیق و تولید روی عصاره این گیاه و ترکیبات آن یک ضرورت ملی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied