شمانیوز
شما نیوز

نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص وزیر پیشنهادی وزارت صمت تاکید کردند:

توانایی وزیر پیشنهادی در اجرای پیشبرد اهداف در حوزه صنعت

در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت ، تعدادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به سوابق موفق فاطمی‌ امین در بخش دولتی و خصوصی بر توجه وزیر پیشنهادی صمت به زمان‎‌بندی در برنامه های ارائه شده، تاکید کردند.

توانایی وزیر پیشنهادی در اجرای پیشبرد اهداف در حوزه صنعت

به گزارش شمانیوز و به نقل از شاتا، محمدحسین فرهنگی در جلسه بررسی صلاحیت سید رضا فاطمی که صبح امروز (2 شهریور ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد، ضمن اعلام موافقت خود به عنوان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم با برنامه های وزیر پیشنهادی صمت به نگرانی‌های مطرح شده برخی از نمایندگان مجلس در خصوص برنامه‌های فاطمی‌امین اشاره کرد و ضمن آنکه آن را موضوعی طبیعی خواند، گفت: آقای فاطمی‌امین علاوه بر داشتن قدرت و توان ایده پردازی و روحیه تحول گرایی و مهارت ادراکی که لازمه تصدی وزارت در هر کشوری است، عملکرد اجرایی قابل توجهی در دوران حضور در ریاست جمهوری داشته است.

سابقه انجام اقدامات تحول گرایانه

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در خانه ملت با استناد به اقدامات فاطمی‌امین در وزارت صمت و آستان قدس رضوی، آن اقدامات را تحول گرایانه توصیف کرد و ادامه داد: وزیر پیشنهادی صمت در دوران حضور در نهاد ریاست جمهوری بدون داشتن ابزار اجرایی و تنها با نگاه فرابخشی و با استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف موفقیت های خوبی به دست آورده است؛ در مدت محدود مسئولیت خود، تعداد خودروهای دوگانه سوز را از نزدیک به صفر به یک میلیون دستگاه رساند و در حوزه نوسازی ناوگان فرسوده خودرو عملکرد قابل توجهی داشته است.

فرهنگی به موفقیت وزیر پیشنهادی صمت در راه‌اندازی شرکت دانش بنیان علی‌رغم وجود مخالفت ساختار سنتی، و اقدامات وی در زمینه زنجیره تامین و فعال کردن بخش های اقتصادی اشاره کرد و افزود: این اقدامات توانست درآمد 3 میلیاردی را در مدت زمان مشخصی به بیش از 30 میلیارد تومان برساند. لذا ایشان توانایی اجرایی برای پیشبرد اهداف در حوزه های مختلف را دارد.

توجه به زمان‎‌بندی در برنامه های وزیر پیشنهادی صمت

فرهنگی با اشاره به برنامه های وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: ایشان یک نموداری از برنامه های خود به کمیسیون ها ارائه کرد که دارای برنامه های زمان بندی شده با اعداد و ارقام است و کاملا مشخص شده که تا پایان 1400 چه اقدامی قرار است صورت بگیرد و همچنین برای افق سال های آینده نیز چه برنامه هایی مدنظر دارد. از طرفی درخصوص تامین نیازهای ضروری نیز مقرر شده با همکاری آقای ساداتی نژاد اقلام ضروری را به دست مردم برسانند. با تشکر از 194 نفر از نمایندگانی که برای موافقت با وزیر پیشنهادی صمت ثبت نام کردند.

انطباق کامل برنامه با شرح وظایف قانونی وزارتخانه

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه امروز در تایید برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت، با بیان اینکه نمایندگان ملت وظیفه دارند در کنار مطالبه حقوق مردم باید فرصت خدمت صادقانه را به تیم جوان اقتصادی دولت آیت‌الله رئیسی بدهند، گفت: مجلس انقلابی که حتی هیچ ابایی از مخالفت و نقد امنیتی‌ترین وزیر کابینه دولت را ندارد، مشفقانه او را نقد می‌کند، قاطعانه آرمان‌های انقلاب اسلامی را مطالبه می‌کند و حقوق مردم را از آن استیفا خواهد کرد و شجاعانه بر او نظارت خواهد کرد.

احمد راستینه هفشجانی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص برنامه عملیاتی وزیر پیشنهادی صمت در حل مسائل وزارتخانه و سابقه اجرایی وی به به 3 نقطه قوت برنامه‌های فاطمی امین اشاره کرد و افزود: رعایت چارچوب و اصول برنامه‌ریزی، انطباق کامل برنامه با شرح وظایف قانونی وزارتخانه، تفکیک اقدامات به دو دوره کوتاه مدت و میان مدت و تعریف آنها به صورت پروژه‌های عملیاتی از جمله نقاط مثبت برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت است.

راستینه به پرهیز از کلی گویی فاطمی‌امین در ارائه گزارش اشاره و تأکید کرد: وی با این اقدام خود را در مقابل ارزیابی شما نمایندگان ملت قرار داده است؛ به برادر عزیزم جناب آقای مطهری که مخالف صحبت کردند و فرمودند این وزارتخانه مرد میدان می‌خواهد عرض می‌کنم اگر به اعداد معناداری که موافق اول، برادر عزیزم آقای بهروزی‌فر اعلام نموده‌اند دقت فرمایید؛ ایشان در یک اقدام شجاعانه رشد ارزش افزوده صنعت را از 1.8 درصد در سال 99 به 6.9 درصد در افق 1404 اعلام کرده است. توجه کنید تأیید خواهید کرد که تنها مردان میدان شفاف و باجسارت و با توان عملکردی در برنامه عملیاتی می‌تواند اینگونه شجاعانه هدف‌گذاری کرده و خود را در برابر قضاوت ملت و شما نمایندگان قرار دهد و مطمئنا در مطالباتمان این را از برادر عزیزمان دکتر فاطمی امین مطالبه خواهیم کرد.

تسلط فاطمی امین در تبدیل راهبردها به برنامه‌های عملیاتی در سطوح مختلف

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار داشت: تسلط دکتر فاطمی امین در تبدیل راهبردها به برنامه‌های عملیاتی در سطوح مختلف از نقاط قوت ایشان است، ارائه 5 سطح برنامه نشان از این مسئله مهم دارد، برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت با ارائه پروژه‌های تحولی، برنامه‌های استانی و شهرستانی، برنامه‌های بخشی و برنامه‌های بین‌المللی. ایشان به درستی مهمترین مسائل اقتصادی 1400 را شناخته و برای آنها برنامه کوتاه مدت ارائه داده است، همه می‌دانیم 3 مسئله ثبات نرخ ارز، تنظیم بازار و کسری بودجه باید در کوتاه مدت برایش علاجی کرد وگرنه این فریادهای ما در دفاع از ملت بی‌فایده خواهد بود.

توجه وزیر پیشنهادی صمت به تجارت بین‌المللی

وی بیان کرد: وزارت صمت نقش مهمی در ثبات بازار ارز و تنظیم بازار دارد. دکتر فاطمی امین تلاش کرده این را به درستی تشخیص دهد و اولویت‌های کوتاه مدت برنامه‌ای‌اش را بر تنظیم بازار، صادرات و رفع موانع تولید قرار دهد، همه می‌دانیم با افزایش صادرات، امکان تأمین امکانات اولیه وارداتی فراهم شده و تداوم تولید تضمین می‌شود، علاوه بر این افزایش صادرات، توان بازار ارز را بهبود بخشیده و از افزایش تورم جلوگیری می‌کند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: دکتر فاطمی امین برای نیمه دوم سال 1400 معتقد است که باید اولا تکمیل سامانه جامع تجارت به ویژه تبادل اطلاعات گمرک در سایر دستگاه‌ها باید به سرانجام برسد، ثانیا اصلاح ساختار و ضوابط قیمت‌گذاری انجام شود، ثالثا تأمین مواد اولیه اجزا و قطعات و تأمین مالی مناسب در راستای افزایش تولید به ویژه برای محصولات مهم در سبد هزینه خانوار باید عملیاتی شود و مهمتر از آن شفاف‌سازی مأموریت‌ها و مسئولیت‌ها بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین و توزیع کالاهای اساسی با هدف رفع مصادیق تداخل، توازی و توازن باید انجام شود.

توجه به تحقق شعار سال در برنامه‌های فاطمی امین

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین وزیر پیشنهادی برای امسال هم از حیث تکلیفی با توجه به نامگذاری سال مانع زدایی از تولید، برنامه عملیاتی کوتاه مدت ارائه داده است، در سطح پروژه‌های تحولی، 36 پروژه تحولی، سامانه‌های مهم و ابزارهای مهم برای تنظیم بازار در دستور کار خود قرار داده است که باید به ایشان تبریک گفت.

وی ادامه داد: برای استان‌ها و شهرستان‌ها به دنبال آن است تا با مشارکت شما نمایندگان مجلس انقلابی و مسئولان محلی البته متناسب با اهداف و اقدامات سطح کلان یک برنامه تحولی از ابتدای سال 1400 ارائه شود. در سطح برنامه‌های بین‌المللی ایشان یک گام شجاعانه برداشته شده است، هماهنگی با وزارت امور خارجه را در برنامه خود قرار داده است.

همه می‌دانیم اقتصاد ایران باید فراتر از مرزهای جغرافیایی کشور معرفی شود. باید با رویکرد بین‌المللی، برون‌گرایی، توسعه‌ روابط تجاری با کشورها به ویژه کشورهای همسایه به افزایش صادرات و اهداف بخش صنعت، معدن و تجارت در تعاملات بین‌المللی آن را طراحی کنیم. فاطمی امین تلاش کرده است در برنامه بین‌المللی‌اش که پیش روی شما نمایندگان ملت است بر حسب اولویت، منطقه جغرافیایی، همسایگی و همسویی با ایران و اهمیت تعامل و توسعه تجارت با آنها، برنامه تعاملی ارائه کند و قرار است این برنامه مبنای جهت‌دهی کسب و کارها و اقدامات مشترک و هماهنگ بین وزارت صمت و وزارت امور خارجه باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تحصیلات فاطمی امین هدفمند است، با تألیف چندین عنوان کتاب در حوزه صنعت، معدن و تجارت، یک پشتوانه نظری قابل اتکاء دارد ولی این سبب نمی‌شود که از توان اجرایی و قدرت هماهنگی بین‌ دستگاهی ایشان سخن نگوییم، همه می‌دانیم زمانی که ایشان در سال 85 مجری طرح خارج کردن خودروهای فرسوده از ناوگان خودرویی کشور شد از عهده این مسئولیت سنگین سربلند بیرون آمد در حالی که آن سال تنها 45 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده بود، او اجرای کار سنگین و با هماهنگی بین بخشی ظرف 10 ماه 255 هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کند.

گفتنی است جلسه بررسی صلاحیت سیدرضا فاطمی امین صبح امروز برگزار شد که در آن کمیسیون‌های «صنایع و معادن » و «اقتصادی» مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه گزارش بررسی‌های خود، از تایید فاطمی امین با اکثریت آراء این کمیسیون‌ها خبر دادند و در ادامه نیز پس از طرح نظرات تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فطمی‌امین به دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود در مقابل نمایندگان مردم پرداخت.

طبق اخبار ااعلام شده از سوی مجلس شورای اسلامی نتیجه جلسات بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی توسط مجلس شورای اسلامی، فردا چهارشنه (3 شهریور) اعلام خواهد شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied