شمانیوز
شما نیوز

قیمت دلار

قیمت دلار سر به فلک کشید | جدول قیمت دلار

قیمت دلار در ساعات پایانی معاملات امروز به ۲۸ هزار تومان رسید.

قیمت دلار سر به فلک کشید | جدول قیمت دلار

به گزارش شمانیوز: قیمت دلار در ساعات پایانی معاملات امروز به ۲۸ هزار تومان رسید.امروز (سوم شهریور ۱۴۰۰) قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد به کانال ۲۸ هزار تومانی قرار گرفت این در حالی است که نرخ آن در صرافی ملی همچنان در رقم ۲۷ هزار و ۲۲۹ تومان ثبت مانده است.

قیمت دلار در بازار آزاد امروز چهارشنبه ۳ شهریور با 346 تومان افزایش، 27,999 تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، 28,014 تومان بیشترین قیمت و 27,679 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴,۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

جدول مقایسه قیمت ارزها

قیمت دلار

بانک مرکزی و قیمت دلار

بیشتر درآمد ایران از فروش نفت حاصل می‌شود. این درآمد به شکل دلار در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد که به ریال تبدیل شود.

ایران می‌تواند این پول را به اقتصاد کشور تزریق کند، با آن کالای خارجی بخرد، آن را در اختیار واردکنندگان بگذارد یا به‌جای این کارها از درآمد خود برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های کشور استفاده کند.

در حالت عادی باید دلار به شکل درآمد ارزی در اختیار صادرکنندگان و صاحبان صنایع کشور باشد؛ اما در ایران به‌خاطر عظمت غول‌آسای شرکت نفت، بیشترین حجم دلار به بانک مرکزی منقل می‌شود و در اختیار دولت قرار می‌گیرند.

به همین دلیل بانک مرکزی به‌سادگی قادر است با تزریق ارز، قیمت دلار را کم کند یا با متوقف کردن عرضه آن باعث گران شدن ارز شود. برای همین در کوتاه‌مدت اثر بانک مرکزی بر نرخ ارز بیشتر از وزارت صمت است.

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز ۱۴۰۰/۰۶/۰۳

بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا ۲۶,۶۹۰(بیست و شش هزار و ششصد و نود تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۲۷,۲۲۹(بیست و هفت هزار و دویست و بیست و نه تومان) اعلام شد.

همچنین براساس اعلام صرافی بانک ملی ایران قیمت خرید یورو ۳۱,۳۸۵(سی و یک هزار و سیصد و هشتاد و پنج تومان) و قیمت فروش یورو ۳۲,۰۱۹(سی و دو هزار و نوزده تومان) است.

یکی از متغیرهایی که در روز دوشنبه به رشد قیمت در بازار دلار کمک کرد، افزایش تقاضای حواله‌ای بود. دیروز حواله درهم نه تنها توانست خود را بالای محدوده ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی تثبیت کند که تا محدوده ۷ هزار و ۵۲۰ تومان پیشروی کرد. رشد نرخ حواله درهم جو انتظاری را در بازار ارز داخلی تحت تاثیر قرار داد و موجب شد فعالیت خریداران بازار بیشتر شود. در کنار این، دیروز ارزش دلار در شهرهای مرزی نیز روند افزایشی داشت. از یکسو گفته می‌شد که قیمت دلار در هرات افغانستان تقویت شده است و از سوی دیگر، فعالان از بالا رفتن ارزش اسکناس آمریکایی در سلیمانیه عراق خبر می‌دادند.

به باور بازیگران باتجربه بازار ارز، تقویت ارزش دلار در شهرهای همسایه مانند سیگنال افزایشی به بازار داخلی عمل می‌کند، چرا که این پیام را به معامله‌گران انتقال می‌دهد که ممکن است ارز از بازار ارزان‌تر تهران و مشهد به سوی شهرهای مرزی انتقال پیدا کند.

برخی فعالان باور دارند، دلیل اصلی رشد قیمت دلار، ابهامی است که در بازار در دوران انتقال دولت وجود دارد. معامله‌گران تصویر روشنی ندارند که دولت سیزدهم قرار است به چه شکل وضعیت بازار ارز را مدیریت کند. در کنار این، وضعیت مذاکرات هسته‌ای برای معامله‌گران به روشنی مشخص نیست. آنها از اخبار روزهای اخیر این‌گونه برداشت کرده‌اند که کار لغو تحریم‌ها بسیار دشوار خواهد بود و قرار نیست که مذاکرات به راحتی به سرانجام خاصی برسد. به باور برخی فعالان در صورتی که اخبار امیدوارکننده‌ای از مذاکرات هسته‌ای منتشر شود، به سرعت فروشندگان بیشتری در بازار پیدا خواهند شد و قیمت دلار در جهت کاهشی قرار خواهد گرفت.

درباره اثر ناامنی‌های افغانستان نیز برخی کارشناسان اعتقاد دارند که بزرگ‌نمایی‌هایی صورت گرفته است و به مرور اثر هیجانی افغانستان بر بازار ارز داخلی کاهش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال، مسعود دانشمند عنوان کرده است که تاثیر جو روانی روی کار آمدن طالبان بر افزایش نرخ دلار در ایران زیاد نیست. چراکه طالبان قبلا از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ هم روی کار بود و به‌طور کلی اقتصاد افغانستان آن‌قدر بزرگ نیست که تاثیر آن بر اقتصاد ایران بزرگ و شگرف باشد.

 افغانستان و تاثیر بر قیمت دلار

آمارهای رسمی نشان می‌دهد حجم صادرات ایران به افغانستان در سال ۹۹ بالای ۲ میلیارد دلار بوده است. در مقابل واردات ایران از افغانستان بر اساس آمارهای رسمی بسیار اندک و در سال ۹۹ کمی بیش از ۴ میلیون دلار بوده است. با وجود این، بسیاری از تحلیل‌گران عنوان می‌کنند که بیشتر واردات ایران از افغانستان به صورت قاچاق بوده و از طریق غیر‌رسمی صورت گرفته است. به باور این دسته، اگر عامل تجارت غیررسمی را در نظر بگیریم، در رابطه تجاری ایران و افغانستان تعادل وجود داشته است و از دست رفتن موقت بازار کشور همسایه، اگرچه ارزآوری کشور را کاهش می‌دهد، هم‌زمان ارزبری را نیز پایین می‌آورد.

در کنار این بر اساس آمارهای رسمی، افغانستان جزو ۴ شریک تجاری اول ایران نبوده و حجم تجارت ایران با کشورهای چین، عراق، امارات و ترکیه بالاتر بوده است. آمارهای رسمی همچنین نشان می‌دهد میزان صادرات ایران به افغانستان در سال ۹۷ حدود ۳ میلیارد دلار بوده است، ولی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ صادرات ایران به همسایه شرقی کاهش پیدا کرد و به حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

بازار تامین کننده دلار/ قیمت دلار

برخی از معامله‌گران عنوان می‌کنند که بخشی از تقاضای اسکناس دلار بازار ایران از سوی بازار هرات افغانستان تامین می‌شده است. به باور این دسته از افراد، اختلال در بازار کشور همسایه می‌تواند تامین اسکناس آمریکایی در بازار داخلی را دچار مشکل کند. با این حال، بخش زیادی از کارشناسان باور دارند که در ماه‌های اخیر، بیشتر اسکناس مورد نیاز بازار داخلی از طریق بازار متشکل ارزی تامین شده است. در واقع دولت با ایجاد بازار متشکل ارزی سعی کرد که اثرگذاری بازارهای حاشیه ایران را کاهش دهد و با سیاست‌های تشویقی صادرکنندگان را ترغیب کرد که ارز خود را در بازار متشکل ارزی عرضه کنند. به این ترتیب، به نظر می‌رسد چالش تامین اسکناس بازار دیگر وابسته به بازارهای همسایه نیست و قیمت‌گذاری اسکناس دلار بیشتر تحت تاثیر بازار متشکل ارزی قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied