شمانیوز
شما نیوز

ایران کیش/

رونمایی از پرداخت مبتنی بر استاندارد EMV بااستفاده از قابلیت NFC

مراسم رونمایی از عملیات پرداخت غیرتماسی مبتنی بر استاندارد EMV با استفاده از قابلیت NFCدر محل برج غدیر بانک صادرات و با حضور نمایندگان بانک، هلدینگ صاد، شرکت کارت اعتباری ایران کیش و بانک مرکزی برگزار شد.

رونمایی از پرداخت مبتنی بر استاندارد EMV بااستفاده از قابلیت NFC

به گزارش شمانیوز: دراین مراسم سید جعفر صدری مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات با اشاره اینکه در شبکه بانکی 270 میلیون کارت بانکی مغناطیسی وجود دارد و این سرانه بالایی است گفت: تعدد کارت ها می تواند مشکلاتی را برای شبکه بانکی از جمله  کلاهبرداری ها و... ایجاد کند. آنچه که امروز اجرایی شد راه حلی امن و مطمئن درزمینه رفع این مشکل است .

وی افزود: دراین پروژه، ما، شرکت کارت اعتباری ایران کیش ، همکاران بانک مرکزی، شرکت خدمات انفورماتیک ، پروژه کهربای بانک مرکزی را عملیاتی کرده ایم تا اساسا ابزار کارت در داخل موبایل تعریف و بر اساس استاندارد EMV پرداخت های مبتنی بر تکنولوژی  NFC انجام شود. هرچند پرداخت های NFC در کشورهای اروپایی مدت هاست که صورت می گیرد، اما ما این تکنولوژی را با توجه به استانداردهای تعریف شده بانک مرکزی و برخی مسائلی که در کشور وجود دارد بومی سازی کرده ایم. بدین روش اساسا حوزه امنیت در شبکه پرداخت گسترش یافته و با استفاده از امکانی که روی موبایل است، مشتریان می توانند از طریق اپلیکیشن ها و با امنیت بالاتر، تراکنش داشته باشند. در واقع فیزیک کارت در داخل یک اپ رفته و بدین ترتیب هم سبد محصول تکمیل شده ، هم تنوع محصولات و هم سهولت استفاده مشتریان در نظر گرفته شده است .

صدری گفت: بخش دیگری از فرایند پرداخت مبتنی بر تکنولوژی  NFC براساس استاندارد EMV  “ PiNLESS”  بودن تراکنش هایی است که مبالغ خیلی بالایی ندارند و این کاربرپسند بودن این فرایند را به نمایش می گذارد. وی از پیاده‌سازی امکان پنج تراکنش مالی تا 200 هزار تومان در پرداخت غیرتماسی کهربا بدون وارد کردن رمز اول تا آینده نزدیک خبر داد.

صدری گفت: شبکه پرداخت ما در ساختار شبکه شاپرک، بیش از سه میلیارد و سیصد میلیون تراکنش در تیرماه داشته است و سهم بیش از90 درصدی تراکنش ها در تیرماه  روی پایانه های فروش بوده است. طبیعتا با حدود ده میلیون پایانه فروش فعال پروژه مذکور سمت و سوی درستی به خود گرفته تا  امکان پرداخت از طریق پایانه های فروشی که دارای قابلیت  NFC هستند، را با استفاده از اپ موبایل برای مردم فراهم کند.

وی گفت : به زودی سایر شرکت های پرداخت نیز همچون امروز شرکت ایران کیش مجهز به این امکان می شوند و پروژه کهربای بانک مرکزی برای مشتریان بیشتری این امکان را مهیا می کند .

 

*ظرفیت بالای ایران کیش و بانک صادرات

صادق فرامرزی مدیر عامل هلدینگ فناوی بانک صادرات نیز دراین مراسم گفت: شبکه پرداخت طی مدت گذشته رشد چشم گیری داشته و طی آن چند موضوع مطرح شده است . پرداخت مبتنی بر استاندارد EMV ، QR کد و کیف پول از جمله آن ها هستند . امروز در بانک صادرات در کنار ایران کیش خواست بانک مرکزی در مدل پرداخت NFC  تحقق بخشیده شده است .

 وی افزود : افتخار می کنم که من خود زمانی درایران کیش بودم. ایران کیش هم اکنون بیش از ششصد و پنجاه هزار پوز و حتی بیشتر که دارای قابلیت NFC است دارد که این ظرفیت بسیار بالاو بی نظیری است این در حالی است که بانک صادرات هم یکی از بیشترین تعداد کارت بانکی و پذیرندگان را در شبکه بانکی داراست، از این بابت این دو در کنارهم زوج خوبی برای این  محصول هستند . بانک صادرات در حوزه پذیرندگی و ایران کیش در حوزه دستگاه های پوز . این محصول در کنار امنیت ، اعتماد را در عرصه صنعت افزایش می دهد .

به گفته فرامرزی موبایل امروز بیشتر از کارت همراه ماست بنابراین پرداخت غیرتماسی NFC امکان توسعه زیادی در آینده دارد.

فرامرزی گفت: در آینده باید در زمینه پرداخت غیرتماسی پیشرفت کنیم و بر اساس اعتبار سنجی آدم‌ها پیش برویم و سقف عدد پرداخت نداشته باشیم و برای رقم‌های پایین پرداخت محدودیتی نباشد

*راه حلی برای روزهای کرونایی

رضا محمدی معاون توسعه بازار ایران کیش هم با اشاره به اینکه کرونا یکی از دغدغه های ما در همه زمینه ها شده است گفت: محصول مربوط قطعا که محصولی در راستای حل یکی از دغدغه های اینروزها نیز هست.

وی افزود : ایران کیش به عنوان یکی از بیشترین دارندگان پوزهای NFC این افتخار راداشت در کنار بانک صادرات این قدم بزرگ را بردارد امیدواریم شاهد گسترش این پروژه باشیم.

محمدی گفت : امروز آنچه بانک مرکزی در حذف کارت های فیزیکی می خواهد، صورت گرفته . دیگر نیاز نیست با خودتان کارت بانکی همراه داشته باشید. بخصوص که بسیاری از ما چندین کارت بانکی با خود حمل می کنیم . یک موبایل و یک اپلیکیشن می تواند مجموعه ای از این کارت ها باشد.

*قابلیت  NFC تعداد 5 هزارپایانه بانک صادرات فعال است

در ادامه وحید مهدوی مدیر مشتریان بانکی ایران کیش به دموی این محصول پرداخت .

مهدوی با توضیح اینکه موضوع NFC در بیش از 764 هزار پایانه شرکت ایران کیش لحاظ شده و اکنون بیش از 40 هزار پایانه قابلیت انجام تراکنش غیرتماسی را دارند بیان کرد: این طرح به‌صورت آزمایشی در پنج هزار پایانه برای بانک صادرات فعال است.

*بالابردن امنیت در کناربهبود تجربه کاربری

در ادامه این مراسم فیلمی از مهران محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی پخش شد .

محرمیان دراین پیام تصویری با اشاره به اینکه باید  استاندارد EMV در قالب شبکه پرداخت کشور کلید می خورد گفت: اگر ما میخواستیم در شرایط عادی این کار را انجام دهیم نیاز به  یک سرمایه گذاری سخت افزاری بزرگ بود و در شرایط تحریم نمی توانستیم این سرمایه گذاری را انجام دهیم . در چنین شرایطی از قابلیت موبایل های هوشمند استفاده کردیم. در واقع کارت مغناطیسی را در داخل موبایل می بریم  و  موارد مربوط به EMVرا داخل این فرایند، اجرایی کردیم . در نهایت با استفاده از تکنولوژی NFC روی کارت خوان تراکنش انجام میشود.

وی گفت : امروز به دور از نگرانی از کرونا ، گوشی موبایل را نزدیک دستگاه پوز قرار میدهید و یک تجربه کاربری خیلی خوب خواهید داشت. در حالی که معمولا بالا بردن امنیت تجربه کاربری را سخت تر می کند. دراین محصول ، همزمان با این که مسئله امنیت را بالا می بریم ، تجربه کاربری را هم بهبود بخشیدیم. کاربر، دیگر کارتش را جایی نمی کشد و با این اتفاق پدیده اسکیمرها و کلاهبرداری ها شکل نمی گیرد. امیدواریم همه شرکت های پرداخت به زودی به این قابلیت مجهز شده و آن را عملیاتی کنند .

 

*پیوستن به شاپرک 2 مسیر ایران کیش را هموار کرد

پیمان طبری مدیرعامل ایران کیش نیز دراین پیام تصویری گفت: بانک مرکزی موفق شد با استاندارد EMV ، تکنولوژی NFCرا راه اندازی کند. تکنولوژی NFC را پشتیبانی کرده و گوشی های هوشمندی هم که باید این تکنولوژی را هدایت کنند وجود دارند.

وی افزود : مهم‌ترین کاربرد NFC، پرداخت پول از طریق گوشی‌های هوشمند است.امروز کاربر اطلاعات مربوط به کارت خود را در گوشی ذخیره می‌کند و در زمان خرید، گوشی را به دستگاه NFC ‌خوان ایران کیش نزدیک می‌کند تا پرداخت انجام شود. سیستم مبتنی بر NFC  مذکور ، تحت استاندارد EMVاست که این نشان از امنیت بسیار بالای آن دارد. از سویی برای استفاده از اپلیکیشن مذکور نیز شما نیاز به استفاده از یک رمز وروددارید سپس با ورود به نرم افزار، پرداخت غیر تماسی از طریق NFC را انتخاب و با نزدیک کردن گوشی به دستگاه کارتخوان مجهزبه این تکنولوژی، پرداخت را انجام می دهید. در کنار این برای مبالغ کمتر می تواند حتی نیاز به ورود رمز کارت نیز نباشد تا پرداخت سریعتر و راحت تر در باره مبالغ نه چندان زیاد را تجربه کنید . از سویی ورود به این عرصه قطعا باعث ایجاد کسب و کارهای مرتبط با آن در آینده نیز خواهد شد. حذف کاغذ و عدم نیاز به رول هم یکی دیگر از اتفاقات خوب است.

وی ادامه داد: برای آن که کارت اعتباری ایران کیش بتواند این پروژه را عملیاتی کند، باید به شاپرک 2 ارتقا پیدا می کرد خوشحالیم که جزو اولین شرکت ها در پیوستن به شاپرک 2 بودیم. اولین نمونه آزمایشی این نوع پرداخت بعد از آن به اجرا رسید. برای این کار کارتخوان های ایران کیش که مجهز به قابلیت NFC بودند، مجهز به پذیرش پرداخت های موبایل شدند. در فاز نخست نرم افزارهای مربوط ایجاد شد و امروز پرداخت ها براساس این شیوه انجام میشوند.

طبری گفت امیدواریم تا پایان سال در 200 هزار نقطه این پروژه عملیاتی شود.


در این مراسم سید جعفر صدری مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات، صادق فرامرزی مدیرعامل هلدینگ فناوری بانک صادرات، رضامحمدی معاون توسعه بازار ایران کیش، امیرحسین آقامحمدی، رئیس اداره کل خدمات نوین بانکی بانک صادرات، محمد ناصری مدیر پروژه کهربا بانک مرکزی، وحید مهدوی مدیر امور مشتریان بانکی ایران کیش،وحید حسنی مدیر نرم‌افزار شرکت ایران کیش حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied