شمانیوز
شما نیوز

اخبار افغانستان

آخرین اخبار از انفجار در کابل + آمار کشته ها و فیلم

روز گذشته چهار انفجار در کابل اتفاق افتاد که در این انفجارها حداقل 103 نفر که 12 نفر آنها آمریکایی بودند جان باختند .داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت

آخرین اخبار از انفجار در کابل + آمار کشته ها و فیلم

به گزارش شمانیوز: روز گذشته چهار انفجار در کابل اتفاق افتاد که در این انفجارها حداقل 103 نفر که 12 نفر آنها آمریکایی بودند جان باختند .داعش مسئولیت انفجار در کابل را بر عهده گرفت دو عامل انتحاری عصر دیروز حمله ای را در فرودگاه کابل که تحت کنترل امنیتی نیروهای آمریکایی است انجام دادند که براساس گزارش‌های رسانه‌ای نزدیک به ۵۰ تن کشته و ۱۱۰ تن زخمی به دنبال داشت.

طبق گفته مسئولان آمریکایی در میان کشته شدگان این حمله ۱۱ نظامی این کشور از تفنگداران دریایی آمریکا و یک پزشک ارتش وجود دارند.

پنتاگون نیز بدون اشاره به تعداد کشته‌ها تایید کرده که تعدادی از نظامیان آمریکایی در این حمله کشته شدند.

شمار کشته‌ها و زخمی‌ها: طبق آمارها دست‌کم ۱۲ نظامی آمریکایی به همراه ۶۰ شهروند افغانستان کشته شدند و بیش از ۱۴۰ نفر نیز زخمی‌شده‌اند.

ماهیت حمله: مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفت که این دو حمله با عملیات انتحاری انجام شد و به دنبال آن افراد مسلح اقدام به تیراندازی کردند.

مسئولیت حمله: شاخه خراسان داعش در افغانستان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

ادامه یافتن تهدیدها: مک‌کنزی تاکید کرد که به تحقیق درباره عاملان حمله ادامه می‌دهند و روی دیگر «جریان‌های تهدید» در میدان هوایی متمرکز شده‌اند. وی تصریح کرد که این تهدیدها به این معنی است که می‌توانند «قریب‌الوقوع» باشند و «هرلحظه ممکن است رخ دهند» و ممکن است شامل حملات موشکی، حملات با خودرو یا حمله کننده انتحاری جلیقه‌پوش باشد. وی گفت که با طالبان درباره امنیت فرودگاه هماهنگی‌ها را انجام می‌دهند.

نیروهای آمریکایی هنوز در افغانستان هستند: طبق اعلام پنتاگون تقریبا هزار آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند. امروز پنج هزار نفر خارج شده‌اند. از ۱۴ اوت بیش از ۱۰۴ هزار غیرنظامی خارج شده‌اند.

تلاش‌ها برای ادامه خروج افراد: مک‌کنزی همچنین گفت که تهدید داعش واقعی است اما تلاش‌ها برای تخلیه افراد ادامه خواهد یافت. وی تاکید کرد که به پردازش و خروج افراد ادامه می‌دهند.

انفجار دیگری کابل را لرزاند

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد ساعاتی پس از دو انفجار مرگبار در فرودگاه کابل، حوالی نیمه‌شب انفجار دیگری پایتخت افغانستان را لرزاند.

سخنگوی طالبان توضیح داد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان درباره انفجارهای دیگر که صدای آن نیمه شب در کابل شنیده می‌شد گفت که این صداها در داخل میدان هوایی کابل بوده است و از سوی نیروهای آمریکایی برای از بین بردن تجهیزاتشان صورت گرفته است.

وی از شهروندان کابل خواست که نگران نباشند.

طالبان انفجار فرودگاه را محکوم کرد

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر نیز انفجارهای روز پنج‌شنبه در فرودگاه کابل را محکوم کرد. او گفت: «ما این حادثه وحشتناک را بشدت محکوم می‌کنیم و هر اقدامی برای محاکمه عاملان آن انجام خواهیم داد.»

گفته می‌شود که در میان کشته شدگان این حادثه، کودکان نیز دیده می‌شوند.

رسانه‌های داخلی افغانستان تصاویری از زخمی‌های این حادثه که به کمک مردم به مراکز درمانی منتقل می‌شوند، منتشر کرده‌اند.

انفجارهای کابل توسط دو عامل انتحاری داعش انجام شد

یک مقام آمریکایی گفته است که حمله در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای در کابل توسط دو عامل انتحاری داعش انجام شد.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد در انفجارهای کابل ۱۲ نظامی آمریکا کشته شده و ۱۵ نظامی آمریکایی دیگر زخمی شده‌اند. شماری از شهروندان افغانستانی هم کشته یا زخمی شده‌اند.

ارزیابی آمریکا این است که «پیکارجویان داعش» عامل این انفجارهای انتحاری بوده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اعلام کرده است که شمار نظامیان آمریکایی که بر اثر وقوع دو انفجار در نزدیکی فرودگاه کابل کشته شده‌اند به ۱۲ نفر رسیده است.

همزمان رسانه‌ها گزارش داده‌اند دیدار نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل انفجارهای کابل به فردا موکول شده است (فارس).

چه گذشت؟

بعد از ظهر امروز، برخی گزارش‌ها از شنیده شدن صدای تیراندازی در محل پس از این انفجار حکایت دارد. مقامات آمریکا و دیگر کشورهای غربی طی روزهای گذشته نسبت به احتمال حمله داعش به فرودگاه کابل همزمان با تخلیه اتباع خارجی و گروهی از افغان‌ها هشدار داده بودند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده است که انفجار در نزدیکی فرودگاه کابل به دست یک عامل انتحاری روی داد.

آمریکا حدود شش هزار نظامی را برای کمک به روند خروج اتباع این کشور و افغان‌هایی که طی ۲۰ سال گذشته با کشورهای خارجی همکاری داشتند به فرودگاه کابل اعزام کرده است.

در همین رابطه بر اساس برخی منابع خبری، جان کربی، سخنگوی پنتاگون وقوع انفجار در خارج از فرودگاه کابل را تأیید و اعلام کرد تعداد قربانیان در حال حاضر مشخص نیست.

رسانه‌ها علاوه بر وقوع انفجار، از شنیده‌شدن صدای تیراندازی در محل حادثه خبر داده‌اند.

اولین تصاویر از انفجار در خارج از فرودگاه کابل

به گفته منابع محلی، انفجار در دروازه «کمپ باران» فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی کابل صورت گرفته و به‌دنبال آن صدای تیراندازی نیز به‌گوش رسیده است.

خبرنگار فاکس نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی از انفجار انتحاری و تیراندازی خبر داده که در پی آن شماری از شهروندان افغان کشته و مجروح شده‌اند.

خبرنگار روزنامه «اطلاعات روز افغانستان» هم گفته در این انفجار ۱۱ تن کشته و زخمی شده‌اند. به‌گفته‌ او، در این حمله به غیرنظامیان نیز تلفاتی وارد شده است.

مهلت تعیین شده برای خروج نظامیان آمریکا از افغانستان روز سه‌شنبه آینده مصادف با ۳۱ اوت (۹ شهریور) به پایان می‌رسد.

انفجارهای افغانستان

انفجارهای افغانستان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied