شمانیوز
شما نیوز

آیت الله حکیم

آیت الله حکیم فوت کرد + سوابق و علت فوت

آیت الله سید محمد سعید الحکیم یکی از مراجع عراق در نجف بر اثر ایست قلبی درگذشت.

آیت الله حکیم فوت کرد + سوابق و علت فوت

به گزارش شمانیوز: آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع بزرگ نجف اشرف دقایقی پیش دعوت حق را لبیک گفت.

شبکه تلویزیونی الفرات عراق عصر امروز جمعه گزارش داد که آیت الله محمد سعید حکیم بر اثر سکته قلبی ناگهانی دار فانی را وداع گفته است.

آیت الله محمد سعید حکیم فرزند محمد علی الحکیم، از روحانیون بزرگ عراق و ساکن نجف اشرف بود.

وی نوه دختری سیدمحسن حکیم، مرجع فقید در قرن چهاردهم قمری، است.

آیت الله محمد سعید حکیم احیاگر پیاده روی اربعین 

 این عالم عالیقدر پس از طی دوران حوزوی و تعلّم آموزه‌های دینی و حوزوی و رسیدن به مقام اجتهاد، هرگز خانه نشینی و اُخت گرفتن با کاغذ و کتاب را سرمشق خود قرار نداده و بلکه جزو کُنشگران ضد طاغوتی در دوران صدام بود. فعالیت‌هایی که در نهایت منجر به 8 سال تحمل زندان در این کشور شد. 

علت زندانی شدن وی، تلاش وی برای راه اندازی و تقویت پیاده روی اربعین در کشور عراق عنوان شده است؛ از این رو وی جزو  فقهای شیعه بود که به جرم احیای مشّایه اربعینی به زندان رژیم بعث افتاد. 

پس از وفات آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی در سال 1371 ش، سید محمد سعید اعلان مرجعیت کرد. اعلان مرجعیت او توأم با اقبال شیعیان عراق به تقلید از وی و آیت الله العظمی سیستانی گردید. 

 وی مرجعیت خود در عراق را صرفاً محدود به تعلیم آموزه‌های دینی و حوزوی و تدریس نکرد؛ بلکه با ارسال بعثه‌های دینی-مردمی به نواحی محروم و عشایر دور دست عراق، درصدد حل مشکلات دنیوی و عقیدتی شیعیان دور دست، برآمد.

محمدسعید حکیم در برخی مسائل فقهی دیدگا‌ه‌های تازه‌ای دارد؛ از جمله مجازات مُرتَد در این دنیا را خارج از وظیفهٔ ما می‌داند. همچنین درخصوص مسئله رؤیتِ هِلال، افق قاره‌های آسیا، آفریقا و اقیانوسیه را یکی می‌داند. برپایه این فتوا، اگر در یکی از شهرهای یکی از این مناطق، هِلال ماه دیده شود،‌ دیگر مناطق هم حکم شرعی آن را خواهند داشت.

 از جمله آثار وی: 

1 ـ المحکم فی اصول الفقه، (این مجموعه در 6 جلد با بحث استدلالی اصول).

2 ـ دوره فقهی «مصباح المنهاج» که شرحی بر فقه استدلالی «منهاج الصالحین» سید محسن حکیم است.

3 ـ رساله عملیه خود را ـ پس از درخواست‌های مکرر و مراجعات بسیاری از فضلاء ومردم برای تقلید از ایشان ـ در 3 جلد به نام «منهاج الصالحین» عرضه کرده‌است.

4 ـ مناسک حج و عمره.

5 ـ حاشیه‌ای جامع بر کتاب اصولی «کفایه» اخوند خراسانی در 3 جلد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied