شمانیوز
شما نیوز

سهام عدالت

ارزش روز سهام عدالت 30 شهریورماه | ارزش سهام عدالت افت کرد

امروز (سه شنبه 30 شهریورماه) در پایان معاملات بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت با افت روبرو شد.

ارزش روز سهام عدالت 30 شهریورماه | ارزش سهام عدالت افت کرد

به گزارش شما نیوز: حدود نیمی از جمعیت کشور دارای برگه سهام عدالت هستند و دارندگان سهام عدالت هر روز پس از پایان معاملات بورس تهران، ارزش آن را پیگیری می کنند. ارزش سهام عدالت در سال گذشته (99) به حدود 26 میلیون تومان رسید و پس از آن ارزش سهام عدالت نوسان بسیاری را تجربه کرد. در پایان معاملات امروز (سه شنبه) بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۲.۴ درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۷۱۹ هزار تومان و ۲۳ میلیون و ۹۵۹ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت در 29 شهریورماه

در پایان معاملات روز گذشته (دوشنبه) بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز قبل از آن (یکشنبه) ۰.۸ درصد افزایش یافت. ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۲۷هزار تومان و ۲۴ میلیون و ۵۳۹ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۸۱۶ هزار تومان رسیده است.

خبر مهم برای جاماندگان سهام عدالت!

عسکر توکلی رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت کشور درباره تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت،گفت: طرح تعیین تکلیف جاماندگان سهام عالت به محض اینکه در هیئت دولت تصویب و منابع آن اعلام شد مراحل ثبت نام از طریق رسانه ملی اعلام خواهد شد.
او با بیان اینکه در خصوص جامانده‌های سهام عدالت پیگیری‌های متعددی به ویژه از سوی کمیسیون اجتماعی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی  انجام شد، افزود: آیت الله رئیسی رئیس جمهور هم قول داده اند  ۲۱ میلیون نفر جامانده سهام تعیین تکلیف بشود.
توکلی با اشاره به اینکه جاماندگان سهام ۲ گروه هستند، گفت:یک گروه از جاماندگان برگ سهام دارند ولی سود سهام عدالت را دریافت نمی‌کنند که در کشور حدود ۲ میلیون نفر هستند.
او افزود: گروه دوم جاماندگان افراد زیر پوشش کمیته امداد، بهزیستی، حاشیه‌ شهرها و روستائیانی هستند که تاکنون موفق به دریافت برگه‌های سهام نشدند. توکلی گفت: این افراد شناسایی شده و به محض تصویب مصوبه مراحل ثبت نام اعلام خواهیم شد. رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت افزود:فرزندانی که بعد سال ۹۱ و ۹۲ به دنیا آمدند هم جزو دهک‌های درآمدی ما بوده و باید مشمول دریافت سهام عدالت شوند.
با ابلاغ دستور آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ١٣٩٩ نمایندگان مجلس طرح جاماندگان سهام عدالت را به جریان انداختند که در تاریخ ١٣ خردادماه سال گذشته اعلام وصول شد. پیشنهاد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان، یکبار در سال ١٣٩۶ از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد، اما بی‌نتیجه ماند.

جاماندگان سهام عدالت، چه اشخاصی هستند؟

۲۰ میلیون نفر جامانده از سهام عدالت وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر از آنها شامل ۶ میلیون نفر کارگر ساختمانی، یک میلیون و ٢٠٠هزار نفر کمیته امدادی‌ها، دو میلیون و ۳۰۰هزار نفر که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، می‌شوند. همچنین افرادی که جزء ۶ دهک پایین درآمدی هستند، اما تحت پوشش هیچ مرکزی قرار ندارند نیز، بخشی از جاماندگان سهام عدالت محسوب می‌شوند و نتوانسته‌اند سهام عدالت دریافت کنند.

اختلاف مجلس و دولت در موضوع جاماندگان سهام عدالت چه بود؟

با وجود اینکه طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان از سوی نمایندگان مجلس پیگیری می‌شد، دولت، مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد و دلیل آن را، عدم وجود سهام برای اختصاص به این افراد دانست.
دژپسند، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی و تعدادی از مسئولان در این وزارتخانه نیز، اختصاص سهام عدالت به جاماندگان را از نظر فنی، امکان‌پذیر ندانستند و اعلام داشتند که از منظر قانون نیز، این افراد پوشش داده شده‌اند؛ ضمن اینکه از نظر دارایی‌هایی که بتوان این کار را انجام داد، محدودیت وجود دارد. زیرا آن زمان این حجم از سهام، واگذاری نشده بود.

چرا جاماندگان سهام عدالت از ٢٠ میلیون به ٧ میلیون نفر تقلیل یافتند؟

در حالی که طرح کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص جاماندگان سهام عدالت، در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار داشت، دی ماه ١٣٩٩، ۲۰ میلیون جامانده‌ سهام عدالت در کمیسیون تلفیق به ۷ میلیون نفر کاهش یافت و این کمیسیون با گنجاندن پیشنهادی در لایحه بودجه ۱۴۰۰، مصوب کرد سهام عدالت به ۷ میلیون نفر جامانده تعلق گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied