شمانیوز
شما نیوز

اخبار یارانه

این یارانه معیشتی فقط به زنان تعلق می گیرد | متقاضیان یارانه معیشتی جدید کلیک کنند

حاجتی مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ های کشور جزئیاتی درباره یارانه جدید برای زنان سرپرست خانوار گفت.

این یارانه معیشتی فقط به زنان تعلق می گیرد | متقاضیان یارانه معیشتی جدید کلیک کنند

به گزارش شما نیوز: حاجتی مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ معیشتی کشور جزئیاتی درباره یارانه معیشتی جدید برای زنان سرپرست خانوار گفت. وی درباره این یارانه معیشتی جدید گفت: از پرداخت ۲۰هزار و۳۰۱ میلیارد ریال یارانه معیشتی برای کاهش فقرمطلق و حمایت از زنان سرپرست خانوار، یارانه معیشتی خدمات حمایتی مددجویان و کودکان کار، پرداخت مستمری به حساب سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی(ره) خبر داد.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور با اشاره به اجرای بند(۱۱) مصارف جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه کل کشور اضافه کرد: از مبلغ اشاره شده، ۶۶۲۸ میلیارد ریال به سازمان بهزیستی کشور در جهت کاهش فقرمطلق و حمایت از زنان سرپرست خانوار، خدمات حمایتی مددجویان و کودکان کار، پرداخت مستمری و مبلغ ۱۳ هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال در جهت کاهش فقرمطلق و حمایت از زنان سرپرست خانوار به حساب کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخت شد.

حاجتی با برشمردن مبالغ یاده شده به حساب سازمان بهزیستی کشور، گفت: پرداختی‌های صورت گرفته، شامل حمایت از زنان سرپرست خانواربه مبلغ ۱۲۵۰ میلیارد ریال، پرداخت مستمری و پشت‌نوبتی‌ها و خدمات حمایتی به مددجویان تحت پوشش این نهاد به مبلغ ۲۶۶۷ میلیارد ریال و همچنین بابت کاهش فقرمطلق خانوارهای تحت حمایت سازمان بهزیستی کشور مبلغ ۲۷۱۱ میلیارد ریال است.

یارانه معیشتی

کاهش فقر و حمایت از زنان سرپرست خانوار

مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور با اشاره به پرداخت، ۱۳ هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال در راستای کاهش فقرمطلق و حمایت از زنان سرپرست خانوار، اضافه کرد: از مبلغ ذکر شده، ۶۲۵۵ میلیارد ریال بابت کاهش فقر مطلق خانوارها تحت حمایت؛ مبلغ ۵۹۶۸ میلیاردریال بابت خدمات حمایتی مددجویا ن و بابت حمایت از زنان سرپرست خانوار و کودکان کار، مبلغ ۱۲۵۰ میلیارد ریال به حساب کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت شد.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه های کشور با اشاره به پرداختی‌های صورت گرفته از ابتدای سال تاکنون گفت: مبلغ ۴۱۵۱۸ میلیارد ریال به سازمان بهزیستی کشور و مبلغ ۹۰۸۴۵ میلیارد ریال به کمیته امداد امام خمینی (ره) از منابع اعلامی در قانون پرداخت شده است.

پرداخت یارانه غیرنقدی در بسیاری از کشورها

این گزارش می‌افزاید؛ در بسیاری از کشورهای پیشرفته دولت‌ها یارانه غذا را اجرا می‌کنند که یک یارانه غیرنقدی است.

یارانه‌هایی با نگاه پدرانه با این هدف پرداخت می‌شود که برای کل جامعه مطلوبیت به همراه دارد. درحالی‌که در وضعیت پرداخت یارانه‌های نقدی ممکن است مردم یارانه دریافتی را در بخش دیگری هزینه کنند. نظیر آنکه پدر یک خانواده یارانه نقدی را به خرید و مصرف دخانیات اختصاص دهد به‌جای آنکه صرف تغذیه فرزند خود کند.

با این حال مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: تشخیص نیازمندان واقعی در نظام یارانه‌های غیرنقدی مشکل خواهد بود، اما از سوی دیگر این شکل از یارانه‌ دادن با تحمیل مصرف یک نوع کالا بر شهروندان می‌تواند موجب رشد او در بلندمدت شده و آنها را از تله فقر نجات دهد؛ مشروط به اینکه آنها از این یارانه‌ها به‌درستی استفاده کنند.

یارانه معیشتی

یارانه‌بگیرها بیکار می‌مانند؟

این گزارش می‌افزاید: یکی از نگرانی‌های اصلی سیاستگذاران در مورد یارانه، کاهش انگیزه مشمولان یارانه برای مشارکت در بازار کار است و این نگرانی در مورد یارانه شبه‌نقدی نیز وجود دارد و در کوتاه مدت، دلایلی برای اثر مثبت و منفی یارانه شبه نقدی بر اشتغال وجود دارد.

از یک سو، یارانه شبه‌نقدی موجب کم شدن عرضه کار می‌شود، مثلاً کسی که به تحصیل مشغول می شود، کار نمی‌کند. اما انواع دیگر یارانه شبه ‌نقدی نیز باعث ایجاد یک پله درآمدی می‌شود و فرد اگر بیش از مقدار مشخصی درآمد کسب کند، یارانه شبه‌ نقدی را از دست خواهد داد و این یعنی یک ضرر قابل توجه به او وارد شده است؛ به‌نحوی‌که در مجموع افراد تصمیم می‌گیرند کمتر کار کنند تا درآمدشان به آن سطح نرسد.

البته برخی برنامه‌ها مانند برنامه کمک غذایی مکمل با استفاده از کاهش تدریجی مقدار یارانه در زمان افزایش درآمد فرد، برای حل این مشکل قدم برداشته‌اند.

زمان بازپرداخت یارانه خرید لوازم خانگی

دومین مساله این است که کلیه دریافت‌کنندگان کارت اعتباری، باید حداکثر ظرف یک ماه از زمان دریافت این کارت، از آن استفاده کنند و حداقل یک تراکنش با آن انجام دهند. به عبارتی متقاضی دریافت یارانه خرید لوازم خانگی از زمان دریافت کارت اعتباری یک ماه برای خرید و استفاده از این کارت فرصت دارد.

آنگونه که دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اعلام  کرده، این انجمن کارت اعتباری ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومانی برای خرید لوازم خانگی می‌دهد و مبلغ یارانه خرید لوازم خانگی ۱۰،۱۵، ۲۰و ۳۰میلیون تومان است. کارمزد این یارانه خرید، تنها چهار درصد است. اما مشکل این یارانه مدت‌ زمان بازپرداخت اقساط آن است.

افرادی که بخواهند لوازم خانگی اقساطی بخرند، باید بین ۶ تا ۱۲ ماه مبلغ دریافتی را به بانک بازگردانند. به همین دلیل اقساط ماهانه این وام بین ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

یعنی اگر فردی یارانه ۳۰ میلیونی خرید لوازم خانگی را دریافت کند و بخواهد ظرف شش ماه این وام را تسویه کند باید ماهانه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قسط بدهد.

اما اگر قرار بر تسویه ۱۲ ماهه وام خرید لوازم خانگی باشد، مبلغ هر قسط حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. برای همین برخی معتقدند که احتمالا از این یارانه استقبال چندانی نمی‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    سلام ببخشید اگر باز و دامت را ،18یا 24ماهه کنید ممنون میشم منم میتوانم برای جهیزیه اقدام کنم

  • ناشناس

    کاش کسی هم به داد ما برسد

  • محمد

    سلام عالیه