شمانیوز
شما نیوز

بنی صدر

بنی صدر اولین رئیس جمهور ایران درگذشت + سوابق و علت مرگ

سیدابوالحسن بنی صدر که مدت ها در بیمارستان سالپتریه پاریس بستری بود به دلیل وخامت حال فوت کرد. بنی صدر متولد 1312 بود و در زمان فوت 88 سال سن داشت . بنی صدر بعد از خلع و برکناری در سال 1360، از ایران گریخت و در فرانسه مقیم شد.

بنی صدر اولین رئیس جمهور ایران درگذشت + سوابق و علت مرگ

به گزارش شمانیوز: بنی صدر اولین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران درگذشت. بنی‌صدر اولین رئیس جمهور ایران که پس از عزل از فرماندهی‌کل قوا و ریاست‌جمهوری از کشور فرار کرد، در سن 88سالگی در فرانسه درگذشت. بنی‌صدر اولین رئیس‌جمهور تاریخ ایران بود که سال 60 به‌دلیل همکاری با گروهک منافقین و کارشکنی‌هایش در دفاع مقدس با رأی مجلس شورای اسلامی به عدم‌کفایت وی، از ریاست‌جمهوری عزل شد.

وی چندی بعد در پوشش زنانه به‌همراه مسعود رجوی سرکرده سازمان مجاهدین به فرانسه گریخت و مورد استقبال برخی سران وابسته به رژیم پهلوی قرار گرفت.

بنی‌صدر در فرانسه به‌همراه رجوی شورای ملی مقاومت را تأسیس کرد اما بعد از چندی از این شورا جدا شد و طلاق دخترش (فیروزه) را از رجوی گرفت.

وی در فرانسه در این سال‌ها به همکاری با اپوزیسیون علیه مردم ایران مشغول بود.

ابوالحسن بنی صدر کیست؟

پدر او سید نصرالله بنی صدر از فقهای بزرگ همدان بود که در بین علما به عنوان مخالف رژیم پهلوی و دوست آیت الله خمینی شناخته می‌شد. سید نصرالله بنی صدر می‌خواست پسرش به فیضیه برود و راه پدر را ادامه بدهد. اما ابوالحسن پدر را راضی کرد که اجازه دهد تحصیلاتش را در دانشگاه تهران و در رشته حقوق و الهیات ادامه دهد.

ابوالحسن بنی صدر ۷ شهریور ۱۳۴۰ با عذرا حسینی دختر همسایه و همشهری‌اش ازدواج کرد و حاصل ازدواجشان دو دختر و یک پسر است. یکی از دختران او بعدها با مسعود رجوی ازدواج کرد و چندی بعد طلاق گرفت.

در دوران دانشجویی به دکتر مصدق و جبهه ملی علاقمند شده و به دانشجویان مخالف با محمدرضا شاه پیوست. او در حین کار در موسسه مطالعات اجتماعی به فعالیت‌های سیاسی نیز می‌پرداخت و سرانجام پس از مجروح شدنش در واقعه پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ کشور را ترک کرد و برای ادامه تحصیل به پاریس رفت.

تحصیلات بنی صدر در پاریس در زمینه اقتصاد و سرمایه‌گذاری بود. بری رابین در کتاب مشهور تجربه آمریکایی و ایران می‌نویسد در پاریس او به کتاب و مکتب «کوچک زیباست» علاقه‌مند شد. کتابی که از صنایع کوچک و دخالت مردمی در اقتصاد و حمایت از تولید‌های خرد دفاع می‌کرد. تاثیر از این مکتب در کتاب‌های اقتصادی او مشهود است.

در سال ۱۳۵۰ سیدنصرالله بنی صدر در نجف درگذشت و ابوالحسن بنی صدر که برای تشییع پیکر پدرش به نجف رفته بودبرای نخستین بار با آیت‌الله خمینی دیدار کرده و جزو مشاورین نزدیک او شد.

مایکل اکسورثی در کتاب مشهور «ایران انقلابی» می‌نویسد رابطه بنی صدر با آیت الله خمینی در در آن سال‌ها مانند رابطه پدر و پسری بود؛ عقاید اقتصادی و سیاسی بنی صدر، اما بیش از آن که به آیت الله خمینی نزدیک باشد شباهت به نظریات محمد باقر صدر در کتاب اقتصادنا داشت. از منظر اکسورثی تفاوت اصلی این دو نگاه تاکید بیشتر بنی صدر بر حاکمیت مردمی و حق تفسیر متون مقدس توسط تک تک افراد _نوعی پروتستانتیسم اسلامی_ بود.

بنی صدر

سوابق بنی صدر

وی ریاست شورای انقلاب را نیز برعهده داشت. بنی‌صدر با تثبیت قدرت روحانیون حزب جمهوری اسلامی و نهادهای انقلابی زیر نظر آنان مخالف بود و دوران ریاست جمهوری او با تنش‌های بسیار و رویدادهایی چون انقلاب فرهنگی و حمله عراق به ایران همراه شد، تا اینکه در ۳۱ خرداد همان سال، با رأی مجلس شورای ملی (در حال حاضر مجلس شورای اسلامی) استیضاح شد و در روز ۱ تیر به‌طور رسمی از مقام خود عزل گردید. وی سپس به همراه مسعود رجوی مرد شماره یک سازمان مجاهدین خلق، از ایران خارج شد، سپس در فرانسه به همراه مسعود رجوی با تشکیل شورای ملی مقاومت به مخالفت خود با حکومت جمهوری اسلامی پرداخت. وی در سال ۱۳۶۲ پس از حضور مجاهدین در عراق و در پی اعتراض به این خط‌مشی، از این شورا جدا شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • محمد

    تبلیغات سایت مزاحم و حال بهم زن است