شمانیوز
شما نیوز

قیمت پژو

قیمت پژو در بازار امروز 23 مهرماه | جدول قیمت انواع پژو

امروز (جمعه 23 مهرماه) قیمت انواع پژو در بازار آزاد تهران، مشخص شد.

قیمت پژو در بازار امروز 23 مهرماه | جدول قیمت انواع پژو

به گزارش شما نیوز: قیمت پژو در روزهای اخیر اندکی کاهش یافت و خبرهای مبنی بر آزادسازی واردات خودرو بر قیمت پژو و دیگر محصولات ایران خودرو تاثیرگذار بود. قیمت پژو در بازار آزاد نسبت به قیمت پژو در کارخانه، تفاوت بسیاری دارد و همین موضوع، باعث دلال بازی در بازار خودرو شده است. اگر قیمت پژو و دیگر محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا در بازار کاهش یابد می تواند باعث رونق گرفتن بازار خودرو شود.
در جدول زیر می توانید قیمت انواع پژو در بازار را مشاهده کنید:

قیمت پژو

آخرین جزییات آزادسازی واردات خودرو

«حجت‌الله فیروزی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد آخرین وضعیت مصوبه واردات خودرو و ماده 4 اظهار کرد: بعد از آن که طرح واردات خودرو در قالب ماده چهار در صحن مجلس تصویب شد، شورای نگهبان ابهاماتی را در این مورد مطرح کرد. در حال حاضر نیز کمیسیون صنایع در حال بررسی است که به این ابهامات پاسخ دهد تا دوباره در صحن مجلس مطرح شود.
وی افزود: روز یکشنبه جلسه‌ای با حضور کارشناسان دولتی و خصوصی، قطعه‌سازها، مرکز پژوهش‌های مجلس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و همچنین یکی از اعضای شورای نگهبان برگزار شده و نقطه‌نظرات به اشتراک گذاشته شد. آقای طحان نظیف که نماینده شورای نگهبان و یکی از حقوقدانان این شورا هستند در این جلسه ابهام‌ها را برای کمیسیون مطرح کردند تا مرتفع شود.
فیروزی در ادامه خاطرنشان کرد: قرار بود روز سه‌شنبه جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع تشکیل شود تا نظر دولت را هم در مورد این ابهامات بگیریم. ولی متاسفانه آقای وزیر نتوانستند در این جلسه حضور پیدا کنند و موضوع به جلسه بعدی کمیسیون صنایع که روز یکشنبه برگزار می‌شود موکول شد. امیدواریم در این جلسه ابهامات مرتفع شود تا طرح دوباره برای رای‌گیری به صحن رفته و به شورای نگهبان ارسال شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان، گفت: اتفاق مثبت در این مورد این بود که شورای نگهبان ایرادی به مصوبه مجلس نگرفته، تنها چند ابهام وجود داشت که برای رفع ابهام به مجلس ارجاع دادند.

بازار خودرو از انحصار خارج می شود؟

اما اصلی‌ترین بخش از بازار خودرو که ظاهرا نمایندگان مجلس و شورای رقابت در مساله واردات روی آن حساب باز کرده‌اند، به حوزه خودروهای داخلی مربوط می‌شود. شورای رقابت به دنبال فرمولی است که این بخش از بازار را از انحصار خارج کند، آن هم به واسطه واردات خودروهایی با سطح قیمت نزدیک به محصولات دو خودروساز بزرگ کشور. این بخش بدون شک چالشی‌ترین و سخت‌ترین آزمون شورای رقابت در پروسه واردات خواهد بود، زیرا به نظر می‌رسد اولا تنوع محصول چندانی وجود ندارد و ثانیا احتمالا برای برخی شرکت‌های اصلی واردکننده نیز جذابیت خاصی ندارد، ضمن آنکه ممکن است واردات خودروهایی در راستای رقابت با محصولات ایران‌خودرو و سایپا به لحاظ قیمتی امکان‌پذیر نباشد. در حال حاضر و با در نظر گرفتن قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی، کف قیمت از بالای ۱۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و سقف آن نیز به چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد. قیمت‌های بازار نیز تقریبا در محدوده ۱۵۰ تا نهایتا ۵۰۰ میلیون تومان قرار می‌گیرند. بنابراین اگر قرار است در این بخش از بازار (به عنوان بخش اصلی و پر مشتری) رقابتی ایجاد و عملیات ضد انحصار (از مسیر واردات) صورت گیرد، نیاز به خودروهایی است که قیمت آنها در بازه قیمتی موردنظر -۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان یا کمی بیشتر جای بگیرد. به عنوان مثال، اگر خودرویی با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان وارد شود، می‌تواند با محصولات داخلی مانند تارا، دنا پلاس توربو شارژ و شاهین وارد رقابتی نسبی شود. اما اگر بناست بازار خودروهای پر تیراژتر داخلی (هسته بازار) تحریک شود، نیاز به واردات خودروهایی با محدوده قیمتی ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است. اما آیا با توجه به قیمت ارز از یکسو و تعرفه بالا از سوی دیگر و همچنین سایر عوارض و مالیات، اصلا امکان واردات چنین خودروهایی وجود دارد؟
شورای رقابت اما در حالی قصد دارد به واسطه واردات خودروهایی برای مصرف عموم، بازار را از انحصار خارج کند که در این راه، با مانعی بزرگ به نام تعرفه بالا روبه‌رو است. طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، در حال حاضر تعرفه واردات خودرو به کشور ۸۶ درصد است، بنابراین هر خودرویی که وارد می‌شود، متناسب با ارز مرجع در گمرک، معادل ۸۶ درصد قیمت پایه آن به عنوان تعرفه اخذ خواهد شد. با یک مثال ساده می‌توان اثر تعرفه را بر قیمت خودروهای واردات نشان داد. با در نظر گرفتن یک خودروی ۱۵ هزار دلاری، قیمت پایه آن در بدو ورود به ایران (قبل از محاسبه مالیات و عوارض) و با نرخ فعلی ارز (۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار آزاد)، چیزی حدود ۴۱۵ میلیون تومان از آب در می‌آید. با این قیمت طبعا می‌توان بازار خودروهای لوکس داخلی مانند دنا پلاس، تارا و شاهین را تحت تاثیر قرار داد و رقابتی نسبی ایجاد کرد. این رقابت روی لایه‌های پایین بازار نیز اثر محوری خود را خواهد داشت، به نحوی که انتظار می‌رود قیمت خودروهای ارزان‌تر نیز تحت تاثیر واردات محصولات ۱۵ هزار دلاری (بدون تعرفه و مالیات) افت کند. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی تعرفه ۸۶ درصدی را برای واردات خودرو در نظر گرفته و با اعمال آن، قیمت نهایی یک خودروی ۱۵ هزار دلاری در ایران بسیار بالا خواهد رفت. برای این خودرو و با فرض اینکه گمرک همچنان ارز ۴۲۰۰ را برای محاسبه لحاظ کند، اعمال تعرفه ۸۶ درصدی چیزی حدود ۵۵ میلیون تومان به قیمت خام یک خودروی ۱۵ هزار دلاری اضافه می‌کند. بنابراین خودروی موردنظر به جای ۴۱۵ میلیون تومان‌(قیمت خام بدون تعرفه) ۴۷۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت. به این قیمت طبعا مبالغی نیز بابت عوارض و مالیات مربوط به خروج خودروهای فرسوده و همچنین سود واردکننده هم اضافه می‌شود که البته این هزینه‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند. با این محاسبات، هرچه تعرفه پایین‌تر باشد، قیمت نهایی خودروهای وارداتی نیز کمتر از آب در می‌آید و این موضوع می‌تواند شورای رقابت و مجلس را در راستای تحقق هدف‌شان مبنی بر کاهش انحصار و تنظیم بازار خودرو یاری کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied