شمانیوز
شما نیوز

کرونا

آمار فوتی های کرونا در ایران امروز 23 مهرماه | قربانیان کرونا کاهش یافت

امروز (جمعه 23 مهرماه) طبق اعلام وزارت بهداشت در طول شبانه روز گذشته، تعداد ۱۹۷ بیمار مبتلا به کرونا در کشور، جان خود را از دست دادند.

آمار فوتی های کرونا در ایران امروز 23 مهرماه | قربانیان کرونا کاهش یافت

به گزارش شما نیوز: بیماری کرونا از زمان همه گیری در ایران، تاکنون، جان بسیاری از هموطنان را گرفته است. بیماری کرونا بر سیستم ایمنی افراد تاثیر می گذارد و اگر به موقع درمان نشوند قربانی بیماری کرونا خواهند شد. با کشف واکسن کرونا این امیدواری به وجود آمد که بتوان موجب پیشگیری بیماری کرونا شد ولی متاسفانه روند واکسیناسیون در کشور به کندی پیش رفت و بیماری کرونا همچنان در ایران قربانی می گیرد.
از روز گذشته (پنجشنبه 22 مهرماه) تا امروز (جمعه ۲۳ مهرماه) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۸۵۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده اند که ۱۵۹۱ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران مبتلا به کرونا در کشور به ۵ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۹۰۴ نفر رسید.
متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۷ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۶۹۵ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون ۲۹۴ هزار و ۹۸۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.
۴۹۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
تاکنون ۳۳ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۹۵۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر، هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

علت عوارض ناشی از دز دوم واکسن کرونا

همانطور که گفته شد، در آزمایش‌های بالینی واکسن فایزر و مدرنا بیشتر شرکت‌کنندگان علائمی مانند سردرد، تب و بدن درد بعد از دوز دوم داشته اند. شدید شدن این عوارض می‌تواند به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن‌ها باشد. هنگامی که فرد دز اول واکسن کرونا را دریافت می‌کند، پروتئین ویروسی به نام پروتئین سنبله توسط واکسن تولید می‌شود که برای بدن جدید است. در این هنگام بدن پروتئین را به‌عنوان یک آنتی‌ژن شناسایی می‌کند و با التهاب در محل تزریق واکنش نشان می‌دهد به همین دلیل است که دریافت اولین دوز اغلب سبب ایحاد درد در ناحیه بازو می‌شود. سلول‌هایی که باعث ایجاد التهاب در بازو می‌شوند، سیگنال‌هایی به بدن ارسال می‌کنند که حاوی این پیام است: «آنتی‌بادی‌هایی علیه پروتئین سنبله ایجاد کن.» پس ممکن است این فرآیند باعث التهاب در سایر قسمت‌های بدن شده که در نهایت منجر به سردرد، خستگی و تب بعد از دریافت اولین دوز واکسن در برخی افراد می‌شود. پس از دریافت دز اول، حالا نوبت دز دوم واکسن کرونا رسیده و افراد می‌خواهند بدانند که علت عوارض ناشی از تزریق واکسن دوم چیست؟
در واقع، هنگامی که شخص دوز دوم واکسن را دریافت می‌کند، بدن او آنتی‌بادی‌ها و سلول‌هایی که پروتئین سنبله را از دوز اول دریافت کرده را به یاد می‌آورد. هنگامی که سلول‌ها با آن روبرو می‌شوند، این پروتئین را تشخیص داده و خیلی سریع واکنش قوی‌تری را شروع می‌کنند.
این پاسخ ناگهانی، سبب ایجاد التهاب گسترده می‌شود که می‌تواند منجر به علائم شبیه آنفلوآنزا هم شود. اما نکته مبثت موضوع این است که این فرآیند می‌تواند آنتی‌بادی‌های بیشتری ایجاد کند که در آینده از بدن فرد محافظت می‌کنند. تزریق دز دوم واکسن کرونا در بدن هر فرد متفاوت است. مثلا افرادی که تاکنون به بیماری کووید ۱۹ مبتلا نشده اند، دز اول سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و دومی به‌عنوان تقویت‌کننده اولی عمل می‌کند.
اما در افرادی که قبلا دچار این بیماری شده اند، دز دوم کارایی سیستم ایمنی را تثبیت می‌کند و اولین تزریق ممکن است مانند تقویت‌کننده عمل کند. عوارض در گروه دو متفاوت است و ممکن است اولین واکسن علائم بیشتری نسبت به افراد سالم ایجاد کند. با این حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، همچنان واکسیناسیون کامل را توصیه می‌کند. همچنین برخی از عوامل هم هستند که احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می‌دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied