شمانیوز
شما نیوز

قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار برای فردا 24 مهرماه | قیمت دلار سقوط می کند؟

امروز (جمعه 23 مهرماه) قیمت دلار در بازار آزاد تهران با کاهش یافت؛ آیا قیمت دلار در جریان معاملات فردا (شنبه 24 مهرماه) همچنان نزولی خواهد بود؟

پیش بینی قیمت دلار برای فردا 24 مهرماه | قیمت دلار سقوط می کند؟

 به گزارش شما نیوز: قیمت دلار در روزهای اخیر با نوسان روبرو بوده است. روز گذشته (پنجشنبه) قیمت دلار در بازار آزاد تهران، کاهش یافت و برخی از کارشناسان معتقد هستند که روند کاهشی قیمت دلار همچنان ادامه خواهد داشت. در حالی که قیمت دلار از اواسط شهریورماه تا اوایل مهرماه عمدتا بین ۲۷۳۰۰ تا ۲۷۶۰۰تومان نوسان داشت؛ از ابتدای هفته گذشته، تحت تاثیر ورود سیگنال‌های منفی به بازار قیمت دلار در مدار صعودی قرار گرفت.
با تشدید جو نزولی در بازار ارز دلار تا ظهر سه‌شنبه پس از گذشت بیش از یکماه به سطح ۲۶۹۵۰تومان رسید؛ این درحالیست تا دو هفته پیش دلار تحت تاثیر انتشار اخبار منفی تا سقف ۲۸۵۰۰تومان هم بالا رفته بود اما با پایین آمدن انتظارات تورمی و بالا رفتن امید‌ها به از سرگیری مذاکرات، بازار در مسیر کاهشی قرار گرفت.
به این ترتیب دلار اواخر هفته گذشته ابتدا وارد کانال ۲۷هزار تومان شد و با تداوم این روند تا اواسط هفته سوم مهر ماه، به سطح ۲۶۹۵۰تومان سقوط کرد؛ اما با مقاومت نوسان‌گیران و هجوم برخی خریداران به بازار برای مقابله با ادامه کاهش نرخ این ارز، بازار در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا پایان معاملات نقدی این هفته به ۲۸۳۰۰تومان رسید و امروز در معاملات پشت خطی تا سطح ۲۷۴۰۰تومان هم پیش رفت.
به گفته برخی فعالان بازار ارز، علت تغییر روند بازار از نزولی به صعودی، فروکش کردن جو انتصاب رییس کل بانک‌مرکزی و مشخص نشدن زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات وین است؛ از آنجا که بازار تحت تاثیر وعده مسئولان مبنی بر حتمی بودن بازگشت ایران به میز مذاکرات فاز کاهشی گرفته بود، با طولانی شدن تعلل در اعلام زمان برگزاری دور هفتم، انتظارات تورمی مجددا بالا رفت و نبود سیگنال‌های مثبت، منجر به بازگشت برخی خریداران به معاملات و افزایش قیمت دلار شده است.
حالا تحلیلگران فنی بر این باورند که اگر تمایل به خرید همچنان بالا باشد و پالس مثبتی درمورد برجام به بازار نرسد، در هفته پیش‌رو شاهد تداوم روند صعودی دلار خواهیم بود و در غیر این صورت، بالا رفتن حجم فروش‌ها مجددا منجر به بازگشت دلار به مرز ۲۷هزار تومان خواهد شد.

دلار ارزان می شود؟

در شرایط کنونی، شماری از معامله گران تصور می کنند که بازارساز با عرضه خود به دنبال بردن دلار به کانال پایین تر است. همین عامل موجب شده است که برخی از خریداران به طور موقت از بازار خارج شوند. در واقع این دسته از معامله گران در کمین دلار هستند و ممکن است به یکباره قیمت اسکناس آمریکایی را دچار نوسان کنند.
شماری از فعالان نیز باور دارند، معامله گران از هراس آغاز مذاکرات هسته ای، به طور موقت از بازار خارج شده اند. اخیرا وزیر امور خارجه عنوان کرده بود که ترکیب تیم مذاکره‌‌کننده ما درحال نهایی شدن است. با این حال، شرط ایران برای مذاکره یعنی دریافت 10 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده، از نگاه برخی فعالان به معنای آن است که مذاکرات به زودی آغاز نخواهد شد. از نگاه این دسته دلیل عقب ماندن دلار در 2 روز ابتدای هفته عرضه بازارساز و سودگیری معامله گران از خریدهای گذشته بوده است. آن ها با کاهش سطح عرضه، انتظار رشد قیمت دلار دارند.
در کنار این، حواله درهم نیز در ابتدای هفته تمایل صعودی خاصی از خود نشان نداد. به نظر می رسد در صورتی که دلار در روز دوشنبه به زیر مرز 28 هزار تومانی برود، فروشنده های بیشتری در بازار فعال خواهند شد و ماندن بالای مرز 28 هزار تومانی به تدریج زمینه ساز ورود خریداران بیشتر خواهد شد.

دو عامل تاثیرگذار بر قیمت دلار

ادامه روند کاهشی قیمت دلار گذشته از مسائل تکنیکال به برخی عمکردها در مورد سیاست‌گذاری نیز بستگی دارد. مسئله اول کسری بودجه است. بر اساس اظهارات یکی از نمایندگان مجلس امسال بیش از 50 درصد کسری بودجه خواهیم داشت و رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفته است برای تامین کسری بودجه سال آینده نه از بانک مرکزی استقراض می‌کنیم و نه اورق می‌فروشیم.
این‌ها اخباری هستند که در شبکه‌های مجازی مبادله ارز جلب توجه می‌کنند و سوال مهم این است که دولت این حجم از کسری بودجه را چگونه مدیریت خواهد کرد؟ تامین کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی یا انبساط پولی به معنای تورم و رشد قیمت دلار است، حال باید دید آیا دولت می‌تواند از طریق تغییر سیستم مالیاتی و کاهش هزینه‌‌ها جلوی رشد نقدینگی و تورم را بگیرد.
مسئله دوم به روند جلو رفتن مذاکرات مربوط می‌شود، فعالان بازار معتقدند حتی در صورت شروع دور جدید مذاکرات حصول توافق احتمالی زمان‌بر خواهد بود و نمی‌توان انتظار داشت که مذاکرات در کوتاه مدت قیمت دلار را در سطوح پایین پایدار کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied